2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روستای شالما کجاست و چگونه باید برویم

روستای شالما کجاست و چگونه باید برویم

شالما روستایی در نزدیکی ماسال استان گیلان است که قطعا از سفر به آنجا لذت می برید. جاذبه های گردشگری و آدرس روستا در اینجا توضیح داده شده است.

دوات آنلاین -روستای شالما برای همه علاقه مندان به طبیعت گردی و به ویژگی دوستداران طبیعت استان گیلان مکانی جذاب و منحصر به فرد برای سفر و تفرج است. این روستا از توابع بخش مرکزی شهرستان ماسال است.

 

مسیر رفتن به روستای شالما

شالما مناظر بکر و بسیار حیرت انگیز دارد. ضمن اینکه بقعه زیارتی آقا مهر علی و آقا رضا علی در این روستا است.

 

خبرنگار ایرنا مسیر رفتن به روستای شالما را دقیق توضیح داده و نوشته است: رشت را به قصد ماسال از جاده ای پشت سر گذاردیم که سپیدارهای فومن سایه سار جاده بود؛ جاده پر از سخاوت سبز شالی ها  را به سمت صومعه سرا گذراندیم تا به تابلوی سبز  ماسال - طاهرگوراب رسیدیم و در پیچی تند به چپ پیچیدیم و راه را در مسیر طاهر گوراب پی گرفتیم.

 

بیشتر بخوانید: چرا و چگونه به سوباتان سفر کنیم؟

 

کوه ها پیش رو بود و جنگل در دور دست ها طراوت خلق می کرد؛ جاده از دو سو محصور به رودهای جاری، شالی، بام های شیروانی رنگی و درختان کهنی که به باور مردمان آن سرزمین مقدس شده - پارچه های سبز بر آنها بسته شده - پیش می رفت؛ به طاهر گوراب رسیدیم.

آدرس روستای شالما کجا است

عناصر طبیعت همچنان حیات می آفرینند به ماسال رسیدیم و شالما در ۱۲ کیلومتری جنوب غربی ماسال قرار داشت  تابلو راهنمای ایستاده در وسط میدان ماسال، ییلاقات و شالما را در یک مسیر نشان می دهد؛ هر چه به سمت شالما پیش می رویم چوب فروشی ها بارزتر و تنه های باریک درختانی که به هیبت پیکان هایی نوک تیز تراش خورده اند نشانشان می شود؛ عطر کباب گوسفندی همه فضا را پر کرده و زغال ها در منقل های جلو کبابی های محلی بر فراز کوهپایه زبانه می کشد؛ دست فروشان کنار جاده با چینش خوج (گلابی های وحشی) های جنگلی - که با خوابانده شدن در آب نمک گویی در روغن غلتانده شده  و زیر تابش خورشید برق می زنند- گویی رنگ به ارمغان می بخشند.

 

کوه ها نزدیک و نزدیک تر می شوند؛ زنان کاری تر، پرورش قزل آلا بارزتر؛ دهکده های پرورش گل انبوه تر،  روستاهای کوهپایه ای پیدا تر و گشت امنیت اخلاقی و پلیس نمایان تر؛ کوه های برف آگین جنگلی بقدری نزدیک شده اند که احساس می کنی اگر از پنجره دست دراز کنی مخمل سبزشان را لمس خواهی کرد و در نهایت شالما با تابلویی که برفراز رود، جنگل و گاوهای روان بر روی آن نوشته شده است به روستای سیاحتی و زیارتی شالما، دیار هنرمندان صنایع دستی خوش آمدید؛ دست سازه های چوبی، امامزاده، رود و جنگل و کوهپایه بر روی آن نقش شده و از پس تابلو، گلدسته های امامزاده و بام های شیروانی رنگی همطراز با جاده بهشت چشم به گردشگر می بخشد.

آبشارهای روستای شالما بسیار دیدنی است

آبشارهای نزدیک روستای شالما

به نوشته ایسنا آبشار دودوزن یا آبشار خرمکش، در فاصله ۲۴ کیلومتری از شهرستان شفت استان گیلان و در منطقه خُرمکش قرار گرفته است. برای دسترسی به آبشار باید به «شهرستان شفت» رفت و مسیر جاده را به‌سمت کوه ادامه داد و با گذر از روستا‌های «سفید مزگی»، «سیاهمزگی»، «خرم» و «خرمکش»، بسمت پل آهنی رفت.

 

در همین زمینه: راهنمای سفر به روستای استخرگاه استان گیلان

 

در مسیر راه از روستای «شالما» در سفید مزگی تا «خرمکش» در دره سیاهمزگی، آبشارهای زیادی است؛ «آبشار وَزَن بن و آبشار لاس پشت در روستای لپوندان، آبشار خالی نسا در روستای مزگده، آبشار دره کش و سیاکش نرسیده به حاجی آباد و آبشار دودوزن در روستای خرمکش»، تنها برخی از آبشارهای معروف این منطقه است.

 

رودخانه های شالما و چسلی

سایت علاء الدین نوشته: در دهکده شالما که توسط کوه‌های البرز احاطه شده است، 5 چشمه در دل روستا از زمین و در میان انبوه درختانی سر به فلک کشیده می‌جوشد و زندگی را به روستا هدیه می‌دهد.

 

راهنمای سفر: جاده سیاهکل به دیلمان؛ سفری خیال انگیز

 

شالما را سرچشمه آب‌ها می‌دانند زیرا دو رود شالما و چسلی در این روستا به هم می‌پیوندند و طراوت را به منطقه می‌آورند. برای رسیدن به رودخانه باید از میان شالیزارها عبور کنید، بوی برنج در تمام فضا پیچیده شده است و روح شما را با خود به پرواز بر فراز کوه‌های جنگلی می‌برد.

چوب تراشی شغل اصلی مردم روستای شالما است

شالما؛ روستای چوب تراشی

اسلام چیتن، از اهالی شالما و صاحب کارگاه چوب تراشی می گوید:  چوب تراشی کار آباء و اجدادی مردمان این سرزمین است و بیشتر هنرمندان چوب تراشی در خانه ها مشغول به کار هستند و مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان وعده ایجاد بازارچه صنایع دستی در کناره جاده شالما را داده اند، تا هنرمندانی که در خانه کار می کنند به صورت منسجم در بازارچه هدایت شوند و دست سازه های خود را در معرض دیدگان گردشگران قرار دهند.

 

چیتن با تاکید بر اینکه مشکل اصلی مان نداشتن چوب است تاکید می کند: چوب تراشی، کار ۱۵۰ ساله آباء و اجدادی ما است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.