2024/09/16
۱۴۰۳ دوشنبه ۲۶ شهريور
پیشنهادات ما
همدان چه جاهای دیدنی دارد + تاریخچه

همدان چه جاهای دیدنی دارد + تاریخچه

همدان شهری تاریخی با دیدنی های زیاد است که می توانید با آنها در این مطلب آشنا شوید.

دوات آنلاین -تا اسم همدان می‌آید، بیشتر ما به یاد باباطاهر عریان، غار علی‌صدر و البته دانشمند مطرح جهانی، ابوعلی سینا می‌افتیم. همدان شهری است که متاسفانه برخلاف قدمت تاریخی و جاذبه‌های گردشگری‌اش، در بین مقاصد مسافرتی ایرانیان رتبه پایینی دارد.

 

همدان؛ شهری تاریخی

خراسان نوشت: همدان یا هگمتانه یکی از کهن‌ترین‌ شهرهای ایران و جهان است که اولین بار از آن به نام «آمَدانه» یا «آمادی» در یک کتیبه چندهزار ساله یاد شده است. می‌دانیم که این شهر پایتخت مادها بوده است و در دوران هخامنشی و اشکانی به دلیل انتخاب به عنوان پایتخت تابستانی ایران، همیشه مورد توجه و محل رفت‌و‌آمد بزرگان بوده است. 

این شهر حکومت‌ها و سلسله‌های زیادی را به خود دیده است و یک تاریخ مجسم برای ایرانی‌هاست. این شهر در گذشته در مسیر جاده ابریشم هم قرار داشته است و پرونده «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» در یونسکو به عنوان بیست و هشتمین اثر جهانی ایران ثبت شده است. در ادامه درباره این شهر و دیدنی‌ها و جاذبه‌هایش بیشتر می‌خوانید.

«پولیبیوس» مورخ یونانی بی آن‌ که هگمتانه را به چشم دیده باشد، آن را این‌طور به تصویر کشیده است: «در دامنه کوه الوند، شهر هگمتانه با قلعه و ارگ مستحکم و عجیب و حیرت‌آور قرار گرفته، قصر شاهی درون آخرین قلعه آن استوار گردیده‌است. چوب‌هایی که در کاخ به مصرف رسیده پوشیده از زر و سیم و درها و ستون‌ها و رواق‌ها با هزاران گونه کنده‌کاری‌ها و نقش و نگارها آراسته شده، یک تیر عاری از زیور و یک دیوار بی‌پیرایه در آن کاخ یافت نمی‌شود. حتی کاشی‌هایی که زینت بخش ازاره‌ها و دیوارهای درونی قصر است با پوششی از آب و نقره سیم‌اندود گشته‌است.» این روایت، شکوه، هنر و قدرت ایران را در آن سال‌ها نشان می‌دهد و از اهمیت همدان در آن سال‌ها می‌گوید.

آرامگاه بوعلی‌سینا در همدان
آرامگاه بوعلی‌سینا و باباطاهر در همدان

آرامگاه بوعلی‌سینا در میدانی به همین نام و در مرکز شهر همدان واقع شده است. در محوطه این آرامگاه موزه ای نیز وجود دارد که ابزار پزشکی از گذشته تا حال در آن گردآوری شده است.
همچنین باباطاهر یکی از تکرارنشدنی‌ترین شاعران دوبیتی‌سرای کشورمان است که اشعارش خلاصه و دقیق است و رنگ‌‌و‌بوی محلی دارد طوری که گفته می‌شود بخشی از اشعار باباطاهر به زبان لری سروده شده است.
آرامگاه باباطاهر با آن گنبد فیروزه‌ای و نمای آجری در همدان یکی از پاتوق‌های اهالی شعر و ادب است. این آرامگاه در سال 1344 ساخته و بیست سال پیش بازسازی شد. البته همدان مورد توجه شاعران بزرگ ایرانی هم بوده است و از آثار فردوسی و مولانا گرفته تا عطار و اوحدی مراغه‌ای، می‌شود ردپای همدان را پیدا کرد.

