2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
اطلاعات کامل درباره سریال در چشم باد از ساعت پخش و تکرار در شبکه آی فیلم تا نقد

اطلاعات کامل درباره سریال در چشم باد از ساعت پخش و تکرار در شبکه آی فیلم تا نقد

جزییات جالبی از سریال در چشم باد را که احتمالا نمی دانید در این مطلب بخوانید. از تعداد قسمت ها و سال تولید تا داستان و بازیگران و...

دوات آنلاین -سریال در چشم باد مجموعه تاریخی تماشایی است که روی آنتن شبکه آی فیلم رفته است. همه آنچه درباره این سریال، داستان آن، جزییات و سال تولید و ... باید بدانید را در زیر مطالعه کنید.

عکسی از سریال در چشم باد

داستان سریال در چشم باد از آغاز تا آخر

سریال در چشم باد، وقایع سیاسی و اجتماعی سه دوره از تاریخ در سال‌های ۱۳۰۰، ۱۳۲۰ و ۱۳۶۰ را بررسی می‌کند که دوره اول پایان دوره قاجار و دوره پهلوی، دوره دوم جنگ جهانی دوم و دوره سوم یک دوره زمانی خاص در بعد از انقلاب اسلامی ایران را که دوره فتح خرمشهر است، در بر می‌ گیرد و با آزادی خرمشهر پایان می یابد.

 

حسن ایرانی که از یاران میرزا کوچک خان جنگلی است، پس از کشته شدن میرزا، به همراه خانواده‌اش به تهران کوچ می‌کند و با راه‌اندازی یک چاپخانه به کار و زندگی در تهران می‌پردازد. ایرانی سه پسر و یک دختر دارد که از میان آنها، یکی از پسرانش به نام بیژن خلبانی را به عنوان حرفه خود انتخاب می‌کند و دیگری که نادر نام دارد، به تجارت مشغول می‌شود و...

 

بیژن پس از ترک نامزدش «ایران نخجوان» با بازی سحر جعفری جوزانی در جنگ جهانی دوم با متفقین می‌جنگد. او پس از جنگ دستگیر و به خارج از کشور تبعید می‌شود. بیژن زمانی که اسیر می‌شود عشق دوران کودکی خود یعنی لیلی را در ارتش شوروی پیدا می‌کند و به همراه او فرار می‌کند.

عکسی از سریال در چشم باد

بیژن زمان جنگ ایران و عراق به ایران می‌آید و برای پیدا کردن پسرش مجبور می‌شود به جبهه برود.

 

نقش پسر دیگر ایرانی به نام «نادر» را «کامبیز دیرباز» بازی می‌کند. «نادر» تاجر است و تمایل زیادی به دخالت در ماجراهای سیاسی ندارد.

 

اسد پسر کوچکتر خانواده در حمله هوایی متفقین به نیروی دریایی بندر انزلی شهید می‌شود.

 

فاطمه دختر ایرانی با بازی گلاره عباسی با محمود دژگیر ازدواج می‌کند.

عکسی از سریال در چشم باد

سریال در چشم باد چند قسمت است

این سریال به تهیه‌کنندگی مسعود جعفری‌جوزانی و عباس اکبری در 40 قسمت ۵۰ دقیقه‌ ای ساخته و اولین بار از شبکه یک پخش شد.

عکسی از سریال در چشم باد

سریال در چشم باد تولید چه سالی است

تولید سریال در چشم باد توسط مرکز سیمافیلم و فیلمبرداری آن از مهرماه سال ۱۳۸۲ در لوکیشنی واقع در شمال ایران آغاز شد و به مدت ۵ سال به طول انجامید و در نهایت در اواخر سال ۱۳۸۷ به پایان رسید.

 

فیلمنامه این سریال نیز توسط مسعود جعفری جوزانی در مدت دو سال نوشته شد.

عکسی از سریال در چشم باد

در چشم باد در کجاها فیلمبرداری شده است

برای ساخت این مجموعهاز ۴۸۰ لوکیشن استفاده شده و به بیش از ۱۰ شهرستان و استان دیگر سفر شده ‌است.

 

بازسازی خیابان ‌های طالقانی، لاله ‌زار و پامنار برای گرفتن سکانسهای مربوط به سال‌های ۶۰ و ۶۱ در محل خود خیابان‌ها بازسازی شد و بازسازی مسجد خرمشهر حدود ۸ ماه طول کشید که این بازسازی هم در خود مسجد اصلی انجام شد.

 

شهرک غزالی لوکیشن اصلی فاز دوم سریال بوده‌است.

 

فاز سوم این سریال که مربوط به جنگ تحمیلی است در شهرک سینمائی دفاع مقدس حوالی تهران و شهرستان خرمشهر در سال ۸۶ تا ۸۷ فیلمبرداری شد.

عکسی از سریال در چشم باد

بازیگران سریال در چشم باد

پارسا پیروزفر، اکبر عبدی، کامبیز دیرباز، سعید نیک‌ پور، سحر جعفری جوزانی، فریبا متخصص، لاله اسکندری، ستاره صفرآوه، رضا شفیعی جم، فخرالدین صدیق‌شریف، جهانگیر الماسی، محمود پاک نیت، مصطفی زمانی، محمدرضا هدایتی، هومن سیدی و… در این سریال بازی کرده اند.

عکسی از سریال در چشم باد

ساعت پخش و تکرار از شبکه آی فیلم

سریال در چشم باد هر شب ساعت 10 از آی فیلم پخش می شود و دوبار در روز بعد در ساعت های 6 صبح و 2 بعدازظهر تکرار آن روی آنتن می رود.

