2020/10/28
۱۳۹۹ چهارشنبه ۷ آبان
ویتامین سی چه خاصیتی دارد و چگونه مصرف شود

ویتامین سی چه خاصیتی دارد و چگونه مصرف شود

ویتامین سی به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در سلامتی ما دارد اما آن را به چه میزان و چگونه مصرف کنیم؟

دوات آنلاین -ویتامین سی در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش بسیار مهمی دارد اما این ویتامین را چه مقدار باید مصرف کرد؟ آیا مصرف زیاد آن عوارض دارد؟ بهترین راه تامین این ویتامین چیست؟

 

ویتامین سی چه  فایده‌هایی دارد

مگان مایر، دکترای میکروبیولوژی و ایمونولوژی تغذیه‌ای در مورد ویتامین سی یکی از مشهورترین ویتامین‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن توضیح می‌دهد: ویتامین سی یک ویتامین محلول در آب است که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند. این ویتامین نقش مهمی در سیستم عصبی، متابولیسم و ​​ایمنی دارد. علاوه بر این، ویتامین سی به جذب ریز مغذی‌ها، به ویژه آهن کمک می‌کند.

ویتامین سی چه خاصیت هایی دارد

برخی خواص ویتامین سی در ادامه آمده است:

 

کاهش فشار خون

اگر با فشار خون بالا درگیر هستید، پس غذا‌های سرشار از ویتامین سی می‌تواند برای شما بسیار کارساز باشد. با مصرف منظم ویتامین سی می‌توان بروز فشار خون غیرطبیعی را کاهش داد.

 

مقابله با استرس

به لطف دنیای پرتنشی که در آن زندگی می‌کنیم، استرس یکی از رایج‌ترین مشکلات افراد است. ویتامین سی در مقابله با شاخص‌های معمولی استرس جسمی و عاطفی کمک زیادی می‌کند. همچنین سطح هورمون‌های استرس را کاهش می‌دهد.

 

متابولیسم چربی

چربی شکمی، بافت چربی اطراف یا داخل حفره شکمی است. برای متابولیسم مناسب چربی مصرف منظم ویتامین سی ضروری است. ویتامین سی به تقویت متابولیسم شما کمک کرده و بنابراین وزن شما را کنترل می‌کند.

 

پیشگیری از سرماخوردگی

ویتامین سی با تقویت سیستم ایمنی بدن شدت حملات سرماخوردگی و آنفلوآنزا را کاهش می‌دهد. این ویتامین اثرات رایج سرماخوردگی از جمله التهاب و آبریزش بینی را کاهش می‌دهد. ویتامین سی نه تنها آلرژی ناشی از سرماخوردگی را کنترل می‌کند بلکه مدت سرماخوردگی را نیز کوتاه می‌کند. واقعیت شناخته شده این است که ویتامین سی ایمنی بدن فرد را بالا می‌برد.

 

خاصیت ویتامین سی برای پوست

تشکیل الاستین، ترکیبی که باعث ضخیم شدن، محافظت و بهبودی سلول‌های پوستی می‌شود، به میزان ویتامین سی در بدن شما بستگی دارد. الاستین پوست شما را سالم و درخشان نگه می‌دارد. اگر می‌خواهید پوست بهتری داشته باشید، غذا‌