فردوسی، همدان را گران‌مایه شهر لقب داده است و عطار در تذکره‌الاولیا و بخش بایزید بسطامی نقل می‌کند: «نقل است که چون از مکه می‌آمد به همدان رسید. تخم معصفر خریده بود. اندکی از او بسر آمد، برخرقه بست. چون به بسطام رسید یادش آمد. خرقه بگشاد، مورچه ای از آن جا بدر آمد. گفت: ایشان را از جایگاه خویش آواره کردم. برخاست و ایشان را به همدان برد. آن جا که خانه ایشان بود بنهاد، تا کسی که در التعظیم لامرا... به‌غایت نبود، الشفقة علی خلق‌ا... تا بدین حد نبود.»

دامنه الوند و غار علیصدر

از زیبایی‌ها و جاذبه‌های همدان هرچه بگوییم کم گفته‌ایم. یکی از چشم‌نوازترین منظره‌ها در همدان دیدن کوه الوند، از شمالی‌ترین قله‌های رشته کوه زاگرس است که به همدان و تویسرکان می‌رسد.
در دامنه الوند علاوه بر ستیغ‌های بلند، دشت‌های کوچکی وجود دارد که در بهار و تابستان یک‌پارچه سبز است و چشمه‌های زلال از دل زمین می‌جوشد و در پاییز و زمستان منظره‌هایی را رقم می‌زند که کم از یک تابلوی نقاشی ندارد.
غار علیصدر یکی دیگر از شگفتی‌های شهر همدان است که با قایق می‌توان شگفتی‌های داخل آن را دید و در 75کیلومتری شمال غربی همدان قرار دارد. تا سال 1352 دهانه این غار آن‌قدر تنگ بود که فقط کوهنوردان فوق‌حرفه‌ای و مجهز می‌توانستند وارد غار شوند و سال‌ها بعد تصمیم بر این شد دهانه غار را بازتر و آماده بازدید عمومی کنند. سراب گاماسیاب، گنج‌نامه، سد اکباتان، گنبد علویان، تپه هگمتانه و بازار همدان از دیگر نقاطی ا‌ست که در همدان دیدن دارد و اگر آن‌ها را نبینید از دست‌تان رفته است.

گنج نامه همدان بسیار دیدنی است

گنج‌نامه همدان

گنج نامه همدان در دامنه کوه قرار دارد و علاوه بر آثار تاریخی و کتیبه هایی که در آنجا است، منطقه ای خوش آب و هوا محسوب می‌شود و چشمه زیبایی هم دارد. ضمن اینکه پارکی در آنجا ساخته شده و تفرجگاه جذابی است.
علاوه بر آن در گنج‌نامه آکواریوم بسیار خوبی نیز ساخته شده که خیلی دیدنی است.

 

طراحی دایره‌ای همدان

گفته می‌شود همدان بیش از سه هزار سال پیش ساخته شد و بعضی ساخت آن را به دیاکو، پادشاه مادها نسبت می‌دهند. محوطه باستانی هگمتانه تپه‌ای بیضی‌شکل در دل بافت قدیمی شهر همدان است و به احتمال زیاد کاخی بزرگ در وسط شهر وجود داشته که خانه‌های مردم در اطراف آن ساخته شده است. شهر همدان طرحی از شهرهای دایره‌ای است که در جغرافیا به این سبک شهرها، سبک باروک می‌گویند.
میدان مرکزی همدان حکم نقطه مرکزی دایره را دارد و شعاع میدان حدود 80 متر است. در فاصله‌های دورتر از محیط این میدان‌، بولوارها و خیابان‌ها با شعاع بزرگ‌تر قرار دارند که هم‎اکنون به دلیل توسعه شهر در برخی از جهت‌های دیگر به دایره سوم هم رسیده است. شش خیابان اصلی به نام باباطاهر، اکباتان، شهدا، تختی، بوعلی و شریعتی به میدان مرکزی وصل شده‌اند و اگر از بالا به همدان نگاه کنید دایره‌ای را می‌بینید که شهر از شش زاویه 60درجه‌ای به شش طرف شاخه‌شاخه می‌شود.

 

پیشنهادات ما
کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.