2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
کاربردها و خاصیت‌های گیاه آنغوزه چیست

کاربردها و خاصیت‌های گیاه آنغوزه چیست

گیاه آنغوزه را در موارد مختلف از جمله درمان درد کمر و مفاصل، آسم، نقرس و ... کاربرد دارد البته مصرف داروهای گیاهی به صورت خودسرانه با عوارضی همراه است.

دوات آنلاین-آنغوزه دارویی گیاهی با خاصیت‌های بسیار زیاد است که هم برای سلامتی کاربرد دارد و هم برای پوست و مو البته مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی و همچنین برای کودکان توصیه نمی‌شود.

 

با گیاه آنغوزه آشنا شوید

آنغوزه نام گیاهی با نام علمی Ferula assa-foetida L است که از گیاهان دارویی مهم خانواده چتریان به شمار می رود و در نواحی استپی و بیابانی ایران مانند خراسان، بلوچستان و مناطق مختلف رویش دارد.

گیاه آنغوزه چیست

این گیاه دارویی در استان‌های جنوب ایران مانند هرمزگان، کرمان، دشت مرغاب، آباده، نائین رشد می کند و همچنین در زمین های بایر و خشک و آهکی مناطق گرم آسیا دیده شده است.

 

در آنغوزه شیره گیاهی موجود است، که از تیغ زدن ریشه یا پایین ساقه و یا قطع ساقه گیاهان مولد آنغوزه از ناحیه یقه گیاه بیرون می آید و در طول تابستان حاصل می‌شود که به دو صورت در بازار ارائه میکنند.

 

میوه آنغوزه حاوی دو تخم به رنگ قهوه‌ایی تیره و سیاه، بیضی کمی پهن و بسیار بدبو هستند که یک نوع آن خوشبو و نوعی دیگر بد بو که نوع بدبوی آن در ایران پرورش می دهند و دارای استفاده درمانی است.

آنغوزه چه فوایدی دارد

خواص درمانی گیاه آنغوزه

از خواص گیاه آنغوزه، تسکین درد دندان است به این منظور مقداری از آن را با آبلیمو مخلوط کرده و با پنبه بر روی دندان‌تان قرار دهید.

 

همچنین برای درمان بیماریهایی شامل، درمان یبوست، حمله‌های هیستری، هضم غذا، خاصیت آنتی بیوتیکی، درمان عفونت‌های قارچی معده، درمان کزاز، یرقان، مسکن درد گوش و تقویت بینایی بسیار مناسب است.

 

آنغوزه گیاهی با بوی بسیار تندی است و در کشور هند از آن به وفور مصرف می‌کنند و دارای خواص دارویی فراوانی شامل، یبوست، کرم کش و مقوی دستگاه گوارش، محرک نیروی جنسی، از بین برنده بوی بد دهان، افزایش قدرت هاضمه و کاهش رطوبت بلغمی است.

 

بیشتر بخوانید: گیاه خاراگوش چیست و چه خاصیت‌هایی دارد

 

آنغوزه دارای خاصیت مسکن و در کاهش فشارخون و معالجه بیماری های قلبی عروقی مفید است و برای درمان رماتیسم و نقرس و سیاتیک مودر استفاده قرار می‌گیرد.

 

از فایده‌های آنغوزه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱.برای کشتن کرم‌های داخل باغچه هنگام آبیاری مقداری آنغوزه را در پارچه‌ای گذاشته و داخل آب جلوی شیلنگ بگذارید.

۲. محرک نیروی جنسی است.

۳. ادرارآور و ضد سوزش ادرار است.

۴. برطرف کننده بلغم است.

۵. هضم کننده غذا است.

۶. درمان کننده رماتیسم و نقرس و سیاتیک است.

7. برای درد کمر و مفاصل مفید است.

8. درمان کننده امراض سینه از جمله آسم است.

۹. دم کرده انجدان رومی تمیزکننده خون کبد است.

۱۰. برای درمان تب‌ها سودمند است.

11. درمان کننده بواسیر

12. برای درمان ذات‌الریه، برونشیت و سرفه و سرماخوردگی به کار می رود.

14. کاهش دهنده فشار خون

آنغوزه را چگونه مصرف کنیم

روش‌های مصرف گیاه دارویی آنغوزه

آنغوزه را می‌توانید به صورت پودر، روغن و ادویه در غذاهای مختلف استفاده کنید و صمغ این گیاه را به صورت محلول در آب یا مخلوط با عسل، فلفل و روغن زیتون استفاده کنید.

 

اگر کمی صمغ را در روغن زیتون حرارت داده و حل کنید و آن را به صورت گرم بر محل نیش حشرات و جانوران بگذارید برای از بین بردن درد، زخم و ورم آن موثر است.

 

بیشتر بخوانید: خاصیت‌های مصطکی چیست و آن را چگونه باید مصرف کرد

 

مصرف این گیاه دارویی با فلفل و سداب برای معالجه کزاز و در صورت مخلوط با سرکه یا عسل برای درمان بیماری اعصاب مفید است.

 

استفاده از این صمغ گیاهی به همراه سرکه برای بیرون کردن زالویی که در حلق گیر کرده مناسب و اگر با آب مخلوط کرده و استفاده شود، خشکی و خشونت حلق و صاف کردن صدا را از بین می‌برد.

