2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
طب سنتی و جدید درباره درمان دیابت بارداری چه راه هایی دارد

طب سنتی و جدید درباره درمان دیابت بارداری چه راه هایی دارد

یک پزشک متخصص طب سنتی همه آنچه را درباره دیابت بارداری باید بدانید از نشانه ها تا درمان، توضیح داده است.

دوات آنلاین -گاه قند خون زنان باردار از حد طبیعی بیشتر می شود و به اصطلاح به دیابت بارداری مبتلا می شوند. قبل از هر چیز باید بدانید این نوع دیابت با تمام شدن دوران بارداری به پایان می رسد. از طرفی بد نیست بدانید میزان شیوع آن نیز بین 2 تا 5 درصد است و طب سنتی برای کنترل و درمان آن توصیه های مفیدی دارد.

 

عوامل ابتلا به دیابت بارداری

دکتر مریم مشهدی پزشک و دکترای تخصصی طب سنتی درباره عوامل زمینه ای که ممکن است به دیابت بارداری منجر شود به خبرگزاری فارس گفت: تعدادی ریزفاکتور یا عوامل خطر برای دیابت بارداری ذکر شده که است. مثل اضافه وزن بیش از حد خانم، فعالیت روزمره کم، سابقه دیابت بارداری در حاملگی‌های قبلی، سابقه دیابت در خانواده درجه یک، بیشتر بودن وزن نوزاد قبلی خانم از 4کیلو و 100گرم. این عوامل امکان ابتلا به دیابت بارداری را در یک خانم افزایش می‌دهد.

 

سایر توضیحات این متخصص را در ادامه بخوانید:

دیابت بارداری چه علایمی دارد

عوارض دیابت بارداری برای مادر و نوزاد

وجود دیابت بارداری می‌تواند عوارضی را برای مادر و نوزاد داشته به همراه داشته باشد. برای نوزاد می‌تواند منجر به وزن بالا، تولد زودهنگام جنین، مشکلات تنفسی حین تولد نوزاد و افت قند خون نوزاد باشد.

 

همچنین دیابت بارداری ممکن است برای مادر منجر به فشارخون بارداری و اضافه وزن بیش از اندازه بشود.

 

علائم دیابت بارداری

برای تشخیص دیابت بارداری معمولا یک تست شایع در سن 24تا 28هفته بارداری انجام می‌شود. در این تست، قندخون ناشتای مادر اندازه‌گیری می‌شود.بعد از این 75گرم گلوکز خوراکی به مادر داده می‌شود و یک ساعت، دوساعت و سه ساعت بعد از مصرف آن، قند مادر بررسی می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: ماهی برای زنان باردار خوب است یا ضرر دارد

 

از این سه بررسی جداگانه، اگر 2مورد آن بالاتر از حد نرمال باشد، تشخیص دیابت بارداری برای مادر داده می‌شود. همچنین اگر قند ناشتای بالاتر از 95 یا 100 باشد، تشخیص دیابت بارداری است.

 

راه های پیشگیری

از دیدگاه طب جدید غذاهایی که فیبر بالایی دارند و در دسته میوه و سبزیجات قرار می‌گیرند برای پیشگیری از دیابت بارداری مفید هستند. انجام ورزش‌های متعادل هم در دوره قبل از بارداری و هم بعد از آن، اصلاح وزن و بازگشت به وزن نرمال قبل از بارداری هم از دیگر عوامل کمک‌کننده هستند.

 

بیشتر بخوانید: برای تقویت در بارداری چی بخوریم

 

از دیدگاه طب سنتی اعتقاد بر این است که خانم‌ها قبل از اقدام به بارداری توسط طبیب حاذق طب سنتی مورد معاینه قرار بگیرند.

 

طبیب سنتی مواردی که مادر را مستعد ابتلا به دیابت بارداری می‌کند، شناسایی می‌کند، با تجویزات خود آنها را برطرف می‌کند تا شانس ابتلا به دیابت بارداری در آن فرد کاهش پیدا کند.

 

عوامل مستعدکننده فرد به ابتلا به دیابت بارداری ممکن است در تمام دستگاه‌های بدن از جمله سیستم گوارش، سیستم ادراری، سیستم تولید مثل، رحم، تخمدان‌ها وجود داشته باشد.

درمان دیابت بارداری در طب سنتی چگونه است

توصیه‌ طب سنتی

نکات مهمی وجود دارد که می‌تواند از دیدگاه طب سنتی از ابتلا به دیابت بارداری پیشگیری کند. مادری که باردار است حتی قبل از بارداری باید تلاش کند که به هیچ عنوان یبوست نداشته باشد.

 

همچنین در حوزه تغذیه باید از درهم‌خوری و خوردن چند نوع غذا با هم اجتاب کند. از پرخوری بیش از حد و کم خوری بیش از حد در دوره بارداری باید جلوگیری بشود. یعنی غذا در حد متعادل باید خورده بشود. مادر باید سعی کند از همه گروه‌های غذایی در رژیم غذایی خود استفاده کند.

 

بیشتر بخوانید: دلایل زایمان زودرس چیست و چه علایمی دارد

 

افراط در مصرف قند و کربوهیدرات و پرخوری نباید اتفاق نیفتد. همچینین یک ورزش ملایم، وزن متناسب و سلامت همه اندام‌ها که در شرح حال طب سنتی مشخص می‌شود در پیشگیری موثر است.

 

درمان دیابت بارداری

برای درمان دیابت بارداری در طب جدید اگر قند خیلی بالا نباشد با تجویز ورزش و نرمش‌های روزنه، اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی معمولا قند کنترل می‌شود . اما اگر اصلاح نشود توصیه به مصرف انسولین و در بعضی موارد داروهای خوراکی را داریم. آن چیزی که بیشتر الان شایع است استفاده از انسولین به شکل تزریقی است.

 

 در توصیه‌های طب سنتی برای کسی که برای درمان دیابت بارداری مراجعه کند به شرطی که قندخون خیلی بالا نباشد و فقط کمی با حد نرمال فاصله داشته باشد می‌شود با رژیم‌های غذایی و اصلاح سبک زندگی می‌شود قند را کنترل کرد. ورزش حتما باید به سبک زندگی اضافه بشود.

 

طب سنتی استفاده از مواد غذایی خاصی را هم توصیه می‌کند. مثل نان تازه سبوس‌دار و برشته شده، گوشت گوسفند جوان، میوه‌هایی مثل گلابی، انار ملس، کاهو، بادام از این دسته هستند. استفاده از آش‌هایی که چرب نیستند اما قوامی دارند که می‌توانند از ابتلا به یبوست پیشگری کنند هم در درمان دیابت بارداری موثر هستند. مثل آش و سوپ‌هایی که در آنها از بال گردن مرغ، سبزیجاتی مثل گشنیز و جعفری و کمی برنج استفاده است.

 

چک قند خون مادر، وضعیت حرکت جنین و رشد آن در افرادی که مبتلا به دیابت بارداری باید به طور منظم انجام بشود . آزمایش قندخون مادر تا شش تا 12هفته بعد از زایمان هم باید ادامه باشد تا رفع دیابت بارداری محرز بشود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.