2024/05/03
۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
سوغاتی های یزد چیست؟ بهترین سوغات یزد

سوغاتی های یزد چیست؟ بهترین سوغات یزد

نکته ی مهم در رابطه های با خوراکی های تولید یزد علاوه بر طعم لذیذ و متناسب با ذائقه ی ایرانی آن ماندگاری و دوام بالای آن است. متعاقبا زندگی در گرمای کویر ایشان را بدان واداشته است تا بهترین دستورالعمل ها را به کار ببرند تا همیشه مواد غذایی تازه را در هر فصلی برای پذیرایی از مهمانانشان در اختیار داشته باشند. مثال بارز آن شیرینی یزدی است

دوات آنلاین -با صحبت از سوغات یزد یاد خوشی خوراکی و شیرینی تازه و صنایع دستی بی نظیر و با کیفیت توی اذهان همگان ظاهر می شود. بزرگترین شهر خشتی جهان این روزها میزبان مهمانان زیادی از سرتاسر دنیاست که دسته دسته می آیند تا با یکی از پایگاه های مهم تجاری جاده ابریشم ‌دیدن کنند. شهری که به باور مارکوپولو در طول تاریخ نقش زیادی در تامین امنیت کاروانیان ایفا کرده است و تولیدات ابریشمی آن آوازه ی جهانی داشته است. این شهر تاریخی امروزه نیز نقش مهم خود را در شکوفایی اقتصادی و فرهنگی ایران عزیز ایفا می کند.

 

معرفی بهترین سوغاتی های یزد

سوغات یزد در گذر زمان به عنوان یکی از نمودهای فرهنگی تحت تاثیر عقاید و آیین های این شهر شکل گرفته است؛ یزدی ها عاشق فرهنگ ایران هستند و  به علت وضعیت جغرافیایی خود در دل کویر و همچنین جامعه ی زرتشتیان بسیاری از هنرهای اصیل ایرانی و آیین های ملی همچنان در چشم انداز تاریخی این شهر زنده و پویا به حیات خود ادامه می دهد. جشن های نوروز، سده و پیوندهای محکم خانوادگی نشانه ای بر تداوم فرهنگ پارسی است. معماری سترگ خشتی، کاشی کاری، خطاطی، طراحی سامانه های انتقال آب همچون قنات و کاریز، صنایع پارچه ای و فلزکاری نشانه ای از کارازمودگی استادکاران و هنرمندان یزدی بوده که امروزه نمونه های زیادی همچون مسجد جامع، قنات زارچ و صنایع مس گری و فرش یزد را به یادگار گذاشته اند. در سفر به یزد انتخاب وسیعی از سوغاتی ها و صنایع دستی این شهر رو به روی شماست که در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

 

سوغات یزد به دو گروه خوراکی و صنایع دستی تقسیم می شود:

سوغات های خوراکی یزد - خوراکی های تولید یزد

 

نکته ی مهم در رابطه های با خوراکی های تولید یزد علاوه بر طعم لذیذ و متناسب با ذائقه ی ایرانی آن ماندگاری و دوام بالای آن است. متعاقبا زندگی در گرمای کویر ایشان را بدان واداشته است تا بهترین دستورالعمل ها را به کار ببرند تا همیشه مواد غذایی تازه را در هر فصلی برای پذیرایی از مهمانانشان در اختیار داشته باشند. مثال بارز آن شیرینی یزدی است با خرید یک جعبه از آن مطمئن باشید در شرایط خنک تا هفته ها تازه می ماند. مهم ترین شیرینی های یزدی عبارت است از: قطاب، پشمک، باقلوا، لوز، کیک یزدی، نان برنجی، سوهان و ... است. همه ی این شیرینی ها در بسته بندی های باکیفیت تولید می شود اما اگر می خواید از همه ی این طعم های بی نظیر برای عزیزانتان به سوغات ببرید پیشنهاد می کنیم تا از شیرینی مخلوط یزدی استفاده کنید بدین صورت که کافی است تا به فروشنده اطلاع دهید شیرینی مخلوط می خواهید که او شما را با سیلی از انتخاب ها در طرح های گوناگون رو به رو خواهد کرد. گروه بعدی سوغات یزد که بسیار مورد توجه گردشگران قرار می گیرد انواع نان های یزدی است که معروف ترین آنها نان سنتی و نان خشک سنتی است علاوه بر آن داروهای گیاهی و ادویه های یزدی نیز بسیار مورد توجه هستند. بردن یک کیسه حنای یزد به عنوان سوغات دل هر ایرانی را شاد خواهد کرد. یکی از برنامه های مهیج و مورد علاقه گردشگران در تور های یزد که توسط شرکت مینیاتور انجام میشود، بازدید از بازارهای سنتی و اصیل سوغات یزد است.

