2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
بیوگرافی سحر جعفری جوزانی بازیگر نقش ایران نخجوان در سریال در چشم باد

بیوگرافی سحر جعفری جوزانی بازیگر نقش ایران نخجوان در سریال در چشم باد

نقش ایران نخجوان در مجموعه در چشم باد از کارهای ماندگار سحر جعفری جوزانی است. با این بانوی هنرمند آشنا شوید.

دوات آنلاین -سحر جعفری جوزانی از جمله بازیگران باسابقه ای است که بازی او در نقش ایران نخجوان در سریال در چشم باد در یادها مانده است. بیوگرافی این هنرمند را در ادامه بخوانید.

 

زندگینامه سحر جعفری جوزانی

سحر جعفری جوزانی متولد 11 تیر سال 1357 است. او فرزند مسعود جعرفی جوزانی، کارگردان است و مادرش آمریکایی است. سحر در سان فرانسیسکوی آمریکا به دنیا آمد و در ۵ سالگی نیز در انجا بود. سپس همراه پدرش به ایران آمد.

 

سحر جعفری جوزانی با وجود علاقه به هنر و بازیگری در دانشگاه آزاد در رشته روان شناسی کودک درس خوانده است.

 

او درباره نقش پدرش در بازگیر شدن گفته است: من از وقتی که بچه بودم با پدرم به پشت صحنه کارها می‌رفتم و می‌دیدم که چطور برای ساخت یک پلان حتی کوتاه زحمت کشیده می‌شود، از طرفی دائم پدر را در حال مطالعه، نوشتن یا فیلم ساختن می‌دیدم، طبیعی بود که در آن دوران نسبت به کودکان همسن و سالم دید بازتری نسبت به این حرفه داشتم؛ در همان دوران هم در یکی دو سکانس از فیلم‌های پدر بازی کردم ولی خب بی‌شک اگر من در خانواده دیگری بودم شاید اصلاً مسیر زندگی‌ام هم تغییر می‌کرد اما من در ضمیر وجودی‌ام همیشه به هنر علاقه‌مند بودم.

سحر جعفری جوزانی بازیگر نقش ایران نخجوان در سریال در چشم باد

شروع بازیگری سحر جعفری جوزانی

سحر بازیگری را از سال 65 با نقش کوتاهی در فیلم شیر سنگی شروع کرد. این فیلم به کارگردانی پدرش با بازی بزرگانی چون علی نصیریان و عزت الله انتظامی از جمله آثار ماندگار سینمای ایران است. داستان فیلم از قتل مشکوک یک سرباز انگلیسی در کنار لوله‌های نفت مناطق بختیاری‌نشین شروع می‌شود و با انگشت اتهام بسوی «کوهیار» فرزند سرکردهٔ طایفه که چادرنشین و گله دار هستند ادامه می‌یابد. به اصرار انگلیسی‌ها و با پا درمیانی خان قلعه نشین، کشمکش برای جلب او ادامه پیدا می‌کند. کوهیار خود را معرفی کرده و دستگیر می‌شود. هنگام نجات کوهیار توسط علی یار و هم رزمانش جنگی مسلحانه بین بختیاری‌ها و قشون دولتی درمی‌گیرد که به مرگ علی یار و قتل عامری توسط پسر نامدار خان می‌انجامد.

 

سحر بعد از آن سریال آژانس دوستی را نوشت و خودش نیز در آن بازی کرد.

سحر جعفری جوزانی در سریال از مهران مدیری

همکاری سحر جعفری جوزانی با مهران مدیری

کار بعدی سحر بازی در سریال طنز نقطه چین به کارگردانی مهران مدیری در سال 1382 بود. او توضیح داده است: از طرف دفتر آقای مدیری با من تماس گرفتند و برای حضور در سریال نقطه چین از من دعوت کردند، ایشان کارنامه درخشانی را در عرصه طنز داشتند و کارکردن با مدیری برای من تجربه خوبی محسوب می‌شد.

 

این بانوی هنرمند در کارهای دیگری نیز با مهران مدیری همکاری کرده است. سریال باغ مظفر، مرد دوهزار چهره، قهوه تلخ و گنج مظفر مجموعه هایی است که این دو با هم همکاری داشتند.

 

شناخته شدن با فیلم بلوغ

سحر جعفری جوزانی با فیلم بلوغ به کارگردانی پدرش در سال 1377 بسیار شناخته شد. او قبل از این فیلم در سال 1371در یکی دیگر از کارهای سینمایی پدرش به نام یک مرد یک خرس بازی کرده بود.

 

او گفته است: نقشی که در فیلم بلوغ ایفا کردم دختری به نام آرزو بود که نیمی از صورتش سوخته بود و روان پریش هم بود. شخصیت‌پردازی آن نقش به قدری قوی بود که بعد از گذشت سال‌ها هنوز جزو نقش‌های محبوب من است. به واسطه این فیلم من کاندیدای دریافت جایزه سیمرغ شدم.

سحر جعفری جوزانی بازیگر نقش ایران نخجوان در سریال در چشم باد

بازی در نقش ایران نخجوان در سریال در چشم باد

جعرفری جوزانی درباره نقش ایران نخجوان در سریال در چشم باد گفته است: از همان ابتدا پدرم گفت که این نقش به گونه‌ای است که اگر تلاش کنی از پس ایفای آن برخواهی آمد. من هم در طول فیلمنامه با شخصیت «ایران» ارتباط زیادی برقرار کردم. شاید این کاراکتر چندان محوری نبود اما در قصه بسیار اثرگذار بود. ایران یک دختر تحصیلکرده و دنیا دیده و فرزند تیمسار نخجوانی بود. او نسبت به دخترهای همسن و سال خودش از دانش بالایی برخوردار بود و فکر می‌کرد فردی است که بر همه چیز مسلط است اما در یک جشن که برادر شاه از او تقاضایی معقول دارد او به‌رغم میل باطنی‌اش برای حفظ جایگاه پدرش مجبور است این تقاضا را بپذیرد که همین مسأله باعث متزلزل شدن افکارش می‌شود و در نهایت او را از عشقش که بیژن ایرانی است دور می‌کند.

 

فیلم ها و سریال های دیگر

سایر کارهای سینمایی سحر جعفری جوزانی بعد از فیلم بلوغ به این شرح است:

1378 چشمهایش به کارگردانی فرامرز قریبیان

۱۳۸۰ هفت ترانه به کارگردانی  بهمن زرین‌پور

۱۳۸۷دعوت به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا

۱۳۹۳ایران برگر به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی

۱۳۹۵پشت دیوار سکوت به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی

 

جعفری جوزانی بعد از سریال آژانس دوستی در مجموعه های متعددی بازی کرد که غیر از کارهای مشترکش با مهران مدیری شامل موارد زیر می شود:

حامی ۱۳۸۱ به کارگردانی بهمن زرین‌پور        

قهر و آشتی ۱۳۸۲ به کارگردانی احمد رمضان زاده

فضانوردان ۱۳۸۵ به کارگردانی سیامک انصاری           

همه بچه‌های من ۱۳۸۸ به کارگردانی مرضیه برومند

فراموشی ۱۳۹۰ به کارگردانی سعید سلطانی

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.