2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
درمان خانگی برای نیش حشرات چیست

درمان خانگی برای نیش حشرات چیست

اگر حشره ای ما را نیش زد چه باید بکنیم و در چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

دوات آنلاین -برای هر کسی ممکن است اتفاق بیتد که حشره ای او را نیش بزند. از پشه گرفته تا حشرات دیگر. اما در این مواقع چه باید کرد و راه های درمان خانگی چیست؟

 

پیشگیری از نیش پشه‌ ها

مثل هر مشکل دیگر، برای در امان ماندن از نیش پشه‌ها هم پیشگیری بهتر از درمان است؛ پس تا جایی که امکان دارد، در نزدیکی آب‌های راکد سکونت نکنید. هر چیزی را که احتمال دارد آب در آن جمع شود و راکد بماند، خالی نگه دارید. آب حوض‌های کوچک را یک بار در هفته عوض کنید و زمانی که از استخر کوچک کودکان استفاده نمی شود، آب آن را تخلیه کنید. همچنین باید چمن‌ها و گیاهان نزدیک منزل‌ خود را کوتاه و مرتب نگه دارید. سطل زباله خانه را مرتب خالی کنید و چند روز یک‌بار بشویید. برای پنجره‌هایتان توری نصب کنید تا مانع از ورود پشه‌ها شوید.

نیش زدگی حشرات را چگونه درمان کنیم

روش درمان‌ خانگی برای نیش پشه‌

معمولاً یک واکنش خفیف و محدود در عرض چند روز از بین می‌رود. اما چند درمان خانگی می‌تواند به تسریع این فرایند و کاهش ناراحتی ناشی از آن کمک کند.

 

سیر و پیاز بخورید

 سیر و پیاز بخورید و آن‌ها را روی جای نیش هم بمالید. این کار موجب تسکین درد می‌شود.

 

گل همیشه بهار کمک می کند

مالیدن این گل روی جای نیش به سرعت درد و التهاب ناشی از نیش را کاهش و پوست ملتهب را تسکین می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید: خارش کف دست نشانه چیست

 

استفاده از مخلوط جوش شیرین و سرکه

 از ترکیب این دو ماده خمیری را تهیه کنید و روی پوست خود قرار دهید.

 

کمپرس آب سرد برای نیش پشه

 از کمپرس آب سرد روی ناحیه آسیب دیده، مسکن‌های خوراکی، کرم استروئیدی یا پماد بی‌حسی موضعی می‌توانید به منظور تسکین ناراحتی استفاده کنید.به منظور درمان ورم ناشی از نیش حشرات یا یک واکنش آلرژیک موضعی جدی‌تر ممکن است به مصرف آنتی هیستامین‌ها یا مسکن‌های خوراکی نیاز داشته باشد.

 

حتما بخوانید: برای سم زدایی از بدن چی بخوریم

 

استفاده از پماد

با مشورت دکتر، می‌توانید از پماد  هیدروکورتیزون برای نیش حشرات با مقدار 5/0 یا یک درصد استفاده کنید و در صورت دسترسی نداشتن، لوسیون کالامین یا خمیر جوش شیرین را چندین بار در روز به محل نیش یا گزش بزنید تا علایم شما برطرف شود. به‌یاد داشته باشید خاراندن پوست یا ترکیدن تاول ممکن است باعث ورود باکتری‌ها و ایجاد عفونت شود.

عسل برای درمان خانگی نیش حشرات مفید است

درمان نیش حشرات با عسل

عسل ممکن است خواصی داشته باشد که برای درمان زخم‌ها مفید است. استفاده از عسل قادر است به کاهش التهاب و جلوگیری از عفونت کمک کند. همانند آلوئه ورا، استفاده از عسل روی پوست هم ممکن است به تسکین ناحیه گزش کمک کند.

 

بعد از انجام موارد بالا اگر علایم بدتر شد یا بهبود نیافت، بهتر است سریع به پزشک عفونی مراجعه کنید.

 

کدام علایم را جدی بگیریم

در بیشتر موارد نیش عنکبوت سمی نیست و فقط علایم جزئی مانند قرمز شدن پوست، تورم و درد در محل ایجاد می‌کند. اما نیش برخی از عنکبوت‌ها یک مشکل اورژانسی واقعی به حساب می‌آید. علایمی مانند سفت شدن قفسه سینه، مشکلات تنفسی، مشکلات بلع یا ورم صورت ممکن است بر اثر حساسیت به نیش عنکبوت ایجاد شود، در چنین مواردی فوری به اورژانس مراجعه کنید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.