2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
روغن هسته انگور برای چی خوب است؛ از پوست و مو تا دور چشم

روغن هسته انگور برای چی خوب است؛ از پوست و مو تا دور چشم

از روغن هسته انگور چه استفاده هایی می توان کرد و خاصیت های آن چیست؟ آیا می توان از این روغن برای سرخ کردن غذا استفاده کرد؟

دوات آنلاین -استفاده از روغن هسته انگور تاریخچه طولانی دارد و نخستین بار این هسته به صورت عمده در ایتالیا تولید شد و سپس به کشورهای دیگر هم راه یافت. برخی تحقیقات نشاندهنده خاصیت های این روغن هستند و البته برخی شواهد نیز از مضرات آن می گویند. به عنوان مثال ممکن است بعضی ها نسبت به آن حساسیت داشته باشند. همچنین مصرف این روغن برای مبتلایان به بیماری‌های خونی و مصرف کنندگان داروهای رقیق کننده خون می تواند ضرر داشته باشد. در هر صورت اگر می خواهید از خواص این روغن گیاهی بهره مند شوید نباید در مصرف آن چه به صورت خوراکی و چه موضعی و برای پوست و مو زیاده روی کنید.

 

خاصیت روغن هسته انگور برای پوست و مو

هسته انگور برای پوست و مو بسیار مفید است  اسید لینولئیک موجود در آن، برای بازسازی پوست لازم است و تاثیر نرم کننده ای روی پوست و مو دارد.  این روغن می تواند به عنوان منقبض کننده و تقویت کننده پوست مورد استفاده قرار گیرد.

 

بیشتر بخوانید: خواص آب کاکتوس چیست

 

این روغن به عنوان مرطوب کننده به ویژه برای پوست های حساس مفید است و هیچ نوع واکنش حساسیت زایی ایجاد نمی کند.  همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است که در نتیجه روند پیری پوست را کاهش می دهد.

 

ماده مغذی موجود در هسته انگور به رشد مو کمک می کند.  همچنین تقویت کننده ریشه مو است و با شوره سر مقابله می کند.

 

درمان آکنه، آفتاب سوختگی و لکه های ناشی از بروز سن و چین و چروک های پوست از دیگر خواص روغن هسته انگور است.

روغن هسته انگور برای چه چیزهایی مفید است

هسته انگور برای دور چشم

یکی دیگر از کاربردهای هسته انگور برای دور چشم است و  مصرف این روغن می تواند به رفع سیاهی دور چشم کمک کند. برای درمان سیاهی دور چشم می‌توانید به اندازه ۲ تا ۳ قطره روغن هسته انگور به پوست زیر چشم‌های خود بمالید. این روغن به دلیل وجود ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد، می‌تواند تا حدودی مشکل سیاهی دور چشم را درمان کند.

 

روغن هسته انگور برای سرخ کردن غذا

در بیشتر روغن‌هایی که تحت عنوان روغن هسته انگور در بازار به فروش می‌رسند، از حلال‌های شیمیایی مانند هگزان استفاده می‌شود. از آنجایی که هگزان در دسته آلاینده‌های هوا و نوروتوکسین طبقه بندی می‌شود، مصرف این روغن‌ها چندان برای بدن مفید به نظر نمی‌رسند.

 

به علاوه برای فرآوری این روغن‌ها از گرمای شدید استفاده می‌شود. گرم شدن روغن هسته انگور در دمای بالا می‌تواند موجب اکسید شدن روغن و خراب شدن آن شود. معمولاً روغن‌هایی که به روش پرس سرد تولید می‌شوند، بدون گرما و مواد شیمیایی آماده می‌شوند و از همین رو گزینه‌های مناسب‌تری برای مصرف خوراکی هستند.

 

بدانید: روغن کانولا یا آفتابگردان و ذرت؛ کدام بهتر است

 

در نتیجه بهترین نوع روغن هسته انگور روغنی است که به روش کمپرس سرد تولید شده باشد. این روغن نقطه دود نسبتاً بالایی دارد و نسبت به سایر روغن‌های گیاهی از جمله  روغن زیتون برای پخت و پز می‌تواند گرمای بیشتری را تحمل کند.

روغن هسته انگور چه خاصیت هایی دارد

خواص درمانی روغن هسته انگور

از این روغن برای دیابت، فشارخون بالا، آرتریت روماتوئید و آب مروارید استفاده می شود. یادتان باشد روغن هسته انگور کلسترول مضر (ال دی ال) را کاهش و کلسترول مفید (اچ دی ال) را افزایش می دهد.

 

همچنین بررسی های متعددی نشان داده که این روغن از گسترش سلول های سرطانی در ریه، روده، پروستات و معده جلوگیری می کند.

 

مصرف این روغن جریان خون و انعطاف پذیری مفصل ها را بهبود می بخشد و ترکیب موجود در آن از آسیب رسیدن به مویرگ ها جلوگیری می کند.

 

 

همچنین با جلوگیری از ترشح هیستامین در سیستم ایمنی بدن هنگام واکنش آلرژی زا، علائم مربوط به آلرژی و آسم را کاهش می دهد.  این روغن در کاهش قند خون نیز مفید است.

 

منابع: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه – مجله کوروش – اقتصاد آنلاین

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.