2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
خواص گزنه؛ از تقویت مو تا کنترل دیابت

خواص گزنه؛ از تقویت مو تا کنترل دیابت

گزنه برای چی خوب است و طریقه مصرف آن چگونه است؟ اطلاعات لازم در این باره را می توانید اینجا مطالعه کنید.

دوات آنلاین -گزینه از جمله گیاهان دارویی است که در طب سنتی کاربردهای فراوانی دارد. استفاده از آن برای تقویت مو یا کنترل دیابت و قند خون فقط نمونه ای از خواص این گیاه است. ضمن اینکه آن را به روش های مختلف می توان مصرف کرد. از دمنوش گرفته تا عرق گزنه. البته یادتان باشد این گیاه دارویی نیز بی عارضه نیست و حتما برای مصرف آن باید از متخصص راهنمایی بخواهید.

 

گزنه برای مو چه فایده ای دارد

گزنه حاوی سیلیکا و گوگرد است و در سلامت و رویش مو موثر است شبها جوشانده ریشه و برگ و گل گزنه روی کف سر ماساژ دهید و صبح آبکشی کنید هم چنین روغن گزنه تاثیر مثبتی در سلامتی و رویش مو دارد.

 

10گرم ریشه گزنه در یک لیتر الکل در شیشه شفاف ۱۵ روز در مقابل حرارت خورشید قرار داده و ۳۴ قاشق سوپ خوری در ۱۴ بطری آب وارد کرده پوست سر را به آرامی مالش دهید برای رشد مو و عدم ریزش مو مفید است.

 

کنترل قند خون با گزنه

گزنه اثرات امیدوار کننده‌ای بر روی سطح گلوکز خون نشان داده است. این گیاه ممکن است به پانکراس کمک کند تا بتواند انسولین بیشتری تولید کند (هورمونی که قند خون را کاهش می‌دهد).

 

بیشتر بخوانید: خاصیت های گیاه فراسیون یا افنان چیست

 

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ انجام و در یک منبع معتبر منتشر شد، گزارش شده است که: عصاره برگ گزنه باعث کاهش گلوکز خون و A1C در گروهی از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که از انسولین و همچنین دارو های دیابت خوراکی استفاده می‌کردند، شده است.

گزنه برای پوست و مو قند خون خوب است

عرق گزنه برای چی خوب است

این عرق دارای ویتامین های c و k و ویتامین های گروه b و همچنین مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم و آهن است. اسیدهای آمینه و آنتی اکسیدان ها به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کند. عرق گزنه  به سم زدایی بدن کمک می کند و یک ادرار آور قوی است به این معنی که در دفع مواد شیمیایی مضر و مایعات اضافی بدن کمک می کند. این عرق گیاهی " تونیک بهاری " یعنی ماده ای برای پاکسازی بدن از سموم  نامیده می شود. خواص عرق گزنه بسیار زیاد است و باعث گردش خون و سلامت قلب و عروق می شود. همچنین باعث بهبود جذب ویتامین c در بدن خواهد شد.

 

خواص عرق گزنه به دلیل وجود آنتی اکسیدان، کلسیم، کاراتنوئید ها، فیبر و فلاونوئید و آهن و منیزیم و فسفر و پتاسیم وپروتئین های مختلفش است. همچنین این عرق گیاهی مفید حاوی ویتامینA و ب کمپلکس و c و d است.

 

طب سنتی: با خاصیت انواع روغن های گیاهی آشنا شوید

 

هر چند تماس جسمی با برگ گزنه ایجاد آلرژی می کند اما یکی از خواص عرق گزنه کاهش واکنش های آلرژیک است. همچنین به رینیت و یا کاهش التهاب غشای مخاطی در بینی کمک می کند و درد آرتروز را کاهش می دهد. این عرق خواص آنتی اکسیدانی دارد. همچنین به کاهش درد مفاصل کمک می کند، یکی دیگر از خواص عرق گزنه تاثیرات مثبت آن در پروستات است و ممکن است درجلوگیری از هایپر پلازی خوش خیم پروستات، که باعث بزرگ شدن غیر سرطانی پروستات می شود، کمک شایانی می کند.

