2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
دلایل و درمان ترک کف پا + روش های طب سنتی و خانگی

دلایل و درمان ترک کف پا + روش های طب سنتی و خانگی

اگر شما هم جزو افرادی هستید که کف پایتان ترک می خورد حتما این مطلب را مطالعه کنید تا روش های درمان و پیشگیری را یاد بگیرید.

دوات آنلاین -ترک پا شاید در نگاه اول مشکلی چندان جدی نباشد اما واقعیت این است که بسیار آزاردهنده است و با درد و سوزش شدید و گاه حتی خونریزی همراه می شود. به همین دلیل باید ضمن اطلاع از دلایل و علت های آن روش های درمان و راه های پیشگیری را نیز بدانیم.

 

 عارضه ترک کف پا را نادیده نگیرید زیرا با گذشت زمان ممکن است شکاف های عمیق تری ایجاد شود که خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد. درصورتی‌که اقدامات خودمراقبتی تاثیرگذار نباشد لازم است با پزشک مشورت کرد.

چرا کف پا ترک می خورد

دلایل ترک کف پا

شایع‌ترین علت ترک پاشنه پا، خشکی پوست است. کسانی که به‌طور عمومی خشکی پوست دارند، مستعد این هستند که دچار ترک کف پا، به‌خصوص ترک پاشنه پا  هم شوند، اما در بعضی افراد شانس بروز این مشکل نسبت به بقیه بیشتر است.

 

عواملی مانند: اضافه‌وزن، شرایط شغلی و... باعث به‌وجود آمدن ترک‌های کف پا می‌شوند. افرادی که مشکل اضافه‌وزن دارند به‌دلیل فشاری که روی پوست کف پا تحمیل می‌شود پاشنه پای‌شان مستعد به‌وجود آمدن ترک‌های عمیق می‌شود. به‌علاوه شغل‌هایی وجود دارند که باعث خشکی پوست کف پا می‌شوند مانند شغل‌هایی که به طریقی پوست کف پا در معرض رطوبت (پا به‌طور مکرر در معرض خیس شدن و خشک شدن قرار می‌گیرد) یا مواد شوینده قرار می‌گیرد همچون مربیان شنا یا افرادی که در کارخانه‌های قالیشویی کار می‌کنند.

 

به گفته متخصصان ترک پاشنه پا در خانم‌ها بیشتر از آقایان دیده می‌شود که یکی از دلایل اصلی آن تفاوت‌های هورمونی بین زن‌ها و مردهاست.

 

فراموش نکنید برخی بیماری‌ها وجود دارد که علائم‌شان خشکی و ترک پاشنه و کف پاست. این بیماری ها شامل موارد زیر می شود:

 

بیماری صدف یا پسوریازیس

بیماری قارچی

اگزما

بیماری کراتودرمی

برای درمان ترک کف پا چه کار کنیم

کف پا را مرطوب کنید

عارضه ترک کف پا را می‌توان با مرطوب سازی حداقل دو بار در روز درمان کرد. برخی از مرطوب کننده ها حاوی ترکیبهای نرم کننده پوست مانند اوره، اسید سالیسیلیک یا آلفا هیدروکسی اسید هستند که ممکن است به از بین بردن پوست مرده کمک کند. این مرطوب کننده ها ممکن است باعث سوزش یا تحریک جزئی شوند.

 

پیش از خواب پاها را حدود ۱۰ دقیقه در آب یا آب صابون قرار دهید و خشک کنید سپس پاشنه پا را به آرامی با اسکرابر بمالید تا به از بین رفتن پوست مرده کمک کند سپس یک کرم با پایه روغن یا ژله نفتی مانند وازلین بزنید و یک جفت جوراب نخی نازک پا کنید تا به اثربخشی مرطوب کننده کمک کند.

 

درمان خانگی ترک کف پا با طب سنتی

افرادی که دسترسی به کرم‌های طبی و دارویی ندارند، می‌توانند از چرب‌کننده‌های خانگی مثل روغن‌های حیوانی، وازلین و حتی روغن‌های جامد خوراکی استفاده کنند. همچنین اگر ترک پاها همراه با عفونت باشد می‌توانند از پانسمان‌ عسل استفاده کنند. البته نکته مهم این است که عسل باید طبیعی باشد.

استفاده از جوش شیرین روش طب سنتی برای درمان کف پا

از جوش شیرین استفاده کنید

دو سوم یک تشت را از آب گرم پر کنید و سه قاشق غذاخوری جوش شیرین به آن بیفزایید. آن را هم بزنید تا جوش شیرین به خوبی حل شود. برای ۱۰-۱۵ دقیقه پای خود را درون این محلول قرار دهید و سپس بعد از بیرون آوردن پا، آن را با استفاده از سوهان پا اسکراب کنید. سپس پا را با آب تمیز بشویید.

 

روغن نارگیل بسیار مفید است

این روغن همیشه برای درمان پوشت خشک پیشنهاد می‌شود، چون باعث می‌شود پوست بتواند رطوبت خود را بیشتر حفظ کند. بعد از آنکه پا را از آب خارج کردید، از روغن نارگیل استفاده کنید. روغن نارگیل دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است و اگر وضعیت ترک پا به حدی رسیده که ممکن است دچار زخم، خونریزی یا عفونت شود، روغن نارگیل برای پیشگیری و درمان کمک کننده خواهد بود.

