2021/05/10
۱۴۰۰ دوشنبه ۲۰ ارديبهشت
روش طبیعی کاهش کلسترول خون همراه با رژیم غذایی

روش طبیعی کاهش کلسترول خون همراه با رژیم غذایی

نتیجه جدیدترین تحقیقات درباره روش طبیعی کاهش کلسترول خون را بخوانید.

دوات آنلاین -برای کاهش کلسترول خون روش ها و توصیه های متعددی وجود دارد که البته همه آنها باید با نظر پزشک باشد و نباید در این زمینه درمان خودسرانه انجام داد اما در هر صورت یکی از مهم ترین کارهایی که باید انجام بدهید توجه ویژه به رژیم غذایی است. در ادامه نتایج جدیدترین تحقیقات در این زمینه را بخوانید:

 

عوارض بالا بودن کلسترول خون

باشگاه خبرنگاران به نقل از اکسپرس نوشت: کلسترول بالا می‌تواند فرد را مستعد بیماری‌های مرگبار کند. در واقع کلسترول با رسوب در عروق باعث باریک شدن و از بین رفتن قابلیت ارتجاعی رگ‌ها می‌شود. همین امر نیز جریان خون در عروق را دشوار کرده و احتمال تشکیل پلاک‌های خونی را افزایش می‌دهد.

 

تحقیقات اثبات کرده است سطح بالای کلسترول ارتباط مستقیمی با سکته‌های مغزی مرگبار و حملات قلبی دارد. با تمام این تفاسیر، آیا راهی برای کاهش سطح کلسترول خون وجود دارد؟

 

انجمن سکته مغزی انگلیس می‌گوید زیاده روی در مصرف چربی‌های اشباع شده مانند کره باعث افزایش سطح کلسترول خون می‌شود. کلسترول خود شامل دو نوع کلسترول بد و کلسترول خوب می‌شود؛ در واقع زمانی که درباره مضرات کلسترول برای بدن سخن می‌گوییم منظور همان LDL است.

برای کاهش کلسترول خون از روش های طبیعی اقدام کنید

افراد مستعد برای افزایش کلسترول خون

گرچه تمامی انسان‌ها در خطر ابتلا به کلسترول بالا هستند، اما افراد زیر برای افزایش سطح کلسترول خون مستعد‌تر هستند:

 

۱- افراد بالای ۴۰ سال

۲- افرادی که از اضافه وزن و چاقی رنج می‌برند

۳- افرادی که دارای فشار خون بالا هستند

۴- افراد مبتلا به دیابت

۵- کسانی که سابقه خانوادگی مشکلات قلبی دارند

۶- کسانی که سابقه خانوادگی سطح بالای کلسترول دارند

برای کاهش کلسترول خون سراغ غذاهای سرخ شده نروید

چربی ها را حذف کنید

یکی از موثرترین راهکار‌ها برای کاهش سطح کلسترول، حذف چربی‌های ترانس از رژیم غذایی است. این چربی‌های کلسترول بد خون را افزایش و در عین حال، کلسترول خوب بدن را کاهش می‌دهند. افرادی که از چنین چربی‌هایی در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند نسبت به دیگران در خطر بیشتری برای ابتلا به سکته مغزی و حمله قلبی قرار دارند. غذا‌های سرخ شده، غذا‌های آماده، و روغن‌های هیدروژنه دارای این چربی مخرب هستند.

 

بیشتر بخوانید: آزمایش خون کامل شامل چیست

 

وزن تان را کم کنید

از دیگر روش‌های کاهش سطح کلسترول خون می‌توان به کاهش وزن اشاره کرد. دانشمندان می‌گویند کسانی که از اضافه وزن و چاقی رنج می‌برند در صورتی که تنها ۵ کیلوگرم از وزن خود را کاهش دهند معادل ۸ درصد از سطح کلسترول بد خون آن‌ها کاسته می‌شود. کاهش نیم یا یک کیلوگرمی وزن در هفته بسیار طبیعی و برای سلامتی مفید است.

کلسترول خون را با ورزش کردن کاهش بدهید

تاثیر ورزش بر کاهش کلسترول خون

تحقیقات دانشمندان همچنین نشان می‌دهد انجام ورزش بر کاستن از سطح کلسترول بد تاثیر شگرفی دارد. انجام ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه ورزش در هفته به طور موثری باعث کاهش کلسترول بد خون و افزایش سطح کلسترول خوب می‌شود.

آجیل از جمله خوراکی های مفید برای کاهش کلسترول خون است

چه غذاهایی بخوریم

برای کاستن از سطح کلسترول بد خون نباید از توجه به رژیم غذایی غافل شد. محققان می‌گویند مصرف غذا‌های حاوی فیبر به طور موثری باعث کاهش سطح کلسترول خون می‌شود. مواد غذایی مانند آجیل ها، انجیر، غلات کامل، برنج قهوه ای، حبوبات و سبزیجات سرشار از فیبر هستند همچنین میوه‌هایی مانند سیب از منابع غنی از فیبر محسوب می‌شوند.

 

امان از استرس

کاهش سطح استرس از جمله عوامل روانی است که می‌تواند در کاهش سطح کلسترول خون موثر باشد. افراد مستعد ابتلا به سطح بالای کلسترول بهتر است هر چند وقت یکبار اقدام به انجام آزمایش و سنجش این موضوع کنند.

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.