2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
خواص گل ختمی؛ از پوست و مو تا سرفه و کلیه

خواص گل ختمی؛ از پوست و مو تا سرفه و کلیه

گل ختمی برای چی خوب است؟ آن را چگونه مصرف کنیم؟ چه عوارضی دارد و چه کسانی نباید از این گیاه استفاده کنند؟

دوات آنلاین -گل ختمی از جمله گیاهانی است که خواص درمانی و دارویی زیادی دارد و برای پوست و مو هم بسیار مفید است. این گیاه در طب سنتی بسیر مورد توجه است اما همه افراد نمی توانند آن را مصرف کنند.

 

فواید گل ختمی برای معده و کلیه

دانه‌ها، ریشه، ساقه، برگ و گل‌های این گیاه کاربردهای دارویی دارند. از گل ختمی برای زخم معده، دیابت و مشکلات معده استفاده می‌شود. گل ختمی از سنگ‌ کلیه جلوگیری می‌کند و احتقان سینه را تسکین می‌بخشد. این گیاه زخم‌های گوارشی، تب یونجه، التهاب مثانه، گاز معده، ورم معده، آمفیزم، اسهال و برونشیت را درمان می‌کند.

 

این گیاه از خواص ضدالتهابی و تسکین‌بخشی برخوردار است که به درمان مشکلات روده‌ای و معده‌ای مانند دردهای شکمی، زخم‌ها، ورم معده و سندروم روده تحریک‌پذیر کمک می‌کند. البته برای تأیید این خواص گل ختمی شواهد علمی کافی وجود ندارد.

گل ختمی برای سنگ کلیه و معده درد مفید است

درمان گلودرد و سرفه با گل ختمی

چای تهیه‌شده از گل ختمی در درمان گلودرد مؤثر است. برای تهیه چای گل ختمی از گل، دانه و ریشه گیاه استفاده می‌شود. برای بهبود مزه چای می‌توانید به آن عسل بیفزایید. این چای سرفه خشک را درمان می‌کند و درد و ناراحتی گلو را تسکین می‌بخشد.

 

بیشتر بخوانید: کاربردها و خاصیت‌های گیاه آنغوزه

 

استفاده از گل ختمی برای پایین آوردن تب

از زمان‌های قدیم، از گل ختمی برای درمان تب بالا استفاده می‌شد. گل ختمی گیاهی تب‌بر است که گرفتگی بینی را درمان و علائم تب بالا و سرماخوردگی را برطرف می‌کند. مصرف یک فنجان چای گل ختمی موجب رفع ناراحتی می‌شود.

 

گیاهی برای بهبود گردش خون

جوشانده تهیه‌شده از گل‌های گل ختمی گردش خون را بهبود می‌بخشد. برای رسیدن به بهترین نتیجه، باید هر روز ۵ میلی‌لیتر جوشانده گل ختمی مصرف کنید.

 

گل ختمی برای مشکلات تنفسی

مصرف چای گل ختمی مشکلات تنفسی و گرفتگی بینی را درمان می‌کند. این چای غشای مخاطی مسدودشده را باز و گلو را نرم می‌کند. برای تهیه چای گل ختمی، می‌توانید از ریشه گیاه استفاده کنید. چای گل ختمی روند بهبود مشکلات تنفسی را سریع‌تر می‌کند.

 

طب سنتی: گیاه خاراگوش چیست و چه خاصیت‌هایی دارد

 

فواید گل ختمی برای پوست

گل ختمی مرطوب‌کننده‌ای عالی برای پوست است و ساعت‌ها به پوست آب‌رسانی می‌کند. این گیاه خشکی پوست را درمان و پوست را نرم و درخشان می‌کند.

 

آزمایشات انجام شده در دهه ۱۹۶۰ نشان می‌دهد که این ریشه‌ها می‌توانند مشکلات و التهابات مختلف پوست را کاهش دهند، از جمله التهابات ناشی از اگزما و پسوریازیس و دیگر مشکلات پوستی را تسکین دهد. همچنین، می‌توانید با ضماد ریشه‌های این گیاه، بریدگی‌ها، خراش‌ها و زخم‌های جزئی بر روی پوست خود را التیام دهید.

گل ختمی برای پوست و مو چه فایده هایی دارد

گل ختمی برای مو

گل ختمی موها را درخشان و نرم می‌کند. این گل نرم‌کننده گیاهی مؤثری است که از خشکی مو جلوگیری می‌کند.

