2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
ماهی سالمون برای چی خوب است؛ از قلب و فشار خون تا لاغری و پوست و مو

ماهی سالمون برای چی خوب است؛ از قلب و فشار خون تا لاغری و پوست و مو

ماهی سالمون بسیار پرفایده است و به سلامتی شما کمک زیادی می کند. خواص این ماهی از کنترل فشار خون تا پیشگیری از سرطان روده را شامل می شود.

دوات آنلاین -ماهی سالمون یکی از مفیدترین غذاهایی است که می توانید در رژیم خود بگنجانید. این نوع ماهی که کم کالری است، منبع غنی از امگا 3 و پروتئین است و چربی‌های اشباع شده بسیار کمی دارد. در ادامه با خواص این ماهی بیشتر آشنا شوید.

 

کمک به سلامت قلب و عروق ، کاهش استرس، کم کردن سطح کلسترول بد، پیشگیری و کنترل فشارخون بالا، تقویت عملکرد مغز و محافظت از پوست در مقابل اشعه UV از جمله خاصیت های مهم ماهی سالمون هستند.

 

مراقبت از قلب با ماهی سالمون

مصرف منظم ماهی سالمون به جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. این مساله تا حد زیادی به‌دلیل توانایی گوشت سالمون در افزایش اسیدهای چرب امگا۳ در خون است. بسیاری از افراد، اسیدهای چرب امگا۶ بالایی در خون خود دارند و درمقابل مقدار اسیدهای چرب امگا۳ در خون‌شان پایین است.

 

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که وقتی تعادل میان این اسیدهای چرب برهم می‌خورد، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی افزایش می‌یابد.در مطالعه‌ای ۴ هفته‌ای که روی مردان و زنان سالم صورت گرفت، مشخص شد که مصرف ۲ وعده ماهی سالمون پرورشی در هفته، موجب افزایش ۸ تا ۹‌درصدی میزان امگا۳ و کاهش سطح امگا۶ در خون می‌شود.

 

همچنین مشخص شد که مصرف ماهی سالمون و سایر ماهی‌های چرب، بیش از مصرف مکمل‌های روغن ماهی، موجب کاهش تری‌گلیسیریدها و افزایش میزان چربی‌های امگا۳ می‌شود.

با فایده های ماهی سالمون آشنا شوید

ماهی سالمون به لاغری کمک می کند

مصرف منظم ماهی سالمون به شما کمک می‌کند تا وزن خود را کاهش دهید و کاهش وزن ایجاد‌شده را حفظ کنید. ماهی سالمون نیز مانند سایر مواد غذایی پروتئینی، به تنظیم ترشح هورمون‌های کنترل‌کننده‌ اشتها و ایجاد‌کننده‌ احساس سیری، کمک می‌کند. به‌علاوه، پس از مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین مانند ماهی سالمون، سرعت سوخت‌وساز بدن بیش از زمانی که مواد غذایی دیگری را مصرف می‌کنید، افزایش می‌یابد.پژوهش‌ها نشان می‌دهند که چربی‌های امگا۳ موجود در ماهی سالمون و سایر ماهی‌های چرب موجب کاهش وزن می‌شوند و چربی شکمی را در افراد دارای اضافه‌ وزن کاهش می‌دهند.

 

مطالعه‌ای که روی کودکان مبتلا به بیماری کبد انجام شد، نشان داد که مصرف مکمل DHA (امگا۳ اصلی موجود در سالمون) در مقایسه با پلاسیبو (دارونما)، منجر به کاهش بسیار بیشتر چربی کبد و چربی شکم می‌شود.به‌علاوه ماهی سالمون کالری نسبتا پایینی دارد. یک وعده‌ ۱۰۰ گرمی از ماهی سالمون پرورشی فقط ۲۰۶ کالری و ماهی سالمون دریایی نیز تنها ۱۸۲ کالری دارد.

 

تامین ویتامین ب با ماهی سالمون

ماهی سالمون منبعی غنی از ویتامین‌های گروه ب است.مقدار ویتامین ب موجود در ۱۰۰ گرم ماهی سالمون یا همان ماهی آزاد صیدشده از دریا بدین قراراست: ویتامین B1 (تیامین): ۱۸ درصد از مقدار مصرف توصیه‌شده‌ روزانه؛ ویتامین B2 (ریبوفلاوین): ۲۹ درصد از مقدار مصرف توصیه‌شده‌ روزانه؛ویتامین B3 (نیاسین): 50 درصد از مقدار مصرف توصیه‌شده‌ روزانه؛ ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک) ۱۹درصد از مقدار مصرف توصیه‌شده‌ روزانه؛ ویتامین B6: تامین ۴۷ درصد از مقدار مصرف توصیه‌شده‌ روزانه؛ ویتامین B9 (اسید فولیک): ۷ درصد از مقدار مصرف توصیه‌شده‌ روزانه؛ ویتامین B12: تامین ۵۱ درصد از مقدار مصرف توصیه‌شده‌ روزانه.

 

پیشگیری از سرطان روده

نتیجه پژوهشی تازه نشان می‌دهد که خوردن روزانه نصف وعده ماهی سالمون (۶۰ گرم) می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

 

علت این امر ویتامین دی موجود در ماهی سالمون است که برای پیشگیری از ابتلا به سرطان روده موثر می‌باشد.

 

علاوه بر ماهی‌های چرب، گوشت قرمز، زرده تخم مرغ و برخی از غلات نیز سرشار از ویتامین دی هستند.

 

این پژوهش نشان می‌دهد که مصرف مقدار کافی روزانه ویتامین دی در رژیم غذایی می‌تواند نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به سرطان روده تا پیش از ۵۰ سالگی داشته باشد.

ماهی سالمون خاصیت های بسیار زیادی دارد

ماهی سالمون مفید برای پوست و مو

واد مغذی ماهی سالمون سلامت پوست سر را بهبود می بخشند ، از ریزش مو جلوگیری می کنند با تغذیه کیسه های ترشحی مو رشد مو را افزایش می دهند و جلوی کدری مو را می گیرند بنابراین باید سالمون را برای مراقبت از موی خود مصرف کنید. با این حال،اگر به طور مرتب ماهی سالمون نمی خورید ، می توانید از مکمل های روغن ماهی برای جلوگیری از ریزش مو استفاده کنید.

 

با افزایش سن، خطوط ، خال های تیره و کک و شروع به ظاهر شدن می کنند. در واقع بسیاری از زنان جوان پوستی چرب و یا خشک دارند که آن ها را مستعد جوش و یا خارش پوست میسازد. اگر می خواهید سلامت پوست را بهبود بخشید سالمون به شدت توصیه می شود. اسیدهای چرب امگا 3، پروتئین و ویتامین د به سلول های شما در تولید کلاژن، کراتین و رنگدانه کمک خواهند کرد این کار به پوست کمک می کند تا آب را حفظ کند در نتیجه چین و چروک و خطوط ظریف را کاهش می دهد. استاکسانتین به تغذیه باکتری ها و رادیکال های سمی اکسیژن کمک می کند و کشش پوست را بهبود می بخشد و در نتیجه باعث کاهش آکنه و خال های تیره می شود .

 

منابع: آرمان امروز- همشهری- بیتوته – آفتاب نیوز- نمناک

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.