2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
برای سرگیجه چی خوب است؛ درمان‌ های خانگی

برای سرگیجه چی خوب است؛ درمان‌ های خانگی

با چند روش خانگی برای درمان سرگیجه در این مطلب آشنا شوید. یادتان باشد این درمان ها همیشه جواب نمی دهد و در برخی موارد حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

دوات آنلاین -سرگیجه یکی از شایع‌ترین دلایل مراجعه‌ بزرگسالان به پزشک است. سرگیجه انواع مختلفی دارد، اما معمولاً از این اصطلاح برای توصیف احساس گیجی، سبکی سر یا بی‌ثباتی استفاده می‌شود. این عارضه بر کنترل تعادل هم تأثیر می‌گذارد و خطر زمین خوردن را افزایش می‌دهد.

 

به نوشته دیجی‌کالا مگ برای درمان سرگیجه‌ های مکرر و مداوم حتماً باید به پزشک مراجعه کنید اما اگر سرگیجه علامت یک بیماری جدی نباشد، درمان‌های خانگی زیر برای کنترل آن مفیدند:

 

نقش سبک زندگی در سرگیجه

رژیم غذایی سالم به مبارزه با سرگیجه کمک می‌کند. از کافئین، تنباکو و... دوری کنید، چون این مواد می‌توانند بر شدت سرگیجه بیفزایند.

 

بیشتر بخوانید: برای سوختگی دست چی خوب است

 

خواب کافی و دوری از استرس هم به جلوگیری از سبکی سر کمک می‌کند. همچنین اگر با مشکل دیابت یا افت قند خون روبه‌رو هستید، روی تنظیم قند خون خود تمرکز کنید.

چه روش های خانگی برای درمان سرگیجه وجود دارد

نوشیدن آب؛ درمانی برای سرگیجه

نوشیدن آب بخش مهمی از درمان خانگی سرگیجه است. برای رهایی از سرگیجه در طول روز ‌به اندازه کافی مایعات بنوشید، به‌خصوص وقتی که هوا گرم است، بیمار هستید یا ورزش می‌کنید. گاهی اوقات هم غذا خوردن به افت فشار خون و درنتیجه سرگیجه و سبکی سر منجر می‌شود که با نوشیدن یک لیوان آب ۱۵ دقیقه قبل از صرف غذا می‌توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

 

با آب داغ دوش نگیرید

اگر مستعد ابتلا به سرگیجه هستید، بیش از ۱۰ دقیقه از آب داغ برای دوش گرفتن استفاده نکنید. چراکه افت فشار خون و افزایش فعالیت قلب به سرگیجه و سبکی سر منجر می‌شود.

 

در همین زمینه: درمان خانگی ریفلاکس معده چیست

 

دمای بالا باعث گشاد شدن عروق خونی و درنتیجه کاهش فشار خون می‌شود. علاوه بر این، آب داغ مقدار خون پمپاژ شده توسط قلب را افزایش می‌دهد که این امر باعث افزایش بار کاری قلب می‌شود. بهتر است دمای آب نزدیک به دمای بدن باشد، یعنی گرم و آرامش‌بخش باشد، اما داغ نباشد.

 

درمان خانگی سرگیجه با زنجبیل

سال‌هاست که از زنجبیل برای درمان بیماری حرکت و حالت تهوع استفاده می‌شود. تحقیقات به‌طور دقیق نشان نداده‌اند که چرا زنجبیل برای درمان خانگی سرگیجه مؤثر است، با این حال به نظر می‌رسد که این ادویه از دیس‌ریتمی معده (اختلالات حرکتی معده) و افزایش وازوپرسین پلاسما که به بیماری حرکت و درنتیجه حالت تهوع منجر می‌شود، جلوگیری می‌کند.

 

زنجبیل را می‌توان به روش‌های مختلف مصرف کرد. از چای و مکمل‌های زنجبیل گرفته تا جویدن زنجبیل و موارد دیگر، گزینه‌های مختلفی برای امتحان کردن این روش وجود دارد.

 

غلات کامل بخورید

زیاده‌روی در مصرف غذاهایی که به‌سرعت هضم می‌شوند، مثل برنج سفید، سیب‌زمینی و غذاهای حاوی آرد سفید و شکر، باعث افزایش سریع قند خون و سپس افت قند خون می‌شود که این امر شما را به سبکی سر دچار می‌کند.

 

حتما بخوانید: تنظیم و کاهش فشار خون با درمان های خانگی

 

برای جلوگیری از سرگیجه‌ ناشی از نوسانات قند خون باید از غذاهای پرفیبر و دیرهضم مثل حبوبات و غلات کامل (نان سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای، کینوا و جو دوسر) استفاده کنید. گوشت‌های بدون چربی مثل مرغ و ماهی هم گزینه‌های خوبی هستند.

برای درمان سرگیجه چه کار کنیم

موقع سرگیجه حرکت نکنید

اگر دچار سرگیجه شدید، فوری بنشینید یا دراز بکشید و در اسرع وقت کمی آب بنوشید. از فعالیت‌هایی که شما را در موقعیتی قرار می‌دهند که احتمال تصادف یا زمین خوردن وجود دارد، اجتناب کنید. همچنین تا زمانی که سرگیجه برطرف شود، از رانندگی کردن، ایستادن در مکان‌های مرتفع، بالا رفتن از نردبان، راه رفتن در تاریکی یا پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند بپرهیزید.

 

یک نقطه کانونی انتخاب کنید

بعد از شروع سرگیجه وقتی اتاق شروع به چرخیدن کرد، کاری را که در حال انجام آن هستید متوقف و به یک شیء ثابت مانند ساعت دیواری یا مبل نگاه کنید.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

گاهی اوقات، سرگیجه نشانه یک مشکل جدی است. در صورت تجربه‌ موارد زیر به اورژانس مراجعه کنید: درد قفسه سینه، نامنظم بودن ضربان قلب، تنگی نفس، ضعف، ناتوانی در حرکت دادن دست یا پا، تغییر در بینایی یا گفتار، غش یا از دست دادن هوشیاری، آسیب‌دیدگی سر، تب بالاتر از۳/۳۸درجه‌ سانتی‌گراد، سردرد یا سفتی گردن و تشنج.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.