 

غربی ها این صمغ را تصفیه و بوی آنرا از بین می برند اما این عمل مقداری از خواص آنرا زایل ساخته و اثر درمانی آنرا نقصان می دهد.

 

اگر مقداری از این گیاه دارویی را در آب محلول کنید، مایعی شیری رنگ به دست می‌آید که از داروهای ضد سم است و مقدار مناسب مصرف آن برای درمان بیماریهای روزانه ۰.۳ تا ۱ گرم در سه نوبت(جمعا ۰.۳ تا ۱ گرم در روز) است.

 

مقدار یک واحد انغوزه نیم‌کوب شده و ۵ واحد الکل۸۰ درجه را با یکدیگر در ظرف سربسته‌ای مخلوط کنید و برای مدت ۱۰ روز بگذارید خیس بخورد و کم‌کم آن را هم بزنید، سپس آن را با پارچه‌ای صاف کنید(مقدار مجاز مصرف آن ۱ تا ۱۰ گرم در روز است).

 

آنغوزه برای پوست و مو

از گیاه آنغوزه می‌توان برای پوست و مو استفاده کرد البته برای این کار باید ماسک‌های مختلف را از آن تهیه کرد.

 

ماسک صورت ضد چروک با آنغوزه

گل سر شوی را با عسل و گلاب مخلوط کرده وخمیرنازکی را شکل دهید روی صورت خود بمالید و 15 دقیقه ماساژ دهید.

 

ماسک سفید کننده صورت

یک گوجه فرنگی را له و با شکر مخلوط کنید مخلوط را خوب بزنید تا شکر در عصاره گوجه فرنگی حل شود آنغوزه را به مخلوط اضافه تا خمیر رقیقی را شکل دهید.

 

این ماسک صورت فوق العاده، می تواند چهره را تا 2 تن به طور طبیعی روشن تر سازد.

 

ماسک ضد جوش

گل سرشوی را با گلاب مخلوط تا خمیر سفتی را شکل دهید چند قطره عصاره لیمو را و آنغوزه را به مخلوط اضافه و خوب بزنید.

 

این ماسک صورت فوق العاده، شما را از آکنه تا حد زیادی ایمن نگه می دارد. از آن به طور منظم دو بار در روز برای نتایج بهینه استفاده کنید. آنغوزه ، شکل گیری چربی بیش از حد را در پوست کنترل می کند این باعث می شود تا منافذ پوست عاری از کثیفی، روغن و چربی باشند. بنابراین، در نهایت آکنه از پوست به طور کامل تمیز می شود.

 

جلوگیری از خشکی پوست

به سادگی شیر/ گلاب و عسل را مخلوط و به آنغوزه اضافه و خوب ترکیب کنید. این ماسک را داخل یخچال نگهدارید سپس آن را بطور منظم به منظور جلوگیری ازخشکی روی صورت اعمال کنید.

 

ماسک نرم کننده مو

ماست و عصاره چای سبز و روغن نارگیل را داخل کاسه ترکیب و به آنغوزه اضافه و خوب ترکیب کنید.

 

این ماسک را به طور منظم از ریشه تا نوک مو بمالید و بعد از1 ساعت که خشک شد آن را با آب ولرم بشویید.

 

عوارض مصرف زیاد آنغوزه

مصرف این گیاه برای بزرگسالان عوارضی ندارد ولی در کودکان سبب ایجاد مسمومیت می‌شود و در زمینه مصرف درمانی، برای آنغوزه تاکنون عوارضی مشاهده نشده است.

 

اما در بعضی افراد ممکن است مصرف زیاد آن موجب اسهال، نفخ، سوزش هنگام ادرار، سوزش معده، سردرد، گیجی و تشنج شود.

 

با توجه به این که آنغوزه دارای خاصیت قاعده‌آور است، مصرف زیاد آن می‌تواند موجب سقط جنین شود؛ بنابراین توصیه می‌شود در دوران بارداری و شیردهی مصرف نشود.

 

در بعضی از موارد باعث تحریک گلو، تورم لب‌ها، آروغ زدن، گاز معده و اسهال شود و علاوه بر این‌ها افرادی که دارای بیماریهای عصبی هستند.

 

مصرف این گیاه ممکن است اثرات تحریکی برای آن‌ها ایجاد کند، اگر مبتلا به صرع هستید، از این گیاه استفاه نکنید زیرا ممکن است مورد حملات صرع قرار بگیرید.

 

آنغوزه ممکن است باعث حساسیت‌های پوستی مثل قرمز، خارش و تحریک پوستی شود، در این حالت باید با پزشک خود مشورت کنید تا بدن‌تان واکنش‌های آلرژیک نشان ندهد.

 

مقدار مصرف بی‌رویه این گیاه موجب سرگیجه، سردرد و کاهش هوشیاری در هنگام کار خواهد شد و اگر مبتلا به بیماری فشارخون بالا یا پایین هستید از این گیاه استفاده نکنید.

 

در گزارشی آمده است، مصرف ۵۰ تا ۱۰۰ میلی گرم آنغوزه در افرادی که مشکل عصبی دارند، باعث تشنج می‌شود.

 

 

منابع: ایرنا- باشگاه خبرنگاران- نمناک

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.