2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
چه موقع قرص ویتامین دی بخوریم

چه موقع قرص ویتامین دی بخوریم

آیا مصرف قرص ویتامین دی به تجویز پزشک نیاز دارد؟ در چه صورت و به چه میزان باید این مکمل‌ها را بخوریم و زمان درست مصرف آن چه وقتی است؟

دوات آنلاین -ویتامین دی که به آن ویتامین خورشید هم گفته می‌شود باید از طریق آفتاب جذب شود اما در برخی موارد نیاز است افراد قرص‌های مکمل مصرف کنند. مصرف این قرص‌ها نباید خودسرانه باشد چون ممکن است باعث مسمومیت شود و حتی خطر پوکی استخوان را افزایش بدهد. بنابراین باید با پزشک در این رابطه مشورت کنید اما بهترین زمان مصرف این ویتامین چه موقعی است؟

 

چه موقع به قرص ویتامین دی نیاز داریم

اگر متوجه علائم زیر شدید احتمالا از کمبود ویتامین دی رنج می‌برید به همین دلیل باید برای مصرف مکمل به پزشک مراجعه و مشورت کنید.

 

درد عضلانی شدید، یکی از نشانه‌های کمبود ویتامین دی

کمبود ویتامین دی باعث مریضی مکرر می‌شود

کمبود ویتامین دی باعث ریزش مو می‌شود

آیا همیشه احساس خستگی می‌کنید؟

سلامت استخوان‌های شما ضعیف شده است؟

دچار گرفتگی ماهیچه می‌شوید؟

چه موقع به مصرف قرص ویتامین دی نیاز داریم

بهترین زمان برای مصرف قرص ویتامین دی

ویتامین دی را صبح‌ها بخورید. ویتامین دی به‌صورت موقت تولید هورمون ملاتونین را در بدن متوقف می‌کند. این هورمون باعث خواب می‌شود، پس شب‌ها ویتامین دی نخورید. مقدار معینی از ویتامین دی باعث کنترل درد و التهاب می‌شود که این از مزایای جانبی این ویتامین دی است.

 

همچنین ویتامین دی محلول در چربی است یعنی باید همراه با غذای حاوی چربی آن را مصرف کنید. این غذا می‌تواند صبحانه، ناهار و یا شام باشد و از آنجاییکه شواهدی وجود ندارد که نشان دهد جذب ویتامین دی در زمان خاصی از روز کمتر یا بیشتر است، هر زمان می‌توانید آن را مصرف کنید.

ویتامین دی را چگونه باید مصرف کنیم

اختلال خواب و ویتامین دی

در عده‌ای از افراد ممکن است ویتامین دی موجب اختلال در خواب شود، مخصوصا اگر در ساعات انتهایی روز مصرف شود. این تاثیر می‌تواند به این دلیل باشد که ویتامین دی، تولید ملاتونین را کاهش می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید: ویتامین دی در چه مواد و غذاهایی وجود دارد

 

مطالعه‌ای که روی زنان سالمندی که سعی در کاهش وزن داشتند انجام شد نشان داد آنهایی که روزانه ۲۰۰۰ واحد ویتامین دی دریافت می‌کردند (چون کمبود ویتامین دی داشتند)، کیفیت خواب‌شان افت کرده بود. نتیجه گرفته شد مصرف مکمل ویتامین دی با این دوز می‌تواند کیفیت خواب را در زنان سنین بعد از یائسگی که کمبود ویتامین دی دارند کاهش بدهد.

 

بیشتر بخوانید: قرص ب کمپلکس چه فایده‌هایی دارد

 

اندازه مصرف ویتامین دی

اگرچه مسمومیت با ویتامین دی مورد بسیار نادری است اما افزایش موارد مصرف می‌تواند گزارش‌های مسمومیت را بیشتر کند. تحقیقات نشان داده است که دوز روزانه مصرف ویتامین دی از 40هزار تا 100هزار میکرو‌گرم، می‌تواند طی چند‌ماه باعث ایجاد مسمومیت در انسان شود.

زمان درست مصرف ویتامین دی چه موقع است

ویتامین دی را یکجا بخوریم یا در چند نوبت

هیچ فرقی نمی‌کند که دوز روزانه ویتامین دی را یکجا بخورید یا در 2 یا3 وعده در روز. ویتامین دی تنها مکملی است که به همراه یک غذای چرب بهتر جذب می‌شود. بیشتر افراد ویتامین دیرا با اصلی‌ترین وعده غذایی‌شان مصرف می‌کنند.

 

منابع: مشرق نیوز- اقتصاد آنلاین- شفقنا

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.