2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
اردکان چه جاهای دیدنی و تاریخی دارد + آدرس

اردکان چه جاهای دیدنی و تاریخی دارد + آدرس

اگر قصد دارید به شهر اردکان سفر کنید این مطلب شما را به طور کامل راهنمایی می کند.

دوات آنلاین -اردکان از جمله شهرهایی است که حتما برای یک بار هم که شده باید به آنجا سفر کنید. پاییز و زمستان زمان مناسبی برای سفر به این شهر کویری است و البته بهار آن هم دیدنی و لذت بخش است.

 

تاریخچه شهر اردکان

شهرستان اردکان دارای سه بخش مرکزی، بخش خرانق و بخش عقدا است. شهر اردکان از جنوب به شهر میبد، از شمال به باغات پسته، از غرب به زمین های زراعی و از شرق به خانه باغهای معدودی محدود می شود. مساحت شهر اردکان ۲۸۶۸ هکتار است. فاصله هوایی شهر اردکان تا تهران ۴۴۶ کیلومتر، فاصله زمینی شهر تا یزد ۶۰ کیلومتر و تا میبد ۱۰ کیلومتر است.

 

آنطور که از منابع و مآخذ بر می‌آید، اردکان در گذشته محلی در ۱۰ کیلومتری شمال اردکان واقع شده و اکنون زردک نامیده می‌شود و به رغم گذشت زمان می‌توان خرابه‌های خانه‌های مسکونی، مسجد و بازار و قلعه و حسینیه قدیمی اردکان را در آن مشاهده کرد. علت تغییر محل شهر را بعضی جاری شدن آب شیرین در محل فعلی اردکان ذکر کرده‌اند.

 

از متون تاریخی قدیم چنین مستفاد می‌شود که رودخانه بزرگی از زابلستان تا کرمان و یزد و نزدیکی نائین ادامه داشته است و همچنین دهها رودخانه فصلی و آبهای سطحی از جنوب به شمال در جریان بوده که اینها همه می تواند منشاء تجمع مردم در این منطقه باشد. از طرفی دیگر شیب ملایم زمین از جنوب به شمال موقعیت را برای احداث قنات مناسب می‌نموده به همین جهت عامل اقتصادی یا آب و زمین مناسب برای کشاورزی باعث بوجود آمدن این شهر کویری گردیده است.

 

اولین هسته شهر فعلی اردکان از قرن هشتم هجری پایه گذاری شده، بطوریکه محلات اطراف میدان قلعه و محله چرخاب از محلات قدیمی و نسبتاً سالم این شهر محسوب می شوند.

 

بیشتر بخوانید: در یزد از کجاها دیدن کنیم؟

 

از شواهد بر می‌آید که پس از تعیین محل جدید شهر اردکان، اولین بنا در محل میدان قلعه فعلی بنا شده است. پس از گذشت مدتی بر اثر ازدیاد جمعیت میدان بالاده را در جنوب و مسجد زیرده از این میدان است. سپس در کنار مسجد جامع، بازار بزرگ و چهار سوق و حمام بازار را بنا کردند. اردکان تا عصر صفوی بصورت قریه و از توابع ولایت میبد بوده است.

 

به مسجد جامع اردکان بروید

از بین ۵۳ اثر تاریخی در اردکان، مسجد جامع این شهر که نشانه هایی از دوره ی تیموریان در آن به چشم میخورد از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و با داشتن شبستانی با ۶ ستون و محراب کاشی کاری شده، همچون نگینی در این شهر می درخشد. در چوبی، قرآن و زیلوی بسیار قدیمی از جمله اشیای ارزشمند این مسجد می باشند که متعلق به سالهای حدود ۹۹۹ هجری قمری هستند. مهم ترین ویژگی این مسجد را می توان سادگی و دور بودن از هر گونه تجملات دانست.

