2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
کال جوش را چه طور درست می کنند

کال جوش را چه طور درست می کنند

کال جوش غذایی مفید است که طبخ آن بسیار ساده و برای موقع هایی که فرصت آشپزی ندارید بسیار مناسب است.

دوات آنلاین -کال جوش یا کله جوش دارای کلسیم و فسفر فراوان بوده و طبع گرمی دارد و برای درمان پوکی استخوان بسیار مفید و موثر است. علت نامگذاری این غذا هم در روش طبخ آن نهفته است. در واقع به این دلیل به آن کال جوش می‌گویند که کشک نباید زیاد بجوشد و باید به اصطلاح کال باشد. طرز تهیه این غذا را به نقل از جام جم بخوانید:

 

مواد لازم برای کال جوش

کشک: ۲۵۰گرم

مغز گردو: ۱۰۰گرم

سیر تازه: ۲حبه

پیاز متوسط: یک عدد

نعنا یا پونه خشک: یک قاشق غذاخوری

روغن زیتون: ۳قاشق غذاخوری

نمک و زردچوبه: به میزان لازم

دستور پخت کال جوش یا کله جوش را بخوانید

دستور پخت کال جوش

سیر و پیاز را پوست کنده، خردکرده و در قابلمه‌ای ریخته و با روغن زیتون و با حرارت کم تفت ‌داده و سرخ می‌کنیم.

 

اگر تمایل به استفاده از گوشت داشتید در این مرحله آن را به پیازداغ و سیرداغ اضافه‌کرده و تفت‌داده و سرخ می‌کنیم. (می‌توانیم آن را قلقلی کنیم) سپس مغز گردوی خردشده را به آن اضافه کرده و بعد از کمی تفت‌دادن حرارت را خاموش می‌کنیم. البته از مغزهای خردشده دیگر هم می‌توان استفاده کرد.

 

بیشتر بخوانید: اشکنه شنبلیله را چه طور درست می کنند

 

بعد در قابلمه دیگری چهار لیوان آب ریخته و روی حرارت گذاشته و وقتی به جوش آمد نمک، زردچوبه و مواد سرخ‌شده را به آن اضافه کرده و مواد را هم زده و حرارت را کم می‌کنیم.

 

بعد از این‌که آب کال جوش کم شد کشک و نعنا یا پونه خشک را اضافه کرده و مواد را دوباره خوب با هم مخلوط کرده و بعد از چند دقیقه از روی حرارت برداشته (کشک نباید خیلی بجوشد) در ظرف مناسبی ریخته و ترجیحا با نان سنگک تازه سرو می‌کنیم.

 

نکته مهم

این غذا به دلیل داشتن کشک زیاد برای افراد مبتلا به پرفشاری خون ضرر داشته و آنها باید تا حد ممکن از نمک و کشک پرنمک استفاده نکنند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.