2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
هسته خرما برای چی خوب است؛ از لاغری تا دیابت

هسته خرما برای چی خوب است؛ از لاغری تا دیابت

هسته خرما را چطور پودر کنیم؟ نحوه مصرف آن چگونه است؟ این هسته و روغن آن چه خواصی دارد؟

دوات آنلاین -درباره خاصیت های خرما صحبت کردن خیلی تکراری است و همه ما کم و بیش از آن آگاه هستیم اما نکته ای که شاید تا به حال کمتر به آن توجه کرده باشیم فواید هسته خرما است. این هسته برای سلامتی ما خیلی خوب و مفید است و فایده های زیادی دارد که از کاهش وزن تا دفع سنگ کلیه و کیسه صفرا، دیابت و ... را شامل می شود.

هسته خرما را چگونه مصرف کنیم

نحوه مصرف هسته خرما

اول از همه باید بدانیم چرا هسته خرما اینقدر مفید است. این هسته حاوی گروهی از آمینو اسیدها، اسید اگزالیک، فیبرهای مفید برای سیستم گوارش و همچنین ظرفیت بالای آن برای کاهش وزن است.

 

این هسته را به نحوه های مختلف مصرف می کنند. یکی از رایج ترین آنها نوشیدن قهوه هسته خرما است. روش دیگر این است که هسته را پودر و آرد کنید. در یک شیوه دیگر از روغن آن استفاده می شود و همچنین می توان از بخور هسته خرما نیز بهره برد.

 

چگونه هسته خرما را پودر کنیم

دکتر ایمان میره، متخصص تغذیه درباره نحوه بهره ‌مندی از هسته خرما برای لاغری و افزایش میزان سوزاندن چربی‌ها، می‌گوید:«مقداری از هسته خرما را شسته و سپس آن را خوب خشک کنید. هسته‌ها را تفت دهید تا رنگ قهوه‌ای به خود بگیرد. آنگاه هسته‌ها را به صورت آرد در آورید تا در تهیه یک نوشیدنی برای چربی‌سوزی و کاهش وزن از آن استفاده کنید.»

 

پودر هسته خرما برای لاغری

او گفت: «یک قاشق چای‌خوری آرد هسته خرما با یک چهارم قاشق چای‌خوری زنجبیل، یک چهارم قاشق چای‌خوری دارچین و کمی فلفل سیاه به مقداری آب اضافه کنید. این نوشیدنی به طور طبیعی باعث چربی‌سوزی و کاهش وزن می‌شود.»

 

این متخصص تغذیه ادامه می‌دهد: «این مخلوط را می‌توان با یک قاشق عسل سفید شیرین کرد و بعد از وعده های غذایی مصرف کرد».

 

میره افزود: «آرد هسته خرما می‌تواند در کنار آب میوه‌های تازه و همچنین در مخلوط خمیر کیک استفاده شود. این آرد فاقد کافئین بوده و سرشار از انواع ویتامین و آنتی‌اکسیدان‌هاست».

 

بدانید: عرق نسترن برای چی خوب است

 

دفع سنگ کلیه با هسته خرما

دفع سنگ کلیه از طریق شکستن آن یکی دیگر از خواص هسته خرما به شمار می رود. افرادی که از سنگ کلیه یا سنگ مثانه رنج می برند می توانند چند عدد هسته خرما را خرد کرده و با آب بجوشانند و از این دمنوش روزی دوبار میل کنند.

پودر هسته خرما برای رفع چه مشکلاتی خوب است

آرد هسته خرما برای پوست و مو

امیره رزاق، متخصص زیبایی، تاکید کرد که هسته خرما دارای فواید بسیاری برای مو و پوست، است. او گفت می‌توان از آرد هسته خرما برای ساخت ماسک پوست جهت کاهش چربی صورت و محافظت از آن در برابر چین و چروک استفاده کرد.

 

او گفت، یک قاشق غذاخوری آرد هسته خرما را با دو قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و هفته‌ای دو بار آن را به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست قرار دهید.