 

آدرس: اردکان یزد، خیابان امام خمینی، محله چرخاب

خانه تقدیری از مکان های تاریخی شهر اردکان یزد است

خانه تقدیری؛ از مکان های تاریخی اردکان

مانند بسیاری از خانه ها و عمارت های قدیمی در گوشه و کنار ایران، خانه تقدیری نیز متعلق به یکی از تجار این شهر در دوره قاجاریان می باشد و امروز به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. معماری خانه تقدیری را اگر بخواهیم به طور خلاصه شرح دهیم، می توان گفت: عمارتی دو طبقه با یک حیاط مرکزی و اتاق های سه دری و پنج دری در گرداگرد حیاط و بادگیر بلندی که حکم کولرهای امروزی را داشته است.

از حمام سعیدا در یزد دیدن کنید

حمام سعیدا را ببینید

حمام سعیدا در سال ۱۰۳۴ هجری قمری توسط حاج محمد سعیدا بنا نهاده شده است. بر سر در ورودی حمام یک کاشی ۳۵*۶۰ با رنگ لاجوردی نصب گردیده است که در متن آن دو طاووس و چهار سرو و دو  بلبل دیده می شود.

پیر سبز چک چک از دیدنی های اردکان است

بازدید از پیرسبز چک چک

پیر سبز چک چک یکی از معروف ترین آتشکده های زرتشتیان می باشد که بخاطر ریزش آب از سقف آن در تمام روزهای سال، به این نام شهرت دارد. هر سال در تاریخ ۲۴ تا ۲۸ خرداد ماه یکی از اصلی ترین آیین های باستانی زرتشتیان در این زیارتگاه برگزار می گردد و مهمانان زیادی از گوشه و کنار ایران در آن شرکت می کنند. علاوه بر این مراسم، در طول سال در چک چک جشن های نامزدی، نیایش، سدره پوشی، گهنبار خوانی و غیره برگزار میگردد و بهانه ای برای استحکام و همبستگی پیروان این دین می باشند.

 

آدرس: ۴۳ کیلومتری شرق اردکان، کوه های انجیر

پیر هریشت از جاهای تاریخی ودینی یزد است

پیرسبز هریشت اردکان

هریشت در ۱۵ کیلومتری اردکان و بر دامنه کوههای کم ارتفاع و پست، خشک و بدون پوشش گیاهی (به علت کمی نزولات جوی در این منطقه) واقع شده است. بنا به توصیف فرهنگ بهدینان، زرتشتیان معتقدند که محل غایب شدن یکی از کنیزهای بانو یزدگرد ساسانی بوده است. هر ساله روز ۱۸ نوروز زرتشتیان در این محل بیتوته کرده به زیارت و جشن و پایکوبی می پردازند. در این محل چند دستگاه ساختمان مسکونی و سه آب انبار ساخته شده است. بنای زیارتگاه منحصر به یک اتاق و پستو است. در قسمت پستو سنگ کوهی مشهود است که محل غیبت شمرده می شود و در این مکان همواره آتش روشن است.

 

در همین زمینه: کویر کاراکال بافق؛ راهنمای کامل سفر

 

کاروانسرا و برج ارجنان

این مجموعه که به دستور مرحوم حاجی شیخ آقابابا هرندی ساخته شده است متعلق به دوران قاجاریه می‌باشد و در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. ارتفاعی برجی که در این کاروانسرا قرار دارد ۸ متر است و ارتفاع کاروانسرا از ۳ متر شروع شده و سه اتاقک دارد. برج در سمت شمال جاده و رو به ‌روی رباط ارجنان قرار دارد. در گذشته این روستا در کنار جاده یزد به نایین قرار داشته و از رونق خوبی برخوردار بوده و کاروانسرای آن محل استراحت رهگذران و مسافران بوده است.

