2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
طرز تهیه چکدرمه با گوشت

طرز تهیه چکدرمه با گوشت

چکدرمه از غذاهای سنتی بندر ترکمن است که دستور پخت آن با گوشت گوسفند یا گوساله در این مطلب توضیح داده شده است.

دوات آنلاین -چکدرمه غذای محلی اهالی بندر ترکمن در استان گلستان است که قدمتی طولاتی دارد و تا حدودی شبیه استانبولی پلو است. این غذا به روش های مختلف تهیه می شود اما پختن آن با گوشت گوسفندی بسیار لذیذ و مطبوع خواهد بود.

 

مواد لازم برای چکدرمه ترکمنی

برای تهیه این غذای محلی خوشمزه که شهرت آن فقط در استان گلستان محدود نمی شود به مواد زیر نیاز دارید:

گوشت گوسفند یا گوساله نیم کیلو

پیاز متوسط یک عدد

برنج 5 پیمانه

آب 4 پیمانه

رب گوجه فرنگی دو قاشق غذاخوری

ادویه پلویی، روغن، نمک و فلفل به مقدار لازم

دستور پخت چکدرمه غذای سنتی ترکمن ها را یاد بگیرید

دستور پخت چکدرمه

در مرحله اول سراغ پیاز بروید و بعد از خرد کردنش آن را تفت بدهید. بعد گوشت های تکه شده را هم به پیاز اضافه کنید. حواس تان باشد تکه های گوشت خیلی ریز نشود.

 

فیلم: طرز تهیه آبگوشت متنجنه كرمانی

 

حالا نوبت اضافه کردن ادویه پلویی، فلفل و زردچوبه است و در ادامه وقتی اینها تفت خوردند آب را اضافه کنید.

 

در گام بعدی رب گوجه را در تابه دیگری تفت بدهید و بعد به گوشت اضافه کنید. حالا با گذاشتن در قابلمه اجازه بدهید غذا بپزد. حواس تان باشد آب گوشت کامل گرفته نشود. بعد از پختن گوشت آن را از قابلمه دربیاورید و کنار بگذارید.

 

حالا به جای گوشت، برنج را در قابلمه بریزید. حتما می دانید باید یک بند انگشت آب روی برنج باشد. اگر حجم آب کمتر بود اشکال ندارد و کمی آب جوش اضافه کنید.

 

فیلم: اکبر جوجه را چطور درست می کنند

 

بعد از پختن برنج و تمام شدن آب داخل قابلمه گوشت را روی برنج بگذارید و اجازه بدهید غذا حدود نیم ساعت روی گاز بماند تا خوب دم بکشد.

 

چکدرمه گوشت معمولاً از گوشت گردن گوسفند که در اصطلاح ترکمنی «اوجه» می گویند تهیه می‌شود که خوش طعم‌ترین در نوع چکدرمه گوشت می‌باشد و انواع دیگر چکدرمه گوشت را می‌توان با گوشت گوساله و یا گوسفند طبخ نمود.

 

انواع دیگر چکدرمه

غیر از چکدرمه گوشت این غذا انواع دیگری هم دارد. چکدرمه با گوشت پرنده شکم پر، چکدرمه ماهی شکم پر و چکدرمه هویج انواع مختلف این غذا است.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.