عکسی از سریال در چشم باد

نقدی بر سریال در چشم باد

کیهان در نقد سریال در چشم باد نوشته است: ... تلاقی میان درام و تاریخ، پاشنه آشیل تلاش کارگردان است که هم می تواند سکوی پرش او باشد در ارتقاء کیفی و کمی اثرش و هم دره سقوط او در دفرمی و بد ترکیبی محتوا و ساختار تصویرش.

 

روایت تاریخ ایران، آنهم در سه دوره، با این متریال بالاو حجم فوق العاده و گسترش و پوشش و کمیت حیرت آور و البته آن همه فراز و فرودهای متنوع و تلخ و شیرین، جای این پدافند غیرعامل را برای کارگردان فراهم می آورد که علم آوری اش را در تدقیق و مطالعه تاریخی در کنار فهم و معرفت و قدرت تفکر و تخیلش در اینکه کدام بخش ها و کدام شخصیت ها و کدام فرازهای تاریخی را انتخاب کند که بتواند در بستر آن به روایت مطلوبش و شخصیت پردازی های داستانیش دست بزند و این تلفیق را به درستی و راستی، از آب درآورد.

 

چرا دوران میرزاکوچک جنگلی و چگونه؟ با کدام ساخت و ساختار؟ چرا مشروطه؟ که پیش از این، هم درباره میرزای جنگلی، سریال مختص و خوبی داشته ایم (کار بهروز افخمی) و هم درباره مشروطه و پیش و پس از آن و تبعات و حواشی و تاثیر و تاثرات تاریخی و اجتماعی و فرهنگی و هنری آن. جعفری جوزانی با کدام اولویت ها و با کدام سنجش ها، به این قطعیت رسیده است که باید این دوران ها و این کاراکترهای واقعی را در بطن حقیقت مضمونی مورد علاقه اش، با این فیلمنامه، به تصویر بکشاند؟

 

اما نکته دیگر درباره این اثر، چگونگی امتداد روایت و میزان حفظ یکدستی روایت داستان است. پیش از این در مجموعه سریال های سیما، شاهد اثری بوده ایم که یکی از شاخصه هایش حفظ ریتم متناسب و روند کاملامتعادل و خوش ریتم روایت بود؛ «کیف انگلیسی» ساخته ضیاءالدین دری که توانست در جمله بهترین آثار تاریخی که البته مضامین دراماتیک و شخصیت پردازی های داستانی اش، بسیار پررنگ تر از اقرانش بود و شمه ای باریک و ردی کم رنگ از وقایع تاریخی در آن دیده می شد و اصل، درام بود و کاراکترها و نه تاریخ. اما این درهم تنیدگی آنچنان خوش رنگ و متناسب و جذاب و درهم جوشیده، به پیوست سایر عناصر حرفه ای ساختاری به نمایش درآمد که اثر را جاودانه و در ذهنها ماندگار و حتی تبدیل به خاطره ای بکر و یگانه کرد.

 

واقعیت آنست که «در چشم باد» نه آنچنان که متوقع بودیم و باید و شاید از یگانگی و درهم تنیدگی برخوردار است و نه از آن ریتم و جذابیت. برخی کاراکترها بدون رسیدن به شخصیت، در همان «تیپ» بودن ماندگار شده اند و برخی وقایع در نوعی ناپختگی روایی، شکل و شمایل مبتدیانه دارد.

 

موسیقی حجیم است؛ زیباست، اما بعضا خوش نمی نشیند و گاه، ساز خودش را، مستقل و بی اعتنا به سایر مولفه های تصویری می نوازد و می رود.

 

گریم ها، در بعضی موارد- فی المثل، همسر آن زن تاجیک- چندان نچسب و زمخت است و بازی ها، گاه نامتجانس.

 

دیالوگ ها و آدم هایش، در برخی سکانس ها، در محور روایت نیست و گاه به تسویه حساب های معرفتی و اداء بیانیه های سیاسی- هنری وامدارتر است تا حفظ تعادل و فرم روایت.

 

که این یکی البته اپیدمی است در سایر مجموعه های این چنینی ایرانی.

 

با این همه اما «در چشم باد» تداعی کننده ویژگی های بکر و خلاقه و ماندگاریست که آثار پیشین کارگردان در قاب خاطره تصویری ما نقش داد و حک نمود.

 

هنوز و پس از چند دهه، فیلم سترگ و عزیز «شیر سنگی» به عنوان نماد و نمود سینمای ملی در کارنامه جعفری جوزانی، می درخشد و بر گذشته سینمای ما می تابد.

 

فوت خلبان سریال

خلبانی که در سریال در چشم باد حضور داشت، روز 4 تیر سال 98 درگذشت.

 

کاپیتان اسماعیل وحید، خلبان هوانیروز بود که در فیلم سینمایی  آژانس شیشه‌ای و سریال در چشم باد حضور داشت.

 

اسماعیل وحید متولد سال ۱۳۳۴ در تهران بود و در سال ۵۴ وارد هوانیروز ارتش ایران شد. پس از جنگ تحمیلی و در سال ۶۹ وارد جمعیت هلال احمر شد. او در آن سال با ۳ فروند هلی کوپتر شروع به کار کرده و واحد امداد هوایی هلال احمر را تاسیس کرد.

 

کاپیتان وحید اولین، خلبان امداد و نجات کشور بود و در سال گذشته به‌عنوان چهره ماندگار جمعیت هلال احمر معرفی شد. او پس از بازنشستگی در سال ۹۲ هم به دلیل تخصص و تجربه فراوان به فعالیت خود ادامه داد.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.