 

نارسون؛ از جاذبه های تاریخی شهر اردکان

در جاده قدیم یزد به مشهد، در یکی از دره های جنوب شرقی کوههای میان یزد و خرانق زیارتگاهی دیده میشود که نامش را پیر نارسون یا نارسونه نامیده اند. این محل مورد احترام پیروان مذهب زرتشتی بوده و از این رو هر ساله تعداد زیادی از آنها به این محل آمده و به اعمال مذهبی خود می پردازند. این مکان بر کنار حوضی ساخته شده و در مجاورت آن یک تالار و صفه بزرگ برای استفاده بازدیدکنندگان دیده میشود. درختان پر طراوت و پر شاخ و برگ در این محدوده دیده میشود. ساخت بنای آن را مربوط به عصر مظفر الدین شاه قاجار میدانند.

 

آدرس: شهرستان اردکان، جاده قدیم یزد مشهد

 

به پارس بانو بروید

این زیارتگاه در دهکده زرجوع در دره ای به فاصله ۲۴ کیلومتر از جنوب شمس آباد عقدا و بر دامن کوههای میل نیزار و لای چقک واقع شده است. این زیارتگاه همه ساله از اول تا پنجم تیر ماه محل تجمع و زیارت زرتشتیان است.

 

این زیارتگاه به بونو پارس، بانو پارسا و پیر بانو معروف است. به نظر خانم مری بوس این زیارتگاه و چند زیارتگاه دیگر همه از معابد ناهید میباشد. سنگ نصب شده در سمت چپ ورودی زیارتگاه قدمت بنای آنرا به عصر صفوی میرساند.

 

آدرس: شهرستان اردکان، عقدا، زرجوع

 

پارک ملی سیاهکوه؛ از دیدنی های اردکان

این پارک که به حیات وحش ایران معروف می باشد، مجموعه ای از گونه های جانوری نایاب را گرد هم آورده و شرایط زیست محیطی مناسبی برای قوچ، میش و بز، پلنگ و تشی در آن وجود دارد. این پارک با مساحت ۸۰۸۷۶ هکتار در محدوده بین یزد و اصفهان قرار دارد.

به غار اشکفت یزدان اردکان بروید

غار اشکفت یزدان را از دست ندهید

عقدا یکی از بخش های شهرستان اردکان می باشد که غاری مقدس در دین زرتشت به نام اشکفت یزدان در آن قرار گرفته است. این غار در گذشته محل عبادت و نیایش پیروان این دین محسوب و آتش مقدس در آن محافظت میگردید.

 

موزه های اردکان یزد

علاقه به مرور تاریخ در بسیاری از افراد و جهانگردان وجود دارد و با قدم گذاشتن به هر یک از شهرهای کشورمان موزه های بسیار با ارزشی به چشم میخورند که در تمام دنیا شناخته شده هستند. موزه مردم شناسی و موزه قنات دو مورد از گزینه های بسیار مناسب برای موزه گردی در اردکان به شمار می روند که تا حد زیادی آداب و روش زندگی مردم این شهر را به نمایش گذاشته اند.

 

مناطق کوهستانی اردکان

ارتفاعات شهر اردکان شامل مناطق زیر می شود:

 

کوه هریشت (ارتفاع ۱۹۳۹): ۱۲ کیلومتری شمال شرقی اردکان(محل قرارگیری پیرانگاه پیر سبز هریشت، زیارتگاه، زرتشتیان)

 

کوه چک چک (ارتفاع ۲۷۴۵): ۳۸ کیلومتری شرقی اردکان(در دامنه غربی آن محل زیارتگاه زرتشتیان، پیرسبز چک چکو)

 

کوه تپه ریگ (ارتفاع ۱۶۰۵): ۲۵ کیلومتری شمال شرقی اردکان

 

کوه های خرانق (ارتفاع قله ۳۱۹۹ متر): جنوب شرقی شهرستان

 

کوه های ندوشن (ارتفاع ۲۸۱۷ متر): غرب شهرستان

 

منابع: سازمان گردشگری و میراث فرهنگی اردکان- ایسکانیوز

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.