2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
شیره خرما را با چی می خورند + خواص در طب سنتی

شیره خرما را با چی می خورند + خواص در طب سنتی

شیره خرما از نظر طب سنتی خواص بسیار زیادی دارد اما آن را چگونه و با چی بخوریم؟

دوات آنلاین -شیره خرما از جمله خوراکی هایی است که ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و طب سنتی از فواید آن بهره زیادی می برد. با خاصیت های این خوراکی و طریقه مصرف آن آشنا شوید.

 

ارزش غذایی شیره خرما

شیره خرما، سرشار از انواع مواد مغذی و ویتامین‌هاست. از جمله عناصر مفید موجود در شیره خرما، آهن، پتاسیم، پروتئین، فیبر غذایی، کلسیم، مس، منیزیم، منگنز، سلنیوم و روی و ویتامین‌های گروه ب، ویتامین آ و ث است.

 

شیره خرما حاوی فسفر و آهن بوده و باعث فعال شدن سلول‌های عصبی و در ضمن مانع ایجاد کم‌خونی می‌شود، این ماده خوراکی انرژی‌زا، سبب تسکین دردهای رماتیسمی و امراض شریانی و وریدی می‌شود.

 

نحوه مصرف شیره خرما

در بسیاری از استان‌های کشورمان، از شیره خرما به جای شکر در پخت حلوا، شیر برنج با شیره، برف با شیره و ارده با شیره استفاده می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: هسته خرما برای چی خوب است

 

طبع شیره خرما گرم و خشک است. جالب است بدانید بهترین نوع مصرف شیره که برای همه مزاج‌ها مناسب است، این است که شیره مورد نظر را با سرکه بجوشانید و محصول نهایی را که سرکه شیره نام دارد.

 

بهترین مصلح شیره خرما «سرکه» است. از دیگر مصلحات شیره خرما می‌توان به آب انار، بادام، سکنجبین، عرق گلاب و کاهو اشاره کرد.

شیره خرما برای چه چیزهایی مفید است

شیره خرما برای کم خونی

آهن طبیعی موجود در شیره خرما، باعث افزایش گلبول‌های قرمز خون می‌شود و در نتیجه خطر بروز کم‌خونی را کاهش می‌دهد.

 

درمان یبوست با شیره خرما

شیره خرما به دلیل وجود فیبر فراوان دارای خاصیت ملین بوده و مصرف آن باعث می‌شود که فرایند دفع آسان‌تر شود.

 

انرژی بدن را تامین کنید

شیره خرما انرژی زا بوده و مصرف آن انرژی بدن را تامین می‌کند. مصرف این شیره قدرت یادگیری کودکان و دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد.

 

در همین زمینه: خواص شیر دارچین در طب سنتی

 

خاصیت شیره خرما برای پوست و مو

شیره خرما حاوی ویتامین C و ویتامین D است و مصرف آن می‌تواند به افزایش خاصیت ارتجاعی پوست کمک کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شیره خرما خاصیت ضد پیری دارند و از تجمع ملانین در بدن جلوگیری می‌کنند. به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد شیره خرما به دلیل طبع گرمی که دارد، می‌تواند سبب ایجاد جوش و آکنه شود.

 

همچنین  شیره خرما سرشار از آهن است و باعث افزایش گردش خون در زیر پوست شده و به تقویت فولیکول‌های مو کمک کرده و رشد مو را افزایش می‌دهد.

 

کاهش کلسترول خون

شیره خرما چربی کمی دارد و فاقد کلسترول است، بنابراین با مصرف کنترل شده آن می‌توانید از مزایا شیرین کنندگی آن بهره برده و درنهایت کلسترول خود را نیز کنترل کنید.

 

با شیره خرما چاق شوید

اگر وزنتان کم است و تمایل دارید وزنتان اضافه شود شیره خرما مصرف کنید. شیره خرما کالری بالایی دارد و مصرف روزانه آن سبب چاق شدن صورت می‌شود.

 

فایده شیره خرما برای مردان

 شیره خرما یکی از مفیدترین مواد غذایی برای سلامت جنسی مردان است. مصرف شیره خرما موجب افزایش میل جنسی و باروری در مردان می‌شود و برای سلامت اندام‌های جنسی مردان نیز بسیار مفید است.

 

بدانید: روغن هسته انگور چه خاصیت هایی دارد

 

خواص شیره خرما در طب سنتی

در طب سنتی علاوه بر موارد بالا از شیره خرما استفاده های دیگری هم می کنند که این خواص و فواید شامل موارد زیر می شود:

 

مصرف شیره خرما باعث افزایش فعالیت باکتری‌های موجود در دستگاه گوارش می‌شود و برای سلامت دستگاه گوارش مفید است.

 

به دلیل داشتن کاروتنوئید و ویتامین A از شب کوری که با علائمی مانند خشکی چشم و افزایش خطر ابتلا به عفونت همراه است، جلوگیری و بینایی را تقویت می‌کند.

 

به دلیل کلسیم و منیزیم موجود در آن سبب تقویت و استحکام استخوان‌ها می‌شود. شیره خرما خاصیت ضد التهاب داشته و برای افرادی که دچار آرترزو و التهاب مفاصل هستند، مفید است و در تسکین درد مفاصل و درد‌های روماتیسمی موثر است.

 

خوردن شیره خرما در دوران بارداری دهانه رحم بازتر و فرایند زایمان و وضع حمل را آسان‌تر می‌کند.

مصرف شیره خرما چه ضررهایی دارد

مضرات شیره خرما

شیره خرما برای افراد دیابتی مضر است، اما مصرف کم آن به دلیل داشتن مواد قندی طبیعی مشکلی ندارد. شیره خرما طبیعتی گرم دارد، همراه کردن آن با مواد غذایی گرم برای گرم مزاج‌ها مضر است، زیرا موجب غلیظ شدن صفرای شان و جوش زدن در صورت و بدن می‌شود.

 

برای افراد چاق و کم‌تحرک مضر است، زیرا درصد بالایی کالری دارد پس اگر ورزش نمی‌کنید، با خوردن این ماده مغذی، حتماً چاقی و عوارض آن انتظارتان را می‌کشد.

 

منابع: همشهری – افق کوروش – باشگاه خبرنگاران

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.