2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
کدام آش برای سرماخوردگی خوب است + طرز تهیه

کدام آش برای سرماخوردگی خوب است + طرز تهیه

طرز تهیه آش اوماج را که برای سرماخوردگی بسیار مفید است در این مطلب بخوانید.

دوات آنلاین -اگر دنبال آش برای درمان سرماخوردگی می گردید آش اوماج یکی از بهترین انتخاب ها است. اصالت این آش به مناطق ترک‌زبان تبریز و آذربایجان برمی‌گردد.

 

به نوشته چاردیواری جام جم، دستورپخت آش اوماج اشتراکات زیادی با آش‌رشته دارد با این تفاوت که به‌جای رشته از گلوله‌های خمیری کوچکی به‌نام اوماج استفاده می‌شود. اوماج از ریشه آذری گرفته شده است و به معنی تکه‌کردن است. درواقع اسم این آش نیز از اسم گلوله‌های کوچک گرفته شده است. در آذربایجان روز عید فطر آش اوماج به‌عنوان ناهار پخته می‌شود و دور هم میل می‌کنند.

 

مواد لازم برای تهیه آش اوماج

شما برای تهیه این آش مناسب سرماخوردگی برای 3 نفر باید مواد زیر را آماده کنید.

عدس: یک پیمانه

نخود: ۱.۲پیمانه

کره محلی: ۲۵ گرم

پیاز: ۳ عدد

آب قلم یا استاک گوشت: یک لیوان

سبزی آش اوماج (تره، مرزه، ریحان بنفش): ۲۵۰ گرم

آرد: یک لیوان

آب: به مقدار لازم

نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و قرمز: به مقدار لازم

آش ائماج برای سرماخوردگی بسیار مفید است

دستور پخت آش سرماخوردگی

ابتدا با تهیه اوماج شروع می‌کنیم. آرد را درون کاسه ریخته به همراه کمی زردچوبه و نمک مخلوط کنید. کم‌کم به آن آب اضافه کنید به حدی که مواد به شکل خمیر دربیاید.

 

فیلم: آموزش تهیه سوپ شلغم

 

حالا می‌توانید آن را رنده کنید یا به فرم گلوله‌های کوچک دربیاورید. اوماج را به هر شکلی که درآوردید جلوی شوفاژ یا بخاری قرار دهید تا خشک شود. پیازها را در اندازه تقریبا درشت خرد کرده و به همراه کره محلی داخل قابلمه بریزید. یکی از علل درشت خردکردن پیاز این است که در آذربایجان اعتقاد دارند پیاز درشت برای گلودرد و سرماخوردگی مفیدتر است. حال پیازها را داخل قابلمه ریخته و به همراه زردچوبه و فلفل‌سیاه تفت دهید.

 

این کار را تا سبک‌شدن پیازها ادامه دهید. به پیازها وعدس که از قبل خیس خورده‌اند را اضافه کنید. آب قلم و استاک گوشت را نیز در همین مرحله اضافه کنید و زمان دهید تا همگی به‌خوبی پخته شوند.

 

زمانی که حبوبات و گوشت شما پخته شد آش سبزی که از قبل پخته شده به مواد اضافه کنید. حالا اوماج خشک شده را به آرامی درون آن بریزید تا به یکدیگر نچسبند. زمانی که اوماج‌ها باد کردند به آن نمک و فلفل اضافه کنید. آش اوماج شما آماده سرو است. آن را از روی اجاق بردارید. با پیازداغ فراوان و ماست تزئین و سرو کنید. یک آش مقوی و لذیذ نوش‌جان‌تان.

 

نکات تکمیلی طرز تهیه آش اوماج

حبوبات را از قبل بخیسانید. آب آن را چند مرحله عوض کنید تا نفخ حبوبات گرفته ‌شود.

 

در همین زمینه: چکار کنیم سوپ جو مثل رستوران ها خوشمزه شود

 

سبزی‌آش آمده در طرز تهیه آش ‌اوماج ازقبل خرد و پخته‌شده‌است. اگر سبزی‌شما پخته نشده بود ۱۰دقیقه به آن زمان دهید تا بپزد.

 

آب قلم را از قبل آماده کنید. برای این کار قلم را بجوشانید و نهایتا آن را صاف کنید.

 

برای سبزی‌آش می‌توانید از سبزی‌خشک استفاده کنید.

 

اگر مزه ترش را ترجیح می‌دهید می‌توانید برای چاشنی از آبغوره استفاده کنید.

 

هنگام اضافه‌کردن اوماج، مرتب آش را هم‌بزنید تا ته نگیرد. کالری هر صد گرم آش اوماج بین ۳۴۰ تا ۳۵۰ است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.