تور کویر گردی یزد

صنایع دستی یزد

مهترین صنایع دستی یزد از لحاظ جنس به گروه فلزات، سفال، سرامیک، پارچه و فرش تقسیم می شوند. طلای یزد به ویژه در دوران معاصر جز نمونه های بی نظیر در کشور است که مورد توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است و  عیاری از 18 تا 24 را پوشش می دهد، همچنین بسیاری از طرح های طلای یزدی ثبت کشوری شده و شهرت جهانی دارد، به عنوان سوغات یزد می توانید بر روی دست ساخته های طلای این شهر حساب ویژه ای باز کنید. از دیگران فلزات محبوب یزدی ها مس است که نقش خود را در شکوفایی صنعت مسگری یزد برای قرن ها ایفا کرده است. ظروف مسی یزد علاوه بر خواص ویژه ی آن برای بدن در تامین مواد معدنی، از زیبایی ظاهری نیز برخوردار هستند و تنوع بی نظیری دارند. فنجان، آبریز، سینی، سماور، پاتیل و انواع قابلمه از محبوب ترین مس ساخته های این شهر هستند که به عنوان سوغات یزد گزینه ی بسیار مناسبی هستند.

 

سفال های یزدی به ویژه تولیدات سرامیکی میبد از تنوع طرح و کیفیت فراتر از تصوری برخوردار هستند. مهمترین نقش سفال های میبد از جمله گل ومرغ، خورشید خانم، آبی و سفید، ماهی و لعاب سبزآبی در هنر ایرانی بسیار شناخته شده هستند. مراکز فروش سفال یزد علاوه بر شهر میبد در بافت تاریخی یزد نیز پراکنده اند که کار انتخاب و خرید آنها را برای گردشگران یزد فراهم می کند.

 

پارچه های تولید یزد به در گروه سبک و سنگین تقسیم می شوند پارچه های سبک یزد که گذشته ای به قدمت هنر ایرانی به ویژه ساسانی دارند شامل ترمه، زری بافی، دارایی بافی (پارچه های ابریشمین) هستند که اشکال گوناگونی دارند از جمله ی آن می توان به دستمال یزدی، سفره نان ، چادرشب، شمد و لنگ یزدی اشاره کرد. در سال های اخیرطرح های این پارچه ها وارد صنعت مد وفشن ایران شده که گردشگران میتوانند انواع لباس از جمله کیف، کفش، مانتو، بلوز، شلوار و روسری را با طرح های زیبای ایرانی همچون کاشی کاری و بته جغه را به عنوان سوغات یزد تهیه کنند.

 

بافته های سنگین یزد شامل قالی، روفرشی، تابلو فرش، گلیم و زیلو می شود. قالی یزد که به واسطه ی رنگ های طبیعی و با کیفیت آن و همچنین نقشه گیاهی و دل باز آن شهرت جهانی دارد نزدیکی زیادی با نقشه ی فرش کرمان دارد. به جد می توان گفت بهترین روفرشی های ایران تولید کارگاه های با سابقه ی یزدی است. بهترین گلیم یزد نیز در منطقه ی هرات در جنوب این استان تهیه می شود که طرح تاسه چنگ آن به ثبت کشوری نیز رسیده است. در انتها می توان به یکی از بی نظیرترین هنرهای ایرانی ثبت جهانی شده اشاره کرد که به عنوان زیلوبافی میبد شناخته می شود این فرش بادوام می تواند برای سال ها زیبایی خانه شما را تضمین کند.

 

شرکت گردشگری مینیاتور در تور کویر ویژه یزد خود  نگاه روشنی بر معرفی صنایع دستی و سوغات یزد دادر که تقریبا در همه تورهای کوتاه و بلند آن برنامه ی مشخصی برای ایجاد امکان بازدید از کارگاه ها و فروشگاه های سنتی یزد ترتیب می دهد. برای آشنایی با تورهای یزد مینیاتور کافی است تا به وب سایت یا صفحات مجازی ما مراجعه کنید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.