2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
زرشک برای چی خوب است؛ از کم خونی تا لاغری

زرشک برای چی خوب است؛ از کم خونی تا لاغری

حتما درباره خواص زرشک زیاد شنیده اید اما این گیاه دقیقا چه فایده هایی دارد و ضررهای مصرف آن چیست؟ آیا برای زنان باردار مناسب است؟

دوات آنلاین -یکی از گیاهانی که کاربرد خوراکی زیادی دارد زرشک است. آن را هم در غذا می ریزیم، هم آب زرشک می نوشیم و هم آن را به صورت دم کرده مصرف می کنیم. این گیاه خاصیت های زیادی دارد، از جمله برای کبد چرب و پاکسازی صفرا بسیار مفید است و به لاغری نیز کمک می کند.

 

یادتان باشد زرشک ضدباکتری و ضدقارچ است، در درمان گلو درد موثر است، برای سیستم ایمنی مفید است، سوء‌هاضمه را بهبود می بخشد و برای سلامتی چشم مفید است.

 

همچنین این گیاه ترش اما خوشمزه در بهبود گردش خون موثر است، برای تحریک تولید گلبول های سفید خونی مفید است، خواص آنتی اکسیدانی دارد و برای التهابات پوستی مناسب است. در ادامه با خواص دیگر آن آشنا شوید.

 

طبع زرشک چیست

زرشک دارای طبع سرد و خشک است، مصرف آن برای از بین بردن حرارت معده بسیار و پایین آوردن حرارت بدن بسیار مفید است.

 

بیشتر بخوانید: خاصیت های گیاه کما چیست

 

برای این که بتوان از خواص این میوه به طور کامل استفاده کرد بهتر که زرشک را به همراه میخک یا شکرسرخ استفاه می‌شود.

زرشک می تواند به درمان کم خونی کمک کند

زرشک برای کبد چرب

کبد مسئول سم زدایی و پاک کردن مواد مضر از بدن و تولید صفرا است که برای هضم چربی حیاتی است . مصرف زرشک موجب پاکسازی کبد شده ، خون را سم زدایی می کند. بربرین موجود در زرشک به ترشح صفرا در کبد کمک کرده و به عنوان ملین خفیف عمل می کند و فرایندهای گوارشی را بهبود می بخشد.

 

به گفته مریم امیرزاده، کارشناس گیاهان دارویی یکی از خواص زرشک برای کبد چرب است و استفاده از زرشک در شست‌وشو و تصفیه کبد نقش دارد.

 

جبران کمبود آهن خون با زرشک

یکی از مزایای دیگر زرشک ، جذب آهن است . آهن یک ترکیب ضروری برای سلامت انسان است . اما گاهی جذب آهن به دلیل برخی عوامل بهینه نیست . ویتامین c یکی از ترکیبات شیمیایی است ، که می تواند جذب آهن را بهینه کند . با افزایش مقدار ویتامین c می توان از آن ها برای بهینه سازی جذب آهن در بدن استفاده کرد.

برای لغر شدن زرشک مصرف کنید

اثر زرشک بر لاغری

یکی ‌دیگر از خواص مهم آب زرشک کمک به کاهش اضافه وزن است. وجود ماده بربرین در زرشک به تنظیم آنزیم‌های بدن کمک می‌کند و در نتیجه باعث بالا رفتن سوخت‌‎وساز بدن می‌شود که برای کاهش اضافه وزن بسیار مفید است.

 

تاثیر بر کاهش قند خون

نتایج به دست آمده از مطالعه ای نشان می دهد مصرف 500 میلی گرم زرشک ، دو تا سه بار در روز به مدت سه ماه، با اثر داروی متفورمین برابری می کند. البته بیماران دیابتی هم نباید داروهای خاص خود را با زرشک ترکیب کنند.

 

حتما بخوانید: خواص گل ختمی؛ از پوست و مو تا سرفه و کلیه

 

امیرزاده، کارشناس گیاهان دارویی با اشاره به خاصیت زرشک بر دیابت بیان کرد: به دلیل وجود آلکالوئیدی به نام «بربریت» در زرشک، دیده شده است که به دلیل پاسخ بهتر سلول‌ها به هورمون انسولین که مسؤول تنظیم قند خون است، میزان قند خون کاهش یافته و بیماران دیابتی شرایط بهتر و قند خون کنترل شده را تجربه خواهند کرد، تا جایی که مصرف زرشک به دلیل کاهش قند خون بر بیماران دیابتی، اثری مشابه مصرف داروی متفورمین داشته است.

 

فایده زرشک برای کنترل کلسترول

زرشک همچنین یک فواید سلامتی فوق العاده برای انسان دارد. آن ها به کنترل سطوح کلسترول معروف هستند .

 

بیشتر بخوانید: خاصیت گیاه بن سرخ چیست

 

فیبر رژیمی موجود در زرشک برای مهار کلسترول غیر ضروری در روده بزرگ است که به نوبه خود تولید سطوح کلسترول خوب را افزایش و بهینه می سازد.

مصرف زرشک برای زنان باردار توصیه نمی شود

مصرف زرشک در بارداری

زنان باردار باید برای برخی مشکلات مانند برخی موارد سقط جنین از زرشک دوری کنند. البته این اتفاق نادر است.

 

همچنین زرشک ممکن است برای کبد بزرگسالان بسیار عالی باشد ، اما مصرف زیاد آن برای کودکان هم ممکن است مشکلاتی  ایجاد کند.

 

منابع: فارس – خبرگزاری صدا و سیما - میزان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.