2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
برای سوختگی دست چی خوب است؛ درمان خانگی و فوری

برای سوختگی دست چی خوب است؛ درمان خانگی و فوری

اگر دست ما در خانه سوخت از چه موادی استفاده کنیم؟ سیب زمینی و عسل چقدر مفید است؟ چه درمان های دیگری وجود دارد؟

دوات آنلاین -سوختگی دست در خانه ممکن است برای هر کسی به دفعات متخلف پیش بیاید. سوختن به خاطر ریختن آب جوش یا برخورد دست به جسم داغ اتفاقی رایج است و همه ما تا حدودی با روش های درمان خانگی آن آشنا هستیم و سریع سراغ سیب زمینی یا عسل می رویم اما بهترین روش ها چیست؟

دست خود را برای درمان سوختگی زیر شیر آب بگیرید

مراحل اولیه درمان سوختگی دست

یکی از مهم ترین نکته ها این است که هنگام سوختگی دست خود را در آب سرد و روان بگذارید. یعنی شیر آب را باز کنید و دست تان را زیر آن بگیرید. تحقیقات انجام شده توسط متخصصان برجسته پوست نشان داد که ۲۰ دقیقه بهترین زمان برای قرار دادن سوختگی در زیر آب لوله کشی است، زیرا به کاهش عمق سوختگی تا ۵۶ درصد کمک می‌کند که روش اندازه گیری آسیب به پوست است.

 

دانشگاه علوم پزشکی اراک توصیه می کند اگر دست شما بر اثر برخورد با ماهیتابه سوخت مراحل زیر را انجام بدهید:

 

به مدت 10 تا 15 دقیقه یا تا زمانی که درد تسکین یابد از آب خنک روان (کمی سردتر از دمای اتاق) استفاده کنید. یک حوله خنک، تمیز و مرطوب نیز کارساز خواهد بود.

 

ممکن است تورم ایجاد شود، بنابراین وسایل سفت مانند حلقه یا لباس را از محل سوختگی دور کنید.

 

اگر تاول از ناخن کوچک شما بزرگ‌تر است، آن را باز نکنید. اگر تاول پاره شد، آن را با آب و صابون ملایم تمیز کنید. پماد آنتی‌بیوتیک بزنید و سپس آن را با باند یا گاز استریل بپوشانید.

 

بیشتر بخوانید: درمان سریع خشکی پوست دست و صورت

 

استفاده از مرطوب‌کننده، ژل آلوئه‌ورا یا سایر ژل‌های تسکین‌دهنده درد می‌تواند تسکین موقتی ایجاد کند. اگر از کره استفاده می‌کنید، آن را زیاد روی محل سوختگی نگه ندارید، زیرا کره گرما را حفظ می‌کند و می‌تواند به باکتری آلوده شود.

 

برخی از داروهای مسکن بدون نسخه نیز ممکن است مفید باشد. ایبوپروفن، ناپروکسن سدیم یا استامینوفن می‌توانند به تسکین درد کمک کنند.

 

همچنین مهم است اطمینان حاصل کنید که در 10 سال گذشته واکسن کزاز زده‌اید، زیرا میکروب کزاز می‌تواند از طریق یک زخم باز به پوست وارد شود.

 

همچنین برای سوختن دست به خاطر آب جوش نیز مراحل زیر در درمان فوری بسیار مهم است:

 

منبع گرما را دور کنید تا از آسیب‌دیدگی بیشتر جلوگیری شود.

 

حداقل 20 دقیقه محل سوختگی را در آب خنک روان قرار دهید تا محل خنک شود. از یخ، آب یخ زده یا مواد روغنی استفاده نکنید. در این فرآیند فرد را گرم نگه دارید تا درجه حرارت مناسب بدن را حفظ کند.

 

اگر سوختگی قسمت زیادی از بدن را درگیر کرده است، فرد را در آب خنک قرار ندهید. این می‌تواند باعث از بین رفتن گرمای بدن و تشدید آسیب شود.

 

هرگونه جواهر یا لباس را از نزدیکی ناحیه آسیب‌دیده دور کنید تا درجه حرارت روی پوست کاهش یابد و فضا برای تورم فراهم شود. اگر چیزی به سوختگی چسبیده است، آن را برندارید. چون می‌تواند باعث آسیب بیشتر شود.

 

محل سوختگی را با باند مرطوب یا پارچه تمیز، بپوشانید. در صورت امکان، ناحیه سوخته را از سطح قلب بالاتر ببرید. تاول را نترکانید.

با بهرتین روش های درمان سوختگی آشنا شوید

درمان سوختگی با سیب زمینی

یکی از درمان های خانگی طبیعی برای سوختگی استفاده از سیب‌ زمینی است. سیب‌ زمینی خام خواص تسکین‌دهنده دارد و مانع از تحریک شدن پوست می‌شود و به این ترتیب می‌تواند به کاهش احتمال تشکیل یک تاول ناخوشایند و تسکین درد کمک کند. این درمان برای سوختگی جزئی پوست بسیار مفید است.

 

بیشتر بخوانید: برای اسهال چی خوب است

 

در مرحله‌ اول، سیب‌زمینی خام به صورت نازک برش می‌دهید. بعد برش‌های سیب‌زمینی را روی سوختگی و در اطراف آن قرار بدهید.

