2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
کمپوت و مربای خرمالو چگونه درست می شود

کمپوت و مربای خرمالو چگونه درست می شود

طرز تهیه مربای خرمالو را در این مطلب یاد بگیرید و با روش درست کردن کمپوت این میوه پاییزی نیز آشنا شوید.

دوات آنلاین -خرمالو یکی از جذاب ترین میوه های پاییزی است که می توانید با آن هم مربا درست کنید و هم کمپوت. طرز تهیه هر دو آنها در ادامه به طور کامل شرح داده شده است.

دستور تهیه مربای خرمالوی خانگی را یاد بگیرید

طرز تهیه مربای ساده خرمالو

به نوشته مجله کوروش شما برای درست کردن مربای خرمالو به مواد زیر نیاز دارید. البته طبیعتا اگر می خواهید مقدار مربای شما کمتر یا بیشتر باشد باید نسبت ها را به همان اندازه تغییر بدهید و پیشنهاد می کنیم اگر قبلا تجربه درست کردن این مربای پاییزی را نداشته اید ابتدا آن را در حجم کم تهیه کنید تا فوت و فن کار دست تان بیاید.

 

خرمالو: یک کیلوگرم

شکر: یک کیلوگرم

آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری

چوب دارچین: یک یا دو عدد

 

در مرحله اول از طرز تهیه مربا خرمالوی خانگی به شیوه ساده، خرمالوها را پوست کنده و ریز خرد کنید. سپس خرمالو را با چاقو له کنید و در یک قابلمه بریزید. شعله زیر قابلمه را کم کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه و روش غلیظ شدن مربای به

 

در ادامه شکر را آرام آرام به مخلوط خرمالو در قابلمه اضافه کنید و با خرمالوها کاملا هم بزنید. بعد از این که شکر و خرمالوها کاملاً با هم مخلوط شدند، آبلیمو را به محتوای قابلمه اضافه کنید.

 

در مرحله آخر کافیست تا کمی شعله گاز را متوسط کرده و ۴۰ دقیقه زمان دهید تا شکر و آبلیمو به خورد خرمالوهای له‌ شده بروند و یک مایع غلیظ به دست آید.

 

شعله گاز را خاموش کنید و صبر کنید تا مربای خرمالو شما خنک شود. شما می‌توانید بعد از خنک شدن مربا آن را درون شیشه‌ها ریخته و در یخچال نگهداری کنید.

کمپوت خرمالو را چطوری در خانه درست کنیم

طرز تهیه کمپوت خرمالو خانگی

درست کردن کمپوت خرمالو کمی سخت تر است و به وشته مجله افق کوروش شما به مواد بیشتری نیاز دارید که شامل موارد زیر می شود:

خرمالو: ۴ عدد متوسط

آب: ۴ قاشق غذاخوری

عسل: ۲ قاشق غذاخوری

دارچین: یک چهارم قاشق چای‌خوری

میخک: یک چهارم قاشق چای‌خوری

زنجبیل: یک چهارم قاشق چای‌خوری

نشاسته ذرت: ۲ قاشق چای‌خوری

هل: مقدار کمی

نشاسته ذرت: ۲ قاشق چای‌خوری

آب لیموترش تازه: مقدار کمی

 

برای تهیه مربای خانگی در همان گام اول باید خرمالوها را خوب بشویید، خشک کنید و پوست بگیرید. سپس آنها را به اندازه دلخواه خرد کنید. قابلمه کوچکی بردارید و خرمالوهای خرد شده را داخل آن قرار دهید.

 

سپس ۲ قاشق غذاخوری آب و عسل را روی خرمالوها بریزید. سپس حرارت زیر قابلمه را روی متوسط تنظیم کنید و اجازه دهید محتویات قابلمه به جوش بیاید. حدود ۴ تا ۵ دقیقه صبر کنید. سپس حرارت زیر قابلمه را کم کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خوشمزه ترین مربا با انجیر سیاه و زرد

 

حالا ادویه‌ها را به قابلمه اضافه کرده و صبر کنید تا ۱۰ دقیقه دیگر نیز بجوشد. هر از گاهی، به قابلمه سر بزنید و محتویات آن را آرام هم بزنید تا ته نگیرد.

 

در ادامه در یک کاسه کوچک، نشاسته، ذرت و ۲ قاشق غذاخوری آب را با هم مخلوط کنید. پس از کمی هم زدن این مواد، ترکیبات این ظرف را به قابلمه در حال جوش خرمالوها اضافه کنید و هم بزنید. این مواد به غلیظ شدن کمپوت بسیار کمک می‌کند.

 

پس از کمی غلیظ شدن مواد کمپوت خرمالو، یک لیموترش تازه را بردارید و آب آن را در قابلمه بچکانید. کمپوت شما به همین سادگی آماده است. فقط باید آن را از روی حرارت بردارید تا خنک شود.

 

سپس در ظرف‌های شیشه‌ای درب‌دار و در یخچال نگهداری کنید.

 

یادتان باشد در زمان درست کردن کمپوت خرمالو، وقتی خرمالوها می‌جوشند، رنگ‌ آنها تیره می‌شود؛ بنابراین هر چه بیشتر آنها را روی حرارت قرار دهید، رنگشان بیشتر تغییر می‌کند.

 

در ضمن لازم است بدانید اضافه کردن آب لیموی تازه به کمپوت خرمالو در مرحله آخر، به خاطر این است که از شکرک زدن کمپوت خرمالو جلوگیری کنید.

 

بدانید: چکار کنیم مربا شکرک نزند

 

برای سلامت بودن کمپوت خرمالو، ما در این دستور از عسل به جای شکر استفاده کردیم. بنابراین بهتر است از خرمالوهای رسیده استفاده کنید تا کمپوت طعم گس نگیرد.

 

*در نهایت، کمپوت را بچشید. اگر دوست دارید کمپوت خرمالو شیرین‌تر باشد، می‌توانید چند قاشق شکر به آن اضافه کنید و مدت دیگری بگذارید روی حرارت بجوشد. در این مدت باید کمپوت را بیشتر هم بزنید تا شکر خوب در آن حل شود

 

*برای نگهداری کمپوت خرمالو مثل سایر انواع کمپوت بهتر است از ظروف شیشه‌ای درب‌دار استفاده کنید، نه پلاستیکی.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.