2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
قبل و بعد از حجامت چه غذاها و میوه هایی را بخوریم

قبل و بعد از حجامت چه غذاها و میوه هایی را بخوریم

متخصصان طب سنتی در این مطلب شما ررا راهنمایی کرده اند که قبل از حجامت چه نوع تغذیه ای داشته باشید و بعد از آن چه چیزهایی را بخورید.

دوات آنلاین -همه ما از فواید حجامت در طب سنتی آگاه هستیم اما نکته مهم این است که بدانیم اگر قصد انجام چنین کاری را داریم قبل از آن چه کارهایی باید بکنیم و چه بخوریم  چه نخوریم. همچنین آگاهی از نکات تغذیه ای بعد از هجامت هم بسیار مهم است.

 

توصیه های تغذیه ای پیش از حجامت

بهتر است از سه روز قبل از حجامت غذاهایی مانند آش‌ آلو، آش‌ گزنه وسوپ جو بدون رشته بخورید. این توصیه یوسف اصغری، محقق و مدرس طب سنتی است. او پیشنهاد می دهد در همین دوران میوه و نوشیدنی هایی مانند انار، آب ‌زرشک, خاکشیر با آب ‌گرم به‌صورت ناشتا را نیز میل کنید.

 

محمدمهدی شیرمحمدی؛ پژوهشگر طب سنتی نیز چنین توصیه هایی دارد: چند روز پیش از انجام حجامت، به خوردن انار شیرین (ترش نباشد)، سیب شیرین و سرکه‌انگبین (سکنجبین) همت کنید اگر دموی‌مزاج و پرخون و سرخگون هستید، چند روز پیش از حجامت خوراکی‌هایی بخورید تا خونتان رقیق شود و سیلان خون و رقت آن موجب دفع آسان فساد خون با حجامت شود مانند آبغوره، آش ــ آبغوره، آب زرشک، آب شاتوت، انار ترش، سوپ جو و...، البته یک روز قبل از حجامت این خوراکی‌ها را هم ترک کنید.

پرهیز غذایی قبل از حجامت چگونه است

پرهیز غذایی برای حجامت

یوسف اصغری می گوید: از یک روز قبل کارهای سخت و سنگین مثل ورزش سنگین و ... انجام داده نشود و از خوردن غذاهای سنگین و دیرهضم مثل لبنیات زیاد، پنیر، قارچ، تخم‌مرغ، عدس، ماهی، جگر، کله‌پاچه،  ماکارونی و الویه پرهیز کنند همچنین خوراکی‌های خیلی ترش نیز خورده نشود.

 

او همچنین تاکید دارد اگر داروی خاصی مصرف می کنید حتما موضوع را با طبیب در میان بگذارید.

 

بیشتر بخوانید: برای درمان غلظت خون چی خوب است

 

شیرمحمدی نیز با این تذکر که هرگز نباید قبل از حجامت گرسته باشید، می گوید: طی چند روز منتهی به حجامت، پرخوری نکنید و از خوراک‌های سودازا که خون را غلظ و کثیف می‌کند، پرهیز کنید مانند بادمجان، گوشت گاو و گوساله، کله‌پاچه، عدس، سرخ‌کردنی و غذا‌های پرچرب با روغن نباتی و روغن صنعتی، سوسیس، کالباس، کنسرو‌ها و.... لااقل ۱۲ ساعت قبل از حجامت، سردخوری نکنید و از غذا‌های سردمزاج بپرهیزید مانند لبنیات، به‌ویژه ماست با پلو، ماهی، مرغ، تخم‌مرغ، سالاد الویه و.... حداقل ۱۲ ساعت قبل از حجامت، دخانیات، مواد افیونی، مواد خوراکی حاوی کافئین (چای، قهوه، نوشابه، کاکائو و...) مصرف نکنید.

 

حجامت برای زنان

به گفته اصغری زنانی که می‌خواهند حجامت کنند حداقل پنج روز از عادت ماهانه‌شان گذشته باشد. اگر پزشک تشخیص بر غلیظ بودن خون شما داده یک ساعت قبل از حجامت حمام بروید وگرنه از بیست و چهار ساعت قبل از حجامت نباید حمام کنید.

بعد از انجام حجامت چی بخوریم

خوردنی ها و نخوردنی ها بعد از حجامت

دکتر غلامرضا کرد افشاری، متخصص طب سنتی توصیه می کند: افراد قبل و بعد از حجامت از خوردن تخم مرغ، ماهی، غذاهای شور و لبنیات بپرهیزند و بیشتر از مواد غذایی که خون را رقیق می‌کند، استفاده کنند.

 

فیلم: روش درمان یبوست از زبان متخصص طب سنتی

 

به یاد داشته باشید اگر فرد در لحظه حجامت، دچار سردی ناگهانی تن، بی‌حالی و ضعف شد باید به او شربتی از عسل خورانده شود؛ این حالت ضعف و سردی ناگهانی را بارها بعد از حجامت افراد دموی دیده‌ایم؛ خوب است برای اینکه به‌موقع ضعف و بی‌حالی فرد جبران شود، قبل از حجامت این شربت آماده باشد، شربت زعفران و عسل، شربت عرق نعناع و عسل، شربت عرق بهارنارنج با عسل، گلاب با عسل یا آبلیمو با عسل را از پیش آماده کنید.

 

همچنین می‌توان به فرد، چند عدد خرما یا یکی دو قاشق غذاخوری عسل، خوراند؛ اگر فرد در اثر ضعف ناگهانی، احساس سرگیجه و سردرد دارد دستمالی را به گلاب یا عطر گل محمدی یا عطرهای گرم‌مزاج دیگر (مریم، یاس و...) آغشته کنید و برای استنشاق به بینی او نزدیک کنید، سردرد او به سرعت بهبود می‌یابد.

 

خوردن انار، پس از حجامت در روایات توصیه شده است. ضمن اینکه بهتر است وعده غذایی بعد از حجامت را پرخوری نکنید اما یک غذای مقوی مانند آبگوشت، فسنجان، حلیم، شوربا و غذاهای زودهضم و ... میل کنید؛ باز هم از ترشیها، لبنیات و غذاها و گوشتهای سرد‌مزاج، پرهیز کنید و به ویژه شام را ماست نخورید. همچنین از خوردن غذاهای دیرهضم و یبوست‌زا لااقل تا 24 ساعت بپرهیزید.

 

منابع: تسنیم – صدا و سیما- ایسنا

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.