 

یکی از مشکلات عمده مو‌های مجعد این است که به‌راحتی درهم‌پیچیده می‌شوند و جداکردن آن‌ها از هم امری دشوار است. اکنون می‌توانید به کمک تزریق ترکیب تهیه شده با ریشه‌های این گیاه برای حل این مشکل، کمک بگیرید. علاوه بر آبرسانی به مو‌های خشک، مو‌ها را از هم باز می‌کند و مو‌های شما را به‌راحتی از گره‌خوردن آن خلاص می‌کند.

 

گل ختمی رنگ موی طبیعی بسیار خوبی است که با استفاده از آن می‌توانید موهای خود را در خانه رنگ کنید. برای این کار گل‌های آبی را درون آب بریزید حدود ۱۰ دقیقه آنها را بجوشانید. سپس جوشانده را صاف کنید و از آن به‌جای رنگ مو استفاده کنید.

نحوه مصرف گل ختمی چگونه است

گل ختمی را چگونه مصرف کنیم

از گلبرگ گل ختمی برای افزودن رنگ به محصولات قنادی و از میوه آن برای افزودن رنگ به نوشیدنی‌ها (غیر الکلی)، ژله، مربا و سوسیس استفاده می‌شود.

 

برگ‌های جوان آن را به‌صورت خام مصرف کنید یا آن‌ها را به‌صورت سبزی در پختن غذا‌ها به کار ببرید.‌

 

می‌توانید از گلبرگ‌ها و غنچه‌های این گل در انواع سالاد استفاده کنید.

 

ساقه‌های جوان آن را نیز می‌توانید به‌صورت خام مصرف کنید.

 

از این گیاه می‌توانید در خورش و سوپ استفاده کنید.

 

با گلبرگ‌های گل ختمی می‌توانید چای گیاهی طراوت‌بخشی تهیه کنید.

 

تعیین مقدار مناسب برای مصرف گل ختمی به عوامل زیادی مانند سن، سلامتی و سایر شرایط فرد بستگی دارد. در حال حاضر، اطلاعات علمی کافی برای تعیین محدوده مناسب دوز مصرف گل ختمی وجود ندارد.

 

این‌طور نیست که محصولات طبیعی همیشه بی‌خطر باشند. فراموش نکنید که توجه به دوز مصرف آن‌ها بسیار مهم است. حتما به دستوار‌های روی برچسب محصولات توجه کنید و پیش از مصرف محصولات گل ختمی، با داروساز، پزشک یا فرد متخصص مشورت کنید.

 

بدانید: خاصیت‌های مصطکی چیست و آن را چگونه باید مصرف کرد

 

خاصیت های دیگر گل ختمی

فواید دیگر این گیاه دارویی عبارت است از:

بهبود زخم

افزایش اشتها

درمان سوختگی

التهاب لثه

خون‌ریزی جزئی

 

دانستنی: گیاه فاخره برای چی خوب است

 

عوارض گل ختمی

در مصرف خوراکی یا موضعی گل ختمی روی پوست، اطلاعات معتبر و قابل‌ اطمینانی وجود ندارند که نشان‌دهنده بی‌خطربودن گل ختمی یا عوارض جانبی احتمالی آن باشند. البته گل ختمی برای بیشتر افراد بی‌خطر است. درباره تداخلات گل ختمی با دارو‌ها یا گیاهان دارویی دیگر نیز اطلاعاتی وجود ندارد، اما به‌طور کلی بهتر است که موارد احتیاطی زیر را در نظر داشته باشید:

 

درباره بی‌خطربودن استفاده از گل ختمی در طول دوران بارداری و شیردهی اطلاعات کافی وجود ندارد.

 

بهتر است که جانب احتیاط را رعایت کنید و از مصرف گل ختمی در دوران بارداری و شیردهی بپرهیزید.

 

ممکن است گل ختمی در افراد مبتلا به دیابت، سطح قند خون را کاهش دهد. اگر مبتلا به دیابت هستید و از گل ختمی استفاده می‌کنید، مراقب نشانه‌های کاهش قند خون (هیپوگلیسمی/ Hypoglycemia) باشید و قند خونتان را به‌دقت کنترل کنید.

 

گل ختمی قند خون را کاهش می‌دهد و ممکن است که در کنترل قند خون در طول جراحی و پس از آن اختلال ایجاد کند؛ بنابر این، دست ‌کم ۲ هفته پیش از جراحی، مصرف گل ختمی را متوقف کنید.

 

منابع: صدا و سیما – اقتصاد آنلاین

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.