 

این متخصص زیبایی گفت، هسته خرما برای افزایش زیبایی مو خصوصا محافظت از موهای بلند توصیه می‌شود. مقداری از آرد هسته خرما را با روغن زیتون و کرچک به مقدار مساوی مخلوط کرده و روی مو بگذارید تا خشک شود، بعد از حدود دو ساعت آن را آبکشی کرده و این ماسک را هفتگی تکرار کنید تا تاثیر مثبت آن را بر روی موی خود مشاهده کنید.

 

اسهال را درمان می کند

هسته خرما برای درمان اختلالات گوارشی مخصوصا درمان اسهال مزمن مفید بوده و به عنوان یک ضدعفونی کننده قوی عمل کرده و باکتری هایی هایی که به دستگاه گوارش وارد شده اند را از بین می برد؛ برای از بین بردن اسهال کافیست که با پودر هسته خرما حریره تهیه کرده و میل کنید.

 

طب سنتی: برای رفع سردی چی بخوریم

 

درمان دیابت با هسته خرما

یکی از شگفت انگیز ترین خواص هسته خرما درمان دیابت است.

 

برای بهره بردن از این خاصیت باید قهوه هسته خرما تهیه کرد که در ادامه روش تهیه آن ذکر می شود.

 

استفاده حتی یک هفته از این قهوه به تنظیم قند خون بدن کمک می کند.

 

برای تهیه قهوه هسته خرما کافیست که چند عدد هسته خرما را با آب ولرم و به طور کامل بشویید.

 

سپس آن را به مدت ۱۰ روز در معرض نور قرار داده تا کاملا خشک شود.

 

بعد از این مرحله هسته ها را داخل فر می گذاریم تا بسوزند و رنگشان تغییر کرده و قهوه ایی شود. بعد از سرد شدن آن را کوبیده و میل می کنید. البته می توان از آن به عنوان دمنوش نیز استفاده کرد.

هسته مرا به لاغری و درمان دیابت کمک می کند

خواص دیگر هسته خرما

در میان خواص شگفت انگیز خرما و هسته آن می توان قطع آبریزش چشم را یکی از خواص دارویی هسته خرما دانست.

 

افرادی که بر اثر حساسیت فصلی یا حساسیت به نور یا دارویی دچار آبریزش چشم شده اند می توانند چند هسته خرما را کوبیده و  بجوشانند و آن را بعد از صاف کردن جهت شستشو چشم به کار ببرند.

 

عده ای بر این باورند که پودر هسته خرما برای افزایش قدرت بینایی نیز کاربرد دارد. برای اینکار می توان از آن به جای سرمه استفاده کرد.

 

از دیگر مصارف درمانی هسته خرما تسکین درد دندان است؛  با قرار دادن مقداری از پودر هسته خرما درد دندان از بین می رود.

 

از مهمترین خواص هسته خرما می توان به بهبود زخم ها اشاره کرد. جای زخم یا زخم های چرکی با هسته خرما درمان می شود؛ هسته خرما را بسوزانید و بعد از سرد شدن آن را کوبیده و به محل زخم ببندید.

 

هسته خرما سبب افزایش شیر مادران شیرده می شود لذا توصیه می شود که این زنان در هفته چند بار از کوبیده هسته خرما میل کنند.

 

هسته خرما دارای خواص آنتی اکسیدانی است همچنین به افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. مخصوصا از آسیب به ساختار DNA بدن جلوگیری می کند.

روغن هسته خرما چه فایده هایی دارد

روغن هسته خرما چه فایده ای دارد

علاوه بر خواص فراوان هسته خرما ، استفاده از روغن آن نیز خواص زیادی دارد و برای درمان بیماری های مختلفی می تواند مورد استفاده قرار گیرد. تقویت مو و درمان ریزش مو ، سلامت قلب و تقویت بینایی ، درمان زخم معده و نرم شدن پوست از مهم ترین خواصی است که در روغن هسته خرما نهفته شده است.

 

بخور هسته خرما

کسانی که دچار دردهای مفصلی هستند می توانند از بخور هسته خرما جهت درمان استفاده کنند.

 

یکی دیگر از مصارف بخور هسته خرما برای بعد از زایمان است؛  زنان بعد از زایمان با تغییر حجم و حرکت رحم مواجه هستند که برای بازگشت رحم به جای اولیه می توانند از بخور هسته خرما استفاده کنند.

 

 

منابع: خبرگزاری صدا و سیما - باشگاه خبرنگاران - برنا

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.