2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
خاصیت های گیاه کما چیست

خاصیت های گیاه کما چیست

گیاه کما چیست؟ در کجا می روید؟ برای چی خوب است و چه استفاده هایی از آن می شود؟

دوات آنلاین -کما یا آنغوزه از جمله گیاهانی است که در طب سنتی از خواص آن برای درمان برخی بیماری ها استفاده می شود. این گیاه کمیاب است و در ایران در استان خراسان جنوبی یافت می شود. این گیاه نیز مانند تمام گیاهان دارویی علاوه بر خاصیت های زیاد دارای مضراتی هم هست و به همین دلیل نباید آن را خودسرانه و نامتعادل مصرف کرد.

موارد مصرف گیاه کما چیست

آشنایی با گیاه کما

کما گیاهی علفی، کرک‌دار، چند ساله، دارای ریشه کمی ضخیم و گوشتی با ساقه قوی و خشن است. این گیاه جزء گیاهان "منو کارپیک" بوده، بدین معنی که در طول رویش فقط یک بار به گل می‌رود و سپس دوره رویشی آن خاتمه می‌یابد. مرحله رشد گیاه از اوایل بهار، شروع و تا اواسط تیرماه ادامه دارد، سپس دوره خواب بوته‌های نابالغ، آغاز و تا بهار سال بعد ادامه دارد.

 

بیشتر بخوانید: کاسنی چه خاصیت‌هایی دارد

 

حیات گیاه توسط اندام‌های زیرزمینی در ریشه و جوانه انتهایی حفظ شده و زادآوری این گیاه فقط از طریق بذر صورت می‌گیرد.

 

این گیاه کمیاب  در معرض نابودی است به همین دلیل برداشت آن از مراتع استان خراسان جنوبی برای مصرف خانوار مجاز است اما برداشت به منظور بهره برداری اقتصادی و فروش آن در بازار ممنوع است.

گیاه کما چه خاصیت هایی دارد

گیاه کما برای چی خوب است

رفع ناراحتی‌ها و بیماری‌های گوارشی، عصبی، تنفسی، انعقاد و پایین آوردن فشار خون، دفع انگل‌های معده‌ای و روده‌ای، تشنج، آسم، قاعده آور، دندان درد، صاف کردن صدا و رفع ناراحتی‌های حنجره از خاصیت های گیاه کما است.

 

بدانید: گیاه سداب چیست و چه خاصیت‌هایی دارد

 

ضد عفونی زمین و مبارزه با کرم ریشه خوار، انگل کش برای دام، استفاده به عنوان ادویه غذا، تهیه نوعی آش از برگ‌های تازه روئیده و ساقه‌های جوان و غنچه‌های گل، استفاده در عطر سازی و تهیه ضماد، جلوگیری از فساد گوشت و پودر آن برای نرم کردن گوشت و دفع برخی حشرات به عنوان خواص آنغوزه نام برده شده است.

 

کما دارای املاح و ویتامین‌های زیادی بوده که خاصیت ضد میکروب دارد همچنین این گیاه دارای خاصیت‌های زیادی برای انسان است. این گیاه برای گوارش و حذف انگل‌های روده‌ای نیز مفید است. مصرف «کما» حملات صرع را نیز کاهش می‌دهد.

 

در کشورهای خارجی از صمغ این گیاه، کپسول ضد ویروس برای آنفولانزای خوکی ساخته‌اند. همچنین مصرف این گیاه باعث افزایش هورمون پرولاکتین و در نتیجه افزایش شیر در مادر می‌شود البته بد بو کردن شیر مادرانی که تغذیه فرزندان را فراهم می‌کنند یکی از ضررهای مصرف کما است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.