برای درمان خانگی ترک کف پا از لیمو ترش استفاده کنید

لیمو ترش برای درمان ترک پاشنه

یک عدد لیمو ترش بزرگ را بردارید و آن را به دو نیم تقسیم کنید. آب آن را درون ظرفی خالی کنید، ولی اجازه دهید کمی آب هم درون پوست لیمو باقی بماند. حالا هر کدام از دو برش را روی هر کدام از پاشنه‌ها بگذارید به صورتی که پاشنه درون برش لیمو قرار بگیرد. روی آن جوراب بپوشید و سی دقیقه صبر کنید. به دلیل اینکه راه رفتن در این حالت کمی دشوار است، بهتر است نشسته در انتظار باشید.

 

بیشتر بخوانید: برای حفظ سلامت پوست چه باید کرد

 

اسید موجود در لیموترش سلول‌های مرده پوست را جدا می‌کند و موجب نرمی سطح پوست می‌شود. همچنین می‌توانید ترکیبی از وازلین و چند قطره از لیموی تازه را روی پاشنه پا بمالید تا به خوبی جذب شود. این مواد را از شب تا صبح روی پوست خود نگهدارید و صبح آب بکشید. می‌توانید روی آن جوراب پشمی بپوشید تا با گرم شدن پا، تأثیر مواد بیشتر شود.

روغن زیتون به درمان ترک کف پا کمک می کند

روغن زیتون یا پارافین بمالید

روغن زیتون و برخی دیگر از روغن‌های گیاهی مانند روغن بادام می‌تواند به رطوبت رسانی بیشتر پوست کمک کنند. بعد از آنکه پای خود را شسته‌اید و کاملاً خشک کردید، چند قطره از روغن زیتون را روی قسمت‌های ترک‌دار ماساژ دهید. جوراب ضخیم بپوشید و شب تا صبح صبر کنید. صبح که از خواب بیدار شدید، پا‌های خود را بشویید.

 

بیشتر بخوانید: برای پوست خشک چه کنیم

 

روغن پارافین، موجب نرمی و مرطوب شدن پاشنه پا می‌شود. کمی روغن پارافین را با روغن نارگیل مخلوط کنید و آن را حرارت دهید تا ذوب شود. صبر کنید تا دمای روغن پایین بیاید و سپس آن را به ترک کف پا بمالید. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید قبل از رفتن به تخت خواب از این ترکیب استفاده کنید و سپس جوراب بپوشید.

آیا پای ترک خورده را سنگ پا بکشیم

آیا سنگ پا مفید است

سنگ پا وسیله‌ای است که از گذشته تا همین امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما درمورد تاثیر سنگ پا در درمان ترک پاشنه پا باید گفت این ترک‌ها بیشتر در افرادی به‌وجود می‌آید که پوست کف پای‌شان کلفت شده باشد. سنگ پا تاحدودی می‌تواند در این زمینه موثر باشد، اما بازهم نیاز به یادآوری است که بهترین و موثرترین روش استفاده از کرم‌های نام برده شده است.

 

راه های پیشگیری

به گفته دکتر محمد گلشنی، متخصص پوست ساده‌ترین راه برای پیشگیری از ترک خوردن کف پا و بین انگشتان پا چرب کردن دائمی آن با وازلین و اوسرین است و اگر این کار به صورت روزانه انجام شود از بروز این مشکل جلوگیری می‌شود و همچنین افراد نباید از کفش‌های دارای پاشنه بلند و یا کفش‌های تنگ که امکان تنفس را برای پا مشکل می‌کند استفاده کنند.

 

بیشتر بخوانید: چرا باید از لوسیون بدن استفاده کنیم

 

برای جلوگیری از تعریق زیاد پا، بایستی از پوشیدن کفش‌هایی که کف پلاستیکی دارند خودداری شود چرا که مانع از تبخیر عرق کف پا شده و محلی مناسب برای رشد انواع باکتری و میکروب و قارچ بوجود می‌آورد، استفاده از کفش‌هایی که از چرم طبیعی ساخته شده‌اند به افراد توصیه می‌شود و در حال حاضر هم کفش‌هایی وارد بازار شده است که امکان تنفس برای کف پای فرد وجود دارد.

 

افراد باید توجه داشته باشند که نباید پا به مدت طولانی در کفش باشد و حتما از جوراب نخی استفاده کنند چرا که جوراب‌های پلاستیکی مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند و همچنین بعد از تمام شدن ساعت کاری شستشوی روزانه پا با آب سرد و یا ولرم و صابون، فراموش نشود و چیزی که در این میان بسیار مهم است این است که حتما بعد از شستشوی پا آن را با حوله جداگانه‌ای خشک کنند و شستن پا به تنهایی کفایت نمی‌کند و به خصوص بایستی بین انگشتان پا به خاطر محیط گرم و مرطوب که مستعد رشد قارچ‌ها در کناره‌های ناخن هستند شستشو داده شود.

 

برای جلوگیری از انتقال قارچ‌ها در استخر و سونا از افراد به یکدیگر نباید از کفش و دمپایی مشترک که بهترین عامل انتقال قارچ‌ها مثل زگیل هستند استفاده شود و حالت فرورفتگی در کف پا از علائم رشد برخی باکتری‌ها در شخص است و همچنین پوسته ریزی، قرمزی و خارش و تغییر رنگ و یا تغییر فرم ناخن‌ها و بوی بد پا از علائم ابتلای شخص به قارچ است.

 

منابع: ایسنا- مجله سیب سبز- سلامت نیوز- باشگاه خبرنگاران

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.