2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
دریاچه سد نمرود و روستای سله بن کجا است و چگونه برویم

دریاچه سد نمرود و روستای سله بن کجا است و چگونه برویم

اگر قصد دارید به دریاچه سد نمرود بروید آدرس دقیق و مشخصات و ویژگی های این سد را در این مطلب بخوانید.

دوات آنلاین -دریاچه سد نمرود از جمله مناطق زیبا در نزدیکی تهران است که می تواند برای سفر یک روزه مناسب باشد. این دریاچه تقریبا در دو کیلومتری روستای سله بن و 17 کیلومتری فیروزکوه و 140کیلومتری شمال شرق پایتخت و در ارتفاع 2020 متری از سطح دریا قراردارد.

 

سد نمرود در سال 1395 آبگیری شد و در مجموع چشم‌انداز طبیعی زیبا و تفرجگاهی دلپذیر را به وجود آورده است. این سد نوعی سد مخزنی از نوع چند منظوره بوده و برای ساخت آن اهداف مختلفی در نظر گرفته شده است.

دریاچه سد نمورد چه ویژگی هایی دارد

رودخانه حبله رود

رودخانه پرآب حبله‌ رود در نواحی سد نمرود، از اهمیت خاصی برخوردار است. سرشاخه‌های این رود، رودهای گورسفید و نمرود، همچنین رودهای دلی‌چای، واشی یا ساواشی، هویر و قزقان­چای می‌‌باشند.

 

ترکیب این رودها باعث پرآبی حبله‌‌ رود شده است. جاذبه‌‌های توریستی دریاچه پشت سد و نواحی ییلاقی اطراف سد، فضای طبیعی و مناظر زیبایی را برای گردشگران دوستدار سفرهای هیجانی و عاشقان طبیعت فراهم کرده است.

 

پوشش گیاهی متنوع طبیعت اطراف سد سبب شده که گونه ‌های حیوانی بسیاری در این منطقه زندگی کنند. ترکیب این حیوانات به شکل ماهرانه‌ای چیده شده و نسبت منطقی از گوشتخوار و گیاه‌خوار را در خود جای داده است. در دل این طبیعت حیواناتی از قبیل قوچ و میش، كل و بز، آهو، گراز و پلنگ در آنجا سکنی گزینند. همچنین در گردش‌­های خود انواع پرندگان و گونه‌­های مختلف خزندگان را خواهید دید.

نشانی دقیق دریاچه سد نمرود

آدرس سد نمرود

سد نمرود در جوار روستای سله بن  ساخته شده است . برای رسیدن به این روستا دو راه دسترسی وجود دارد .راه اول از جاده فیروزکوه و راه دوم از جاده هراز.

 

بیشتر بخوانید: غار رودافشان کجاست

 

برای رسیدن به این روستا چنانچه از فیروزکوه ۵ کیلومتر به سمت تهران حرکت کنید ، در سمت راست تابلو «ارجمند» خود نمایی میکند . این جاده آسفالته دوطرفه است و بستر نسبتا مناسبی دارد . چنانچه این جاده را ۱۳ کیلومتر به سمت شهر ارجمند طی کنید به روستای سله بن میرسید . سد نمرود و دریاچه آن قبل از روستا قرار دارد.

 

ادامه راه بالا به شهر ارجمند میرسد اما در میانه راه و بعد از روستای وشتان ، جاده دیگری از آن منشعب میشود که ادامه آن بعد از گذشتن از روستاهای اندریه ،لاسم و وزنا به جاده هراز میرسد، این جاده به جاده لاسم-فیروزکوه معروف است.

 

سرعت پیمایش از این جاده به دلیل قرار گرفتن چند روستا در مسیر آن و همچنین آبگیر بودن گردنه های پر پیچ و خم ، پایین تر است و پیشنهاد میشود چنانچه قصد رسیدن به سد نمرود را دارید از مسیر اول استفاده کنید .

