2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
کال جوش را چه طور درست می کنند

کال جوش را چه طور درست می کنند

کال جوش غذایی مفید است که طبخ آن بسیار ساده و برای موقع هایی که فرصت آشپزی ندارید بسیار مناسب است.

دوات آنلاین -کال جوش یا کله جوش دارای کلسیم و فسفر فراوان بوده و طبع گرمی دارد و برای درمان پوکی استخوان بسیار مفید و موثر است. علت نامگذاری این غذا هم در روش طبخ آن نهفته است. در واقع به این دلیل به آن کال جوش می‌گویند که کشک نباید زیاد بجوشد و باید به اصطلاح کال باشد. طرز تهیه این غذا را به نقل از جام جم بخوانید:

 

مواد لازم برای کال جوش

کشک: ۲۵۰گرم

مغز گردو: ۱۰۰گرم

سیر تازه: ۲حبه

پیاز متوسط: یک عدد

نعنا یا پونه خشک: یک قاشق غذاخوری

روغن زیتون: ۳قاشق غذاخوری

نمک و زردچوبه: به میزان لازم

دستور پخت کال جوش یا کله جوش را بخوانید

دستور پخت کال جوش

سیر و پیاز را پوست کنده، خردکرده و در قابلمه‌ای ریخته و با روغن زیتون و با حرارت کم تفت ‌داده و سرخ می‌کنیم.

 

اگر تمایل به استفاده از گوشت داشتید در این مرحله آن را به پیازداغ و سیرداغ اضافه‌کرده و تفت‌داده و سرخ می‌کنیم. (می‌توانیم آن را قلقلی کنیم) سپس مغز گردوی خردشده را به آن اضافه کرده و بعد از کمی تفت‌دادن حرارت را خاموش می‌کنیم. البته از مغزهای خردشده دیگر هم می‌توان استفاده کرد.

 

بیشتر بخوانید: اشکنه شنبلیله را چه طور درست می کنند

 

بعد در قابلمه دیگری چهار لیوان آب ریخته و روی حرارت گذاشته و وقتی به جوش آمد نمک، زردچوبه و مواد سرخ‌شده را به آن اضافه کرده و مواد را هم زده و حرارت را کم می‌کنیم.

 

بعد از این‌که آب کال جوش کم شد کشک و نعنا یا پونه خشک را اضافه کرده و مواد را دوباره خوب با هم مخلوط کرده و بعد از چند دقیقه از روی حرارت برداشته (کشک نباید خیلی بجوشد) در ظرف مناسبی ریخته و ترجیحا با نان سنگک تازه سرو می‌کنیم.

 

نکته مهم

این غذا به دلیل داشتن کشک زیاد برای افراد مبتلا به پرفشاری خون ضرر داشته و آنها باید تا حد ممکن از نمک و کشک پرنمک استفاده نکنند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.