2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
ترفندهایی برای استفاده کمتر از روغن در آشپزی

ترفندهایی برای استفاده کمتر از روغن در آشپزی

چگونه مصرف روغن را کاهش بدهیم؟ چه فوت و فن هایی وجود دارد که به ما برای آشپزی بهتر کمک می کند؟

دوات آنلاین -یکی از موضوعات مهم در آشپزی مخصوصا درست کردن غذاهای سرخ کردنی استفاده زیباد از روغن است که می تواند از نظر اقتصادی مشکل ساز شود اما با ترفندهایی ساده می توانید کاری کنید که میزان مصرف روغن شما به حد قابل توجهی کاهش یابد.

 

طبیعتا نوع روغنی که استفاده می کنید در درجه اول اهمیت است. ضمن اینکه باید به کاربرد هر روغن توجه داشته باشید و مثلا بدانید برای سرخ کردن مناسب هستند یا نه؟

 

سرخ کردن با حرارت مناسب

آن طور که سینا پرس نوشته توجه به حرارت روغن اهمیت بسیار زیادی دارد. وقتی روغن را زیاد داغ کنید طبیعتا زود رنگ آن تغییر می کند و دیگر قابل استفاده نیست. پس بهترین راه چاره استفاده از دستگاه های سرخ کن است. روی بدنه این دستگاه ها حرارت سنج وجود دارد و دمای روغن را نشان می‌دهند به این ترتیب می‌دانید که چه زمانی مواد را به روغن اضافه کرده و چه زمانی آن را از روغن بیرون بیاورید.

 

بیشتر بخوانید: چکار کنیم غذا سر نرود

 

البته باید توجه داشته باشید سرخ کن‌ها پس از مدتی جلای دیواره داخلی خود را از دست می‌دهند که علت این امر حرارت بالا و تشکیل یک لایه نازک از کربن بر روی جداره آنهاست. در صورتی که این جداره دربازه‌های زمانی کوتاه تمیز نشود هنگام داغ بودن روغن موجب تغییر رنگ روغن و در نتیجه  از بین رفتن کیفیت روغن و نیاز به تعویض روغن سرخ کن خواهد شد که در نوع خود تمیز کردن سرخ کن را به امری به صرفه‌تر از استفاده بیشتر از روغن تبدیل خواهد کرد.

فوت و فن هایی برای کمتر کردن مصرف روغن موقع سرخ کردن غذا

روغن در معرض هوا نباشد

هوا هنگامی‌ که با روغن ترکیب می‌شود به کف کردن ویژه‌ای منتهی می‌شود که کیفیت روغن را پایین آورده و عملا مصرف آن را برای دفعات بعد ناممکن می‌کند، در این میان باید پس از هر بار استفاده اطراف سرخ کن خود را تمیز کنید و همچنین درپوش سرخ کن را در شرایطی که روغن سرد شده است و دیگر مصرفی ندارید به صورت بسته نگاه دارید تا از جریان یافتن هوا بر روی سطح روغن جلوگیری شود.

 

سرخ کن را زیاد پر نکنید

اگر سرخ کن را بیش از حد با مواد غذایی پر کنید درجه حرارت آن به سرعت پایین خواهد آمد و به همین دلیل نیز روغن تا هنگام گرم شدن با درصد بالایی به خورد مواد می‌رود که عملا خارج شدن آن از مواد در هنگامی صورت خواهد گرفت که مواد بیرون از سرخ کن باشند و این حجم روغن موجب خواهد شد که مجبور باشید دوباره روغن به سرخ کن اضافه کنید.

 

بیشتر بخوانید: غذاها را چطور بپزیم که خاصیت شان از بین نرود

 

درحالی که با استفاده از حجم مواد متناسب با ظرفیت روغن، به صورتی که درجه حرارت روغن حفظ شود می‌توان به صرفه جویی در روغن کمک شایانی کرد.

چه روش هایی بای مصرف کمتر روغن خوراکی وجود دارد

تاثیر رطوبت بر مصرف روغن

شاید جالب باشد که بدانید وقتی موادی که به داخل روغن می‌اندازید خشک باشند حجم کمتری از روغن را به خود جذب خواهند کرد. رطوبت به صورت کلی موجب خواهد شد که روغن به درون ماده نفوذ کرده و با رطوبت مخلوط شود و حجم بالایی از آن از غذا خارج نشود. همچنین مقداری روغن نیز هنگام تبخیر رطوبت از دست خواهد رفت.

 

در همین زمینه: بهترین روش‌ ها برای سرخ کردن بادمجان با روغن کم

 

به این ترتیب بهترین کار این است که مواد خود را از یک آبکش به آبکشی دیگر انتقال دهید و سپس داخل سرخ کن بیندازید تا کمترین میزان رطوبت را به همراه خود داشته باشند.

 

سرخ کردن محصولات نیمه آماده

دقت داشته باشید که برخی محصولات تنها برای شرایطی خاص خوب سرخ خواهند شد که نمونه بارز آن سیب زمینی‌های نیمه آماده است، اگر محصولاتی از این دست را در شرایطی غیر از یخ زدگی کامل به درون سرخ کن بیندازید حجم بالایی از روغن را به خود خواهند کشید و موجب هدر رفتن روغن خواهند شد همچنین غذای شما نیز با وجود روغن زیاد داخل آن کیفیت خود را از دست خواهد داد.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.