2021/04/22
۱۴۰۰ پنج شنبه ۲ ارديبهشت
ویتامین یو چیست و چه فایده ای دارد

ویتامین یو چیست و چه فایده ای دارد

شاید کمتر اسم ویتامین یو را شنیده باشید. درباره این ویتامین در این مطلب بیشتر بخوانید.

دوات آنلاین -ویتامین یواصطلاحی است که در اوایل دهه 1950 برای شناسایی ترکیبی در آب کلم استفاده شد. ویتامین U یک ویتامین واقعی نیست، بلکه از اسید آمینه متیونین مشتق می شود. ویتامین یو نه تنها به صورت مکمل، بلکه به طور طبیعی در مواد غذایی به ویژه سبزیجات چلیپایی مانند کلم، بروکلی و جوانه های بروکسل وجود دارد.

 

ویتامین یو چه خواصی دارد

روزنامه خراسان نوشت: زمانی که ویتامین U برای نخستین بار در دهه 1950 مورد بررسی قرار گرفت، برخی مطالعات نشان داد که نوشیدن یک کوآرت (945 میلی لیتر) آب کلم در روز به بهبود زخم های گوارشی چهار تا پنج  برابر سریع‌تر از درمان ضد زخم استاندارد موجود در آن زمان کمک می کند.

 

با وجود این، پژوهشگران نتوانستند تایید کنند که این آثار به دلیل ویتامین یو یا ترکیب چندین ماده مغذی حاصل شده اند. پژوهش های بیشتر نشان داد که ویتامین U ممکن است به کاهش آسیب ریوی ناشی از تشنج های صرعی کمک کند.

 

به گفته محققان، این ویتامین  ممکن است سطوح کلسترول و تری گلیسیرید را کاهش دهد.

 

ویتامین U اغلب به عنوان درمانی برای زخم های معده تبلیغ می شود، اگرچه کاربردهای دیگری مانند بهبود گوارش، تقویت سیستم ایمنی بدن، محافظت در برابر  آلرژی های غذایی، کاهش کلسترول و تسریع بهبود زخم نیز برای آن مطرح می شود.

فایده ها و عوارض مصرف ویتامین یو چیست

عوارض جانبی ویتامین یو

در صورت دریافت از مواد غذایی کامل، ویتامین یو احتمالا بی خطر است. با وجود این، اطلاعات درباره ایمنی یا عوارض جانبی این ترکیب زمانی که به شکل مکمل مصرف شود، چندان شناخته شده نیست.

 

بیشتر بخوانید: چه موقع قرص ویتامین دی بخوریم

 

از این رو، مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین U مانند کلم، بروکلی و جوانه های بروکسل، گزینه بی خطر برای افزایش میزان دریافت این ماده است.

 

بیشتر بخوانید: چه خوراکی‌هایی بیشترین ویتامین سی را دارند؟

 

به گفته آژانس مواد شیمیایی اروپا، ویتامین یو ممکن است در صورت تماس مستقیم با چشم، پوست یا ریه موجب تحریک این اندام ها شود. از این رو، شاید بهتر باشد با احتیاط بیشتری از محصولات حاوی این ترکیب استفاده کنید.

 

دوز مصرف ویتامین یو

به واسطه پژوهش های محدود، دوز مصرفی توصیه شده برای ویتامین U مشخص نشده است.

 

یک مطالعه با حضور سوژه های انسانی از 1.5 گرم ویتامین یو برای هشت هفته استفاده کرد.

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.