 

بیشتر بخوانید: روستای لالان کجا است و چگونه باید برویم

 

ساکنین تهران که قصد عزیمت به این منطقه را دارند در شرق تهران و از انتهای اتوبانهای شهید بابایی یا شهید یاسینی به سمت بومهن حرکت کنید . میتوانید از جاده قدیم جاجرود استفاده کنید و یا با پرداخت عوارض از اتوبان پردیس استفاده کنید. قبل از شهر بومهن بدون وارد شدن به شهر و از مسیر کمربندی به سمت فیروزکوه ادامه مسیر دهید و بعد از عبور از گیلاوند ، جابان ، سربندان و گذشتن از گردنه های برفگیر امین آباد، در ۵ کیلومتری فیروزکوه وارد جاده ارجمند شوید. طول مسیر حدود ۱۲۰ کیلومتر و زمان سفر حدودا یک ساعت و چهل دقیقه است .

 

برای آنهایی که مسیر و دیدنی‌های خلوت را دوست دارند؛ روستای سله بن و دریاچه‌اش، یکی از بهترین جاهای دیدنی فیروزکوه به شمار می‌آیند.

دریاچه سد نمورد در نزدیکی روستای سله بن واقع شده است

با روستای سله بن آشنا شوید

روستای سله بن در کیلومتر ۱۰۰ جاده فیروزکوه – تهران و کیلومتر جاده ارجمند واقع شده است.سله بن ییلاقی زیبا در نزدیکی تهران و قسمتی از شهرستان فیروزکوه است.

 

آب و هوای روستا سرد کوهستانی است. تابستهای بسیار زیبا با آب و هوایی عالی دارد و زمستانها بسیار سرد بوده و بارشهای فراوان در آن وجود دارد. مزارع سرسبز با خاک حاصلخیز این روستا به بیش از ۸۰۰ هکتار می‌رسد. قدمت این روستا ۳۰۰۰ ساله است و وجود تپه تاریخی و یافت سفالینه‌های زیبا با این قدمت این موضوع را ثابت می‌کند. همچنین در این روستای تاریخی به زبان مازندرانی صحبت می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: چگونه به پارک جنگلی تلو برویم

 

این روستا در دهستان دوبلوک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۸۵ نفر (۱۸۶خانوار) بوده است. جمعیت غیر دائم و یا فصلی روستا ۲۱۷۶ نفر بوده (۵۶۸ خانوار می باشد که در فصل بهار و تابستان در آن ساکن بوده و در فصل سرمابه شهرها مهاجرت می کنند.

 

بنا بر یافته های تاریخی و سفالینه های کشف شده ، قدمت این روستا به ۳۰۰۰ سال میرسد . آب و هوای سرد کوهستانی به همراه خاک خاصلخیز و هوایی پاک و طبیعت زیبا از خصوصیات این روستا است . در فصل تابستان محصولات کشاورزی از جمله سیب،گلابی و آلو در کنار خیابان توسط اهالی فروش میرود . لبنیات محلی که از محصولات دامداران روستا و یا سیاه چادر ها و سفید چادر های بالادست است از جمله سوغاتی های این روستا است که پیشنهاد میکنم در صورت رفتن به این روستا حتما امتحان کنید.

سد نمورد سدی چند منظوره است

امكانات اقامتی سد نمرود

در روستای امیریه فیروزکوه، یک اقامتگاه بومگردی در نزدیکی شهر دماوند وجود دارد. این اقامتگاه دارای سوییت خصوصی، اقامت خوابگاهی و اتاق های ۴ تخته می باشد. همچنین در این بومگردی برای استراحت و گردهمایی میهمانان، در حیاط اقامتگاه، تسهیلاتی فراهم شده است.

 

گردشگران علاقمند به بازدید سد نمردود امکان اجاره ویلا و اجاره سوئیت در فیروزکوه و یا اقامت در شهر ییلاقی ارجمند را نیز دارند. هتلی در جاده فیروزکوه در نزدیکی ورودی این شهرستان، نیز پذیرای گردشگران این ناحیه می‌باشد.

 

منابع: عصر اسلام- خبرگزاری صدا و سیما

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.