 

طبیعت گرم و خشک گیاه تقویت کننده دستگاه هاضمه می باشد و این گیاه پایین آورنده قند خون و تقویت کننده پوست و مو است و می توان از آن برای درد نقرس و بواسیر استفاده کرد. عرق گزنه یک مسکن موثر برای تسکین درد است. بهترین عرق گیاهی برای درمان کلیه ها عرق گزنه است. در طب عرق گزنه را برای پیشگیری از رسوب کلیه و سنگ کلیه توصیه می کنند. اسپاسم شکم و یا گرفتگی های شکمی را با مصرف عرق گزنه می توان رفع نمود.

 

یکی دیگر از خواص عرق گزنه که در طب بسیار مورد توجه است کاربرد آن برای سندرم روده تحریک پذیر می باشد، عرق گزنه با پاکسازی روده بستری مناسب بری رشد باکتری های خوب ایجاد نموده و انگل ها و کرم های روده ای را از بین می برد.

 

فواید دیگر گزنه

برگ‌های گزنه بسیار مفید است. آن‌ها دارای فوایدی بسیاری هستند که بدن و خون شما را پاکسازی می‌کنند و سموم بدن شما را دفع می‌کنند و شفافیت پوست شما را تسهیل می‌سازد.

 

دمنوش گزنه برای افرادی که با مشکل احتباس آب روبرو هستند، بسیار خوب است.

 

دمنوش گزنه به تعادل سدیم اضافی در بدن کمک می‌کند.

 

دمنوش گزنه برای تقویت متابولیسم و ایمنی بدن عالی است.

 

بنا بر اعلام دکتر «روپالی دتا» مشاور تغذیه در هند، دمنوش گزنه که با دم کردن برگ‌های گزنه در آب داغ تهیه می‌شود، ماده‌ای عالی برای آرام کردن دردهای مفاصل و گرفتگی‌های قاعدگی است.

 

جدای از تمیز سازی پوست، مصرف منظم دمنوش گزنه به کاهش پف‌های دور چشم کمک می‌کند.

 

دکتر دتا، مشاور تغذیه می‌گوید برگ‌های گزنه دارای خواص ضد التهابی است که همین امر آن را گزینه‌ای مناسب برای واکنش‌های آلرژیک می‌کند.

 

از برگ‌های گزنه به عنوان دارویی برای تقویت سیستم گردش خون استفاده می‌شود.

گیاه گزنه را چگونه مصرف کنیم

طریقه مصرف گزنه

این گیاه را معمولا به سه روش که در ادامه توضیح داده شده استفاده می کنند.

 

دم کردن گزنه

مقدار 40 گرم برگ گزنه را در یک لیتر آبجوش ریخته و به مدت 10 دقیقه دم کنید . مقدار مصرف آن سه فنجان در روز بعد از غذاست .

 

بدانید: خاصیت های گیاه کما چیست

 

جوشانده گزنه

 مقدار 30 گرم گزنه را در یک لیتر آب ریخته و بمدت 10 دقیقه آنرا بجوشانید . این جوشانده برای تصفیه خون مفید است . مقدار مصرف آن یک فنجان بین غذاها در روز است .

 

تنطور گزنه

یک قسمت برگ گزنه را با پنج قسمت الکل 50 درجه طبی مخلوط کرده  و در داخل شیشه در بسته بریزید و به مدت 15 روز هر روز آنرا تکان دهید بعد از اینمدت آنرا صاف کرده و در شیشه دربسته نگاهداری کنید . مقدار مصرف آن 15-10 قطره سه بار در روز می باشد .

 

مضرات گزنه

گزنه اگر بیش از حد استفاده شود ممکن است برای روده ها و کلیه ها مضر باشد.

 

مقدار مصرف بیش از 10 گرم در روز ممکن است باعث بند آمدن ادرار شود.

 

زنان باردار و کودکان باید از مصرف آن خودداری کنند .

 

منابع: کار آنلاین- پزشک من- باشگاه خبرنگاران- خبرگزاری صدا و سیما

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.