2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
معرفی سریال وضعیت سفید؛ خلاصه داستان، بازیگران، ساعت پخش و تکرار از شبکه آی فیلم و نقد

معرفی سریال وضعیت سفید؛ خلاصه داستان، بازیگران، ساعت پخش و تکرار از شبکه آی فیلم و نقد

اطلاعات کامل درباره سریال وضعیت سفید را در این مطلب بخوانید.

دوات آنلاین -سریال وضعیت سفید به کارگردانی حمید نعمت اله تاکنون چند بار پخش شده و هر دفعه تعداد زیادی بیننده داشته است. این سریال اکنون روی آنتن شبکه آی فیلم می رود.

عکسی از سریال وضعیت سفید

خلاصه داستان سریال وضعیت سفید

به هنگام شروع موشک باران تهران در جریان جنگ تحمیلی، اعضای خانواده‌ای پرجمعیت که تقریباً همه با هم قهر هستند و اختلاف دارند برای دوری از حملات دشمن ساکن باغ مادرشان در روستایی واقع در حومه تهران می‌شوند؛ روستایی که مدرسه اصلی آن تبدیل به محل اسکان بخشی از اهالی جنگ زده شده ‌است. استقرار این خانواده در باغ و هم‌جواری آنها با مردم روستا که در...

عکسی از سریال وضعیت سفید

بازیگران سریال وضعیت سفید

عباس غزالی و یونس غزالی دو برادر هستند که در وضعیت سفید بازی کرده اند. عباس نقش بهروز را برعهده دارد و برادر کوچکش در نقش امیرمحمد گلکار حاضر شده است.

 

ابوالفضل پورعرب، افسانه بایگان، مونا احمدی، شهین تسلیمی، رویا جاویدنیا، افسانه چهره آزاد، سپهر حیدری نژاد، سیما خضرآبادی، حمیرا ریاضی، اسماعیل سلطانیان، امیرحسین رستمی، علی سلیمانی، فرهاد شریفی، شهنوش شهباززاده، جواد هاشمی، ناصر شهریاری، ناز شادمان، امیر کاظمی، لیندا کیانی، سهیلا گلستانی، عزت اله مهرآوران، پوراندخت مهیمن، رابعه مدنی، اصغر نقی زاد و  سارا همتی بازیگران این سریال هستند.

 

جالب است بدانید در این سریال قرار بود مهین شهابی یکی از نقش‌ها را بر عهده بگیرد؛ با این وجود پس از گذشت سه هفته از شروع فیلمبرداری، بیماری او عود می‌کند و تیم تولید مجبور می‌شود دوباره همان پلان‌ها را با شهین تسلیمی ضبط کند

عکسی از سریال وضعیت سفید

سال تولد و تعداد قسمت های سریال وضعیت سفید

تولید این سریال از سال 1387 تا 1390 به طول انجامید. وضعیت سفید در 22 قسمت پخش شده است. البته شبکه آی فیلم آن را به صورت دو قسمتی پخش می کند.

عکسی از سریال وضعیت سفید

ساعت پخش و تکرار از شبکه آی فیلم

هر شب ساعت ۱۸  می توانید از شبکه آی‌ فیلم بیننده سریال وضعیت سفید باشد و تکرار آن نیز در دو نوبت ۲ بامداد و ۱۰ صبح روز بعد خواهد بود.

عکسی از سریال وضعیت سفید

نقد سریال وضعیت سفید

در ادامه نظر دو منتقد مطرح را درباره این مجموعه تلویزیونی بخوانید:

 

تسلط روی موضوع

سعید قطبی زاده، منتقد سینما و تلویزیون درباره این سریال به جام جم گفته بود: به نظرم وضعیت سفید از بهترین کارهای حمید نعمت الله است. چون در اینجا مسلط بر موضوع است. فکر می کنم یکی از دلایلش این باشد که او متعلق به نسلی است که در دهه ۶۰ با انواع و اقسام محرومیت ها زندگی کرده و خیلی خوب همه آنها را در ذهنش حفظ کرده است. هر کدام از ما بخشی از این خاطرات را حفظ کرده ایم اما ارزش کار او به این است که او در این اثر این نشانه ها را دوباره احیا می کند. به عبارت دیگر کار بزرگ او این است که این «نشانه ها» و «خاطرات» را در قالب یک قصه جذاب ارائه می کند و برای انجام این مهم از روشی استفاده کرده که نه براساس الگوهای موفق و جواب پس داده قبلی است و نه شبیه فیلم هایی است که خودش پیش تر ساخته. به نظرم کاری که حمید نعمت الله کرده نزدیک کردن دنیای امروز به دنیای دهه ۶۰، با بازآفرینی خلاقانه است. یک جاهایی احساس می کنم که او زندگی و تجربه خودش را ساخته و آدم هایی که به عنوان شخصیت های مکمل می بینیم در واقع اقوام و دوستانش بوده اند.

عکسی از سریال وضعیت سفید

تلاش برای کاری متفاوت

جواد طوسی نیز درباره سریال وضعیت سفید گفته بود: ویژگی بارزی که این مجموعه دارد تلاشی است که فیلمنامه نویسان و کارگردان این مجموعه در جهت متفاوت بودن کار خود نشان داده اند.آن هم نه به منزله این که این تلاش به یک زبان متظاهرانه تبدیل شود. به هر حال برخی از فیلم ها و سریال های تلویزیونی برای مخاطب کلیشه ای شده اند با این پیش فرض فیلمنامه نویسان تلاش کرده اند اندکی از ذائقه مخاطب را تغییر دهند و البته تا حدود بسیاری هم موفق بوده اند؛ چون در فرم و روایت نوآوری خلاقانه ای داشته اند. خودم که بعضی از قسمت های این مجموعه را دیدم یاد فیلم های نئورالیزم سینمای ایتالیا افتادم. بعضی از جاها سعی شده ریتم و میزانسن به یک موقعیت غیرعادی تبدیل شود ولی این به یک دافعه تبدیل نمی شود چون در ادامه ما به یک ریتم و ضرباآهنگ متعادل می رسیم که خود به یک عامل زیباشناسانه تبدیل شده است.

 

مشخص است که سازندگان از ابتدا به این ریتم و میزانسن فکر کرده اند به همین خاطر هم هست که نتیجه کار ارتباط خوبی با تماشاگر داشته است. داستان سریال با وجود آن که در مقطع ۸ سال جنگ می گذرد، اما ظاهرا هدف این بوده که تلخی های آن دوران تلطیف شوند تا برای تماشاگر یک دهه بعد دافعه ایجاد نکند. شما در این سریال در کنار شخصیت های پرتضاد که هر کدام موقعیت های مختلفی را ایجاد می کنند، همدلی و اتحاد را هم می بینید.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.