 

در حالی که سیب‌زمینی خام را روی قسمت سوخته مالش می‌دهید، دقت کنید که قرار نیست بیش از اندازه روی آن فشار وارد کنید، و اجازه بدهید این برش‌ها بمانند تا زمانی که آب‌شان در سراسر قسمتی که سوخته‌است، آزاد شود.

 

برای این‌که بهترین نتیجه را بگیرید بهتر است این روش درمانی را بلافاصله پس از رخ دادن سوختگی انجام بدهید. اگر احساس می‌کنید لازم است، می‌توانید این درمان تکرار کنید.

 

استفاده از شیر برای درمان فوری سوختگی

محتوای چربی و پروتئین‌های تشکیل دهنده شیر، در تسکین سوزش و درد سوختگی و بهبود ناحیه آسیب دیده مفید هستند. برای تسکین و بهبودی سریع سوختگی، کافی است ناحیه‌ای سوخته پوست را در به مدت ۱۵ دقیقه در شیر قرار دهید. علاوه بر این ماست پرچرب نیز در خنک کردن و آب رسانی محل سوختگی بسیار مفید است.

 

درمان خانگی سوختگی با چای کیسه ای

چای سیاه به عنوان یکی از دارو‌های خانگی بسیار عالی برای سوختگی در نظر گرفته می‌شود، زیرا حاوی اسید تانیک است که می‌تواند به شما کمک کند گرمای درون سوختگی را بیرون بکشید و درد ناشی از سوختگی را کاهش دهید.

 

در مرحله‌ اول، سه چای کیسه‌ای سیاه را در یک لیوان آب سرد قرار دهید. بعد به مدت ۳ – ۵ دقیقه صبر کنید تا خیس بخورند. سپس این کیسه‌ها را به آرامی روی قسمت‌های سوخته قرار بدهید.

 

روش دیگر این است که می‌توانید کیسه‌های چای سرد و مرطوب را به طور مستقیم روی سوختگی‌تان قرار بدهید و اجازه بدهید به مدت چند دقیقه همان جا بمانند.

عسل برای درمان خانگی سوختگی مفید است

تاثیر عسل بر سوختگی دست

عسل یک آنتی بیوتیک طبیعی است. این ماده طبیعی و مفید از عفونت و التهاب محل سوختگی پیشگیری می‌کند. این ماده غذایی متعادل کننده طبیعی pH بوده به همین دلیل اجازه فعالیت را به باکتری‌ها نمی‌دهد، بنابراین با استفاده موضعی باکتری‌های موجود یا عفونت روی پوست را به سرعت نابود می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: دلایل و درمان ترک کف پا

 

عسل به خنک شدن ناحیه سوخته کمک کرده و موجب از بین رفتن درد می‌شود. از این گذشته این ماده طبیعی در بهبود التیام زخم ایجاد شده روی پوست در اثر سوختگی بسیار موثر و مفید است.

 

درمان سوختگی با ماست

در فهرست دارو‌های خانگی طبیعی برای سوختگی، ماست به عنوان یک پادزهر برای سوختگی شناخته شده‌است. این ماده‌ی خوراکی دارای خواص خنک‌کننده است و پوست سوخته را آرام می‌کند تا به سرعت درد را از بین ببرد.

 

در مرحله‌ اول، یک فنجان ماست آماده کنید. بعد ماست را به طور مستقیم روی پوستی که دچار سوختگی شده بمالید. اجازه بدهید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند.

 

سپس قسمت آسیب‌دیده‌ پوست را به آرامی با آب تمیز شستشو دهید تا از درد رهایی بیابید. بهتر است که از ماست ساده استفاده کنید. شما باید این فرآیند را به منظور کاهش سوختگی تکرار کنید.

 

روغن نارگیل برای تاول

روغن نارگیل یک منبع غنی ازویتامین E مفید برای پوست بوده و حاوی اسید‌های چرب ضد قارچ و ضد باکتری است. این روغن از بروز سوزش و عفونت در ناحیه سوخته پوست جلوگیری می‌کند.

 

اگر ناحیه سوخته پوست تاول زده کافی است برای درمان آن مقداری آب لیمو را با روغن نارگیل ترکیب کرده و بر روی تاول‌های پوستی ماساژ دهید. خواص اسیدی آب لیمو کمک می‌کند تا این عارضه از بین رفته و زخم زودتر بهبود پیدا کند.

چه چیزهایی برای درمان فوری سوختگی مفید است

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

اگر شروع به مشاهده علائم شوک یا علائم عفونت کردید، یا اگر ناحیه سوختگی شما بزرگ‌تر از سه اینچ است، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

 

علائم بدتر شده و تاول‌های بزرگ‌تر ایجاد شده‌اند. تاول‌های بزرگ بهتر است رفع شوند.، زیرا به‌ندرت به خودی خود دست‌نخورده باقی می‌مانند.

 

اگر سوختگی ناحیه وسیعی از بدن را پوشانده یا علائمی مانند خروج عفونت از زخم، افزایش درد، قرمزی و تورم شروع شود.

 

برای دریافت کمک از فوریت‌های پزشکی در مورد سوختگی‌های بزرگ با شماره 115 تماس بگیرید.

 

منابع: دانشگاه علوم پزشکی اراک – باشگاه خبرنگاران -  سلامت نیوز

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.