2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
برای اسهال چی خوب است

برای اسهال چی خوب است

موقع اسهال چی بخوریم و چی نخوریم؟

دوات آنلاین -اسهال را نباید یک مشکل ساده تلقی کرد زیرا ممکن است به نوع حاد آن مبتلا شده باشید. این مشکل می‌تواند در اثر ابتلا به عفونت های میکروبی، بیماری ها (نظیر التهاب‌های روده‌ای و ایدز)، ناسازگاری های غذایی  یا مسمومیت ها بروز کند. بنابراین بهتر کار مراجعه به پزشک است اما برای آشنایی با خوراکی های مفید و مضر می توانید ادامه این مطلب را بخوانید:

 

موقع اسهال چی بخوریم

خوراکی های زیر به بهبود اسهال کمک می کنند:

ماست

زنجبیل

دانه‌ شنبلیله

دمنوش بابونه

برنج سفید

چه خوراکی هایی برای درمان اسهال مفید است

رژیم مبست برای درمان اسهال

اگر نمی‌دانید مبست به چه معناست، باید بگویم این کلمه مخفف کلمات موز، برنج، سس سیب و نان تست است. اگر هنوز هم نفهمیده‌اید، باید بدانید این چهار خوراکی تنها چیز‌هایی هستند که باید در رژیم‌تان بگنجانید.

 

آن‌چه نیاز دارید:

– موز

– برنج

– سیب

– تست؛ نان‌های خالص

 

دستورالعمل: آن‌چه می‌توانید انجام دهید ترکیب کردن سهم‌های کوچکی از هر کدام این محصولات غذایی در هر وعده‌ای است که می‌خواهید مصرف کنید. یادتان باشد اشکالی ندارد برنج را با سوپ‌های مختلف مخلوط کنید تا کمی مزه بگیرد.

 

به نان تست‌تان کره نزنید، زیرا این کار ممکن است مشکل‌تان را بدتر کند.

 

خوردن دسر‌ها خیلی ساده‌تر است، زیرا موز و سس سیب در کنار هم خیلی خوش‌طعم است.

 

توجه: یادتان باشد همیشه سهم‌های کوچکی بخورید تا معده‌تان را بیش‌تر آزرده نکنید.

زرشک به درمان اسهال کمک می کند

داروهای گیاهی برای درمان اسهال

سنت گیاه درمانی می تواند یکی از بهترین روش های درمان اسهال باشد. در زیر برخی گیاهان مفید برای درمان اسهال را معرفی می کنیم:

 

زرشک : گیاه زرشک با داشتن خواص ضد پروتوزوئیک و ضد باکتری می تواند در درمان اسهال مفید باشد. زرشک حاوی بربرین و بربامین است که با افزایش سیستم ایمنی بدن، تولید گلبول های سفید و پلاکت ها را افزایش می دهد و از این طریق خواص درمانی آن مفید است.

 

استراگالوس: (Astragalus)  که با نام های اسطراغالیس و گون نیز شناخته می شود. گیاهی است خود رو و در دامنه کوه های ایران به فراوانی یافت می شود؛ این گیاه خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی داشته و با تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش سطح پادتن های طبیعی بدن نقش مهمی در بهبود ایفا می کند.

 

اکیناسه یا سرخار گل: گیاهی علفی و چند ساله از تیره کاسنی است که ارتفاع آن تا 1/5 متر نیز می رسد، سر خار گل با داشتن ترکیبات پلی ساکارید و آلکامیدها تحریک ایمنی بدن را موجب می شود هم چنین با داشتن خواص ضد باکتریایی، قارچی و ویروسی فعالیت آنزیم های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

آگریمونی: این گیاه با داشتن تانن در دوز بالا، به عنوان درمان اولیه برای اسهال معمولی معرفی شده است.

 

پیکروهیزا کروها: گیاهان دارویی بیشتر در دز پایین برای درمان اسهال و کاهش نفخ شکم استفاده می شوند؛ این گیاه با تحریک روند گوارش در بهبود بیماری های روده نقش موثری دارد.

حبوبات برای اسهال مضر هستند

مواد غذایی مضر برای اسهال

مواد غذایی که در زیر معرفی شده اند می توانند موجب تشدید اسهال شوند:

شیر

فلفل های تند

قهوه

حبوبات

شیرین کننده های مصنوعی مانند سوربیتول، مانیتول، و زایلیتول که به طور معمول در آدامس ها و آبنبات های بدون قند و داروها یافت می شوند.

مغزهای خوراکی

گوشت قرمز

برخی میوه ها مانند توت ها، آناناس، گیلاس، مویز و انگور

سبزیجات چلیپایی مانند بروکلی، کلم، و گل کلم

 

منابع: عصر ایران- باشگاه خبرنگاران

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.