2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
شهاب سنگ چه ساعتی از کنار زمین عبور می‌کند

شهاب سنگ چه ساعتی از کنار زمین عبور می‌کند

چند ماه قبل ناسا اعلام کرد شهاب سنگی به اندازه 4 کیلومتر 10 اردیبهشت ماه از کنار زمین عبور می کند. به گفته ناسا این شهاب سنگ بعد از ظهر از کنار زمین عبور خواهد کرد. اطلاعات بیشتر را در این مطلب بخوانید

دوات آنلاین-عبور یک شهاب سنگ عظیم الجثه  از کنار سیاره زمین مهمترین خبری بود که بعد از پاندمی کرونا در دنیا پیچید. هرچند گفته می شود این شهاب سنگ به زمین برخورد نمی کند اما تخمین ناسا این بود که این شهاب سنگ 14 و 26 دقیقه روز 10 اردیبهشت ماه به وقت تهران از کنار زمین عبور کند. و تخمین زده می شود سال 2079 دوباره از کنار زمین عبور کند.

 

براساس برآورد ناسا این شهاب سنگ ابعادی حدود 4 کیلومتر دارد،این شهاب سنگ که به نام های ۵۲۷۶۸ و ۱۹۹۸ او آر ۲ شناخته می‌شود، اولین بار در سال ۱۹۹۸ کشف شد. این سیارک از فاصله ۳،۹۰۸،۷۹۱ مایلی زمین و با سرعتی بالغ بر ۲۰ هزار مایل در ساعت حرکت می‌کند.

عبور شهاب سنگ عظیم الجثه از کنار زمین

ناسا گفته است در صورتی که این شهاب سنگ وارد اتمسفر زمین شود آتش گرفته و یگ گلوله 4 کیلومتری آتش خواهد بود که به زمین برخورد می کند اما احتمالا اینکه این شهاب سنگ وارد اتمسفر زمین شود تقریبا وجود ندارد و این شهاب سنگ از کنار زمین عبور خواهد کرد. ناسا عبور این شهاب سنگ را در لیست وقایع خطرنکار قرار نداده است. ناسا مرکزی به نام سنتری سیستم دادر که لیست تمام اجرام آسمانی که احتمال دارد با زمین برخورد کنند را در آن قرار می دهد. در این مرکز لیست اجرام و اجتمال برخورد و البته کنترل ان وجود دارد و آنها را طبق احتمال برخورد و تاثیرگذاری بر آینده زمین برای مدت 100 سال دسته بندی شده است.

 

بزرگترین سیارک نزدیک به زمین کدام است

هرچند سیارکی که 10 اردیبهشت ماه سال 4:56 به زمین نزدیک می شود یکی از بزرگترین  سیارک ها یا شهاب سنگ هاست اما بزرگترین آنها نیست ،سیارک ۳۱۲۲ فلورانس که با نام ۱۹۸۱ ای تی ۳ نیز شناخته می‌شود، بزرگترین جسمی است که تاکنون از نزدیکی مدار زمین عبور کرده است. این سیارک در اول سپتامبر سال ۲۰۱۷ از نزدیکی مدار زمین عبور کرد که خوشبختانه با زمین برخورد نکرد. سیارک ۳۱۲۲ فلورانس در تاریخ ۲سپتامبر ۲۰۵۷ بار دیگر از مدار زمین عبور خواهد کرد. ابعاد این سیارک چیزی در حدود پنج و نیم مایل تخمین زده شده است.

شهاب سنگ

آیا برخورد شهاب سنگ به تنهایی باعث نابودی زمین می شود

رسیدن یک شهاب سنگ در ابعاد چند کیلومتر به سطح زمین، دهانه‌ای ۱۰ هزار متری را به وجود می‌آورد و با ایجاد زلزله، سونامی و اثرات جانبی ویرانگر دیگر، تبعات آن حتی تا نابودی تمدن و ایجاد خطر انقراض نسل انسان هم پیش خواهد رفت. جالب است بدانیم که حدودا ۶۶ میلیون سال پیش یک شهاب سنگ ۱۰ هزار متری نسل دایناسورها را نابود کرد و این موجودات را به انقراض کشاند.

 

ناسا تخمین زده که ابعاد این سیارک یا شهاب سنگ که با نام “۱۹۹۸ OR2” شناخته می‌شود، چیزی بین ۱٫۵ تا ۴٫۱ کیلومتر است. مسیر حرکت این جرم آسمانی برای اولین بار در سال ۱۹۸۷ و در هنگام عبور از نزدیکی خورشید مشخص شد و گفته شده که این شهاب سنگ مدت‌ها پیش به عنوان یک جرم نزدیک زمین (NEO) دسته‌بندی ‌شده است.

 

با توجه به احتمال ۱ به ۵۰ هزار مطرح شده، شانس این اتفاق فوق‌العاده پایین بوده و می‌توان گفت که جواب منفی است؛ گفته شده که در نزدیک‌ترین حالت فاصله سیارک مورد نظر با ما ۰٫۰۴۲۰۵ واحد نجومی، معادل ۶٫۲۹ میلیون کیلومتر خواهد بود. این فاصله حدودا ۱۶ برابر فاصله ما با ماه است

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.