2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
خاصیت گیاه بن سرخ چیست، از سنگ کلیه تا سرماخوردگی

خاصیت گیاه بن سرخ چیست، از سنگ کلیه تا سرماخوردگی

اگر می خواهید با خاصیت های گیاه بن سرخ و نحوه استفاده از آن آشنا شوید این مطلب شما را راهنمایی می کند.

دوات آنلاین -گیاهان از دیرباز در طب سنتی جایگاه ویژه ای داشتند و از خواص آنها برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شد. یکی از این گیاهان بن سرخ نام دارد که کاربردهای آن گوناگون است اما هرگز فراموش نکنید این گیاهان بر خلاف تصورات برخی افراد بی عارضه نیستند و مصرف آنها به مشورت با متخصص نیاز دارد.

 

گیاه بن سرخ چیست

گیاه بن سرخ  یک گیاه گلدار است که به طور وحشی می‌روید و متعلق به خانواده Lilaceae  (لیلیاسه) بوده و بومی ایران است. این گیاه در ارتفاعات ۱۸۰۰-۲۶۰۰ متری رشد می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: فواید گیاه عشبه بیابانی چیست

 

بن سرخ یک گیاه پایا پیازدار است که به ارتفاع حدود ۵۰ سانتی متر رشد می‌کند. در مناطق مختلف گیاه بن سرخ با نام‌های همچون پیاز یزدی، لپو و سوره بنه نامیده می‌شود. این گیاه با برگ‌هایی شبیه تره و گل آذین چتر  در ارتفاعات می‌روید.

 

این گیاه بسیار مفید مورد استفاده در مناطق کردستان و اورامانات است و به طور اختصاصی در عراق و نواحی غربی ایران می روید.

با خاصیت ها و فواید گیاه بن سرخ آشنا شوید

نحوه مصرف بن سرخ

گیاه بن سرخ در بعضی از مناطق به صورت تازه و خشک در غذا و سوپ استفاده می‌شود. این گیاه همراه برنج یا به صـورت آش پختـه و مصـرف خوراکی می‌شود. همچنین مسکن و ضد درد بوده ودر درمان سرماخوردگی مصرف می‌شده است.

 

اثر ضد سرطانی بن سرخ

پژوهشگران دانشگاه خوارزمی  چندی قبل پژوهی را درباره گیاه بن سرخ انجام دادند. سعید آیریان مجری این طرح پژوهشی عنوان کرده بود: این نخستین بار بود که روی اثرات ضد سرطان گیاه بن سرخ کار شد البته تحقیقات ما محدود به سرطان سینه بود. در این راستا برای بررسی اثرات ضد سرطانی این گیاه عصاره‌هایی از بخش‌های مختلف گیاه تهیه و بررسی شد.

 

بدانید: گیاه بومادران برای چی خوب است

 

وی ادامه داد: در این تحقیقات متوجه شدیم که یکی از عصاره‌ها سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد. در گام بعدی در نظر داریم عامل ضد سرطانی را شناسایی کنیم. انجام این پژوهش گامی اولیه برای ارائه ترکیبات شیمیایی با اثرات ضد سرطانی با منشا طبیعی است.

 

خواص دیگر گیاه بن سرخ

به طور سنتی از این گیاه برای درمان دردهای شکمی، روماتیسم، استفراغ، سنگ کلیه و سرماخوردگی استفاده می‌شود. در مطالعه‌ای که در  ایران بر روی تجزیه اسانس روغنی این گیاه انجام گرفته است مشخص شد که ترکیبات سولفیدی و ترپنوئیدی بخش اصلی اسانس این گیاه را تشکیل می‌دهد. استروئیدهای موجود در پیاز گیاه بن سرخ اثرات سایتوتوکسیک و سایتواستاتیک علیه سلول‌های توموری بدخیم از خود نشان داده ‌اند.

 

طب سنتی: گیاه بادرنجبویه چه خواصی دارد

 

در پژوهشی دیگر عنوان شده است نتایج نشان داد که باکتری‌های استافیلوکوکوس اورئوس و سودوموناس ائروژینوزا به ترتیب بیشترین و کم‌ترین حساسیت را در برابر عصاره‌های آبی و اتانولی گیاه بن سرخ از خود نشان دادند. همچنین در پژوهشی دیگر اطلاعات بدست آمده  تاییدی بر اثرات ضد دردی عصاره بن سرخ دارد.

گیاه بن سرخ برای کلیه مفید است

فایده بن سرخ برای پوست

اگر تصمیم دارید که با استفاده از گیاه سرخ بن، برآمدگی ها و خال های پوستی خود را درمان کنید، می توانید حالت پودر شده یا خمیر شده این گیاه را خریداری کرده، آن را روی محل مورد نظرتان قرار دهید و سپس آن را با بانداژ بپوشانید. این کار را برای سه روز متوالی انجام دهید و قبل از هر بار استفاده، موضع را با هیدروژن پراکسید بشویید.

 

قرار دادن این خمیر بر روی تومور یا زائده باعث التهاب پایه و رنگ پریدگی آن می شود و سپس می افتد؛ در نهایت یک جای زخم بسیار کوچک از این زائده بر روی پوست می ماند و البته هیچ آسیبی به بافت های سالم وارد نمی کند.

 

در نتیجه، استفاده از خمیر سرخ بن در مقایسه با انجام عمل جراحی، تاثیر بهتری بر روی از بین بردن خال های گوشتی در قسمت های مختلف بدن می گذارد. اما توصیه می کنیم که با احتیاط از این گیاه استفاده کنید و حتما به دستورالعمل های نوشته شده بر روی محصول توجه کنید.

 

بهتر است از خمیر سرخ بن یا هر گونه محصول دیگری برای درمان خودسرانه سرطان های پوستی استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است که این گیاه تمام بافت های بدخیم را درمان نکند. تنها انجام بافت برداری می تواند عارضه یا درمان آن را تشخیص دهد.

 

منبع: ایسنا- جام جم- خبرگزاری دانشجو- تبیان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.