2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
کنگر کوهی چه خاصیت هایی دارد؛ از لاغری تا کبد

کنگر کوهی چه خاصیت هایی دارد؛ از لاغری تا کبد

کنگر برای چی خوب است؟ چه طبعی دارد؟ نحوه مصرف آن چگونه است؟ این گیاه چه ضررهایی دارد و چه کسانی نباید آن را مصرف کنند؟

دوات آنلاین -کنگر از جمله گیاهان مفیدی است که از سالیان سال قبل برای درمان برخی بیماری ها از آن استفاده می شد. همه آنچه درباره این گیاه خوراکی باید بدانید در ادامه آمده است.

 

طریقه مصرف کنگر

کنگر معمولی گیاهی است خودرو با برگ‌های خاردار و ساقه‌های ضخیم شبیه به کرفس که از آن در پخت سوپ، خورش و حتی به صورت خام در سالاد استفاده می‌کنند. گیاه کنگر علاوه بر مصرف خوراکی خاصیت ضد التهابی نیز دارد و مالیدن عصاره‌ آن بر روی زخم‌های پوستی برای درمان زخم، خونریزی و پیشگیری از سرطان پوست مفید است.

 

البته با توجه به اینکه برگ‌های آن تیغ‌های ریز و تیزی دارند، هنگام پاک کردن مراقب دستان خود باشید؛ پس بهتر است از دستکش استفاده کنید.

 

این گیاه از بهار تا نیمه تابستان در دامنه‌های کوه دیده می‌شود.

با فواید کنگر کوهی آشنا شوید

طبع کنگر کوهی چیست

گیاه کنگر طبع گرمی دارد. این گیاه بسیار نیروبخش و مقوی قلب است. هانیه ناصری، کارشناس ارشد گیاهان دارویی می گوید: برگ‌های این گیاه موجب کاهش چربی خون شده و به دلیل فیبر نامحلول، بسیار ملین و برای پایین آوردن قند خون بسیار سودمند است.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوکوی کنگر

 

ناصری تصریح کرد: همچنین «سینارین» موجود در عصاره برگ کنگر، باعث کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید خون می‌شود و استفاده از عصاره برگ و ریشه کنگر برای جلوگیری از رسوب چربی در جدار رگ‌ها مفید است.

 

این کارشناس ارشد گیاهان دارویی افزود: از دیگر خواص کنگر کوهی پیشگیری از سرطان روده باریک به علت وجود اینولین(ماده‌ای که باعث افزایش باکتری‌های مفید دستگاه گوارش می‌شود) در آن است و آنتی اکسیدان‌های موجود در کنگر کوهی نیز از پوست در برابر سرطان محافظت می‌کند.

 

کنگر کوهی برای لاغری

در این گیاه مقدار زیادی فیبر وجود دارد و از آنجا که کالری آن پایین است در کاهش اشتهای افراد چاق کمک می‌کند، مانع پرخوری می‌شود و در لاغری و کاهش وزن افراد نقش بسزایی دارد. همچنین مقدار قابل توجهی پتاسیم در کنگر کوهی وجود دارد که باعث کاهش فشار خون بالا می‌شود. این گیاه، دارویی موثر برای درمان بیماری‌های قلبی است زیرا کلسترول و تری‌گلیسیرید خون را کاهش می‌دهد و از بیماری‌های قلبی و عروقی و حمله قلبی پیشگیری می‌کند.

 

کنگر کوهی برای تقویت قوای جنسی

ناصری افزایش نیروی جنسی را از جمله دیگر خواص کنگر کوهی عنوان کرد و افزود: این گیاه به دلیل دارا بودن هورمون‌های گیاهی، ترشحات غدد را تقویت می‌کند.

 

آموزش: طرز تهیه بورانی کنگر را یاد بگیرید

 

ناصری تصریح کرد: کنگر کوهی ضدعفونی ‌کننده، اشتها آور، تب‌بر و هضم ‌کننده غذاست و مصرف آن باعث تقویت دستگاه گوارش می‌شود.

 

وی همچنین از درمان یرقان، نارسایی کبد و کم‌خونی به عنوان دیگر فواید درمانی کنگر کوهی نام برد و افزود: اسید کافئیک موجود در کنگر از کبد در برابر سموم شیمیایی و عفونت محافظت می‌کند.

کنگر برای کبد چه خاصیت هایی دارد

فایده کنگر برای کبد

بررسی‌های محققان نشان می‌دهد، برگ‌های گیاه کنگر کوهی دارای مقادیر بالای "سیلیمارین" و "اسید کافئیک" است که در محافظت از کبد در برابر عفونت نقش مهمی دارد. علاوه بر این کنگر کوهی دارای نوعی نشاسته به نام "اینولین" است که روده ها را سم زدایی می‌کند و از سرطان روده باریک پیشگیری می‌کند.

 

کنگر با ماست

ناصری خاطرنشان کرد: خوردن کنگر کوهی همراه با ماست به افراد گرم مزاج جهت تعدیل مزاج توصیه می‌شود، ضمن اینکه کنگر منبع غنی از پتاسیم است.

 

کنگر فرنگی چیست

آرتیشو یا کنگر فرنگی اگر چه بومی سرزمین های نزدیک به دریای مدیترانه و اروپاست اما درایران نیز به وفور یافت و با آمدن بهار، رویش آن در طبیعت آغاز می شود.

 

بدانید: خاصیت های گیاه کما چیست

 

گونه ای از این گیاه در کشورهای اروپایی و آمریکایی با نام کنگر فرنگی یا آرتیشو می روید که به لحاظ خواص دارویی و غذایی مشابه گیاه کنگر است که در کشورمان می روید و امروز در برخی از بازار روزهای تهران و برخی از شهرستان ها دیده می شود.

مضرات مصرف کنگر چیست

مضرات کنگر

بهتر است زنان باردار، کودکان، بیماران مبتلا به بیماری شدید کبدی یا کلیوی از مصرف برگ کنگر پرهیز کنند.

 

از آنجایی که برگ‌های کنگر محرک انقباض کیسه صفرا است. افرادی که سنگ کیسه صفرا دارند، نباید آن را مصرف کنند؛ چرا که افزایش انقباض کیسه صفرا منجر به انسداد مجاری و حتی پارگی کیسه صفرا می‌شود.

 

همچنین اشخاصی که نسبت به کنگر یا خواص سینارین حساسیت دارند، باید از مصرف این گیاه پرهیز کنند.

 

منابع: ایسنا- تبیان – ایمنا- باشگاه خبرنگاران

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.