2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
دشت مسیله و بند علیخان کجا است و چگونه باید برویم

دشت مسیله و بند علیخان کجا است و چگونه باید برویم

همه آنچه درباره دشت مسیله و جاهای دیدنی آن باید بدانید در این مطلب گردآوری شده است.

دوات آنلاین -اگر ساکن تهران یا اطراف آن هستید بد نیست یکی از روزها که شرایط مهیا است به سمت دشت مسیله بروید و از مناطیق دیدنی آن به ویژه بند علیخان بازدید کنید.

دشت مسیله در کجا واقع شده است

موقعیت دشت مسیله

دشت مسیله در جاده قم- تهران قرار دارد و از قمرود تا دیر گچین را در بر می‌گیرد و جاذبه های بی نظیری در گردشگری در این محدوده وجود دارد.

 

دشت مسیله دشتی هموار بدون هیچ گونه عارضه طبیعی از شمال به شهرستان ورامین، از جنوب به دریاچه نمک، از غرب به کوه سفید قم و از شرق به ارتفاعات دروازه امام محدود می‌شود. دو قسمت از این دشت به هفت لعل ها، قسمتی سیاه پرده، قسمتی به تله سرخ، قسمتی به بندعلیخان و قسمتی نیز به پرده زرد مشهور است.

چگونه باید به دشت مسیله برویم

جاده ابریشم فرعی‌های زیادی داشته و به نظر می‌رسد بخشی از جاده ابریشم این مسیر را در بر می‌گرفته است.

 

منطقه مسیله دارای شکل‏‌های متنوعی از ارتفاعات، دشت، دامنه‌‏های کوتاه و کم ‏شیب و مراتع کوهستانی است.

 

بند علیخان؛ منطقه ای دیدنی

بندعلیخان که مشهورترین ناحیه این دست است به دلیل آب بندان‌هایی که در فصل پائیز و زمستان به محض نخستین ریزش باران‌های موسمی و هجوم سیلاب‌ها به دشت شکل می‌گیرد، زیستگاهی برای پرندگان وحشی مهاجر آبزی کشور می‌شود، که علاوه بر پرندگان آبزی، گونه‌های خشک زی بسیار نادر و ارزشمندی، چون هوبره و انواع پرندگان شکاری زمستان را در این منطقه سپری می‌کنند.

 

در حال حاضر در دشت بندعلیخان، زمانی که باتلاق‌ها نمایان می‌شود انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی، چون درنا، قو، غاز خاکستری و اردک‌های غاز نما، چون آنقوت و عروس مرغابی، خونکا، فیلوش، کیلار، اردک نوک پهن و ... به زندگی طبیعی خود ادامه می‌دهند.

 

در زمستان‌های خشک و غیر باتلاقی دشت مسیله، پرندگانی، چون باقرقره، هوبره، انواع پرندگان شکاری، چون بالابان، سنقر، عقاب طلایی، دلیچه و قوچ زندگی می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی لواسان کجا است

 

از کاروان ‌سرای دیر دیدن کنید

در مسیر راه تهران به قم، پس از حسن‌آباد، راهی به سمت چپ جدا می‌شود که به بند علی‌‌خان و ورامین می‌رود. این راه در جهت شمال غربی به جنوب شرقی و در شمال رودشور قرار دارد.

 

۱۲ کیلومتر پیش از بند علی‌خان راهی دیگر از جنوب به شمال آن را قطع می‌کند. اگر راه را به سوی جنوب دنبال کنیم به کاروان‌سرای دیر می‌رسیم و امتداد آن به طرف شمال از طریق دولت‌آباد به ورامین می رسد؛ این همان راه قدیمی ساسانی است که اصفهان را به ری وصل می‌کرد.کاروان‌سرای کنونی دیر روی ویرانه‌های دیرالجص یا دیر گجین یا دیر کردشیر که در تاریخ معروف است، ساخته شده است، ظاهر ساختمان قدیمی به نظر نمی‌رسد.

 

در کناره‌های دروازه ورودی کاروان‌سرا، دو برج دو طبقه قرار دارد. داخل این بنا، حیاطی بزرگ است با اتاق‌های کوچک که یک در دارد و بدون پنجره است؛ اتاق‌ها روی سکویی قرار دارند، جرزهای آن آجری و سقف آن‌ها ضربی است. وسط بدنه‌ها در سه سمت حیاط ایوان‌هایی بزرگ شبیه ایوان‌های داخل مسجد قرار دارد که معلوم نیست به چه منظور ساخته شده‌‌اند.

 

بیشتر بخوانید: غار رودافشان؛ گزینه سفر یک روزه در اطراف تهران

 

کاروان ‌سرای حوض، در دشت مسیله

این کاروان‌سرا از اقامت‌گاه‌های بین راهی مسیر تهران – قم محسوب می‌شد که علاوه بر کاروان‌سرا، قلعه محکمی نیز در آنجا قرار داشت. در شمال کاروان‌سرا، بقایای قلعه دیگری که از گل ساخته شده است، وجود دارد.

 

مجموعه کاروان‌سرا، قلعه اربابی و قلعه روستایی به نام حوض، درگذشته به دلیل آمد و شد زیاد بین تهران – قم و اصفهان از رونق بسیار برخوردار بود. امروزه کاروان‌سرا و قلعهٔ حوض به علت اینکه در محل خروج از مسیر راه اصلی قرار دارد، کارکرد سابق خود را از دست داده است.

 

بیشتر بخوانید: روستای لالان کجا است و چگونه باید برویم

 

به کاروان‌ سرای پل دلاک بروید

این کاروان‌سرا نزدیک پلی که روی رودخانه قره‌چای در محل اتصال آن به قم‌رود ساخته شده است قرار دارد، از جندق به سوی شمال در ۳۵ کیلومتری منطقه، نخستین‌ کاروان‌سرا دیده می‌شود که خرابه‌های آب‌انبار آن هنوز باقی است.

 

منابع: باشگاه خبرنگاران- ایسنا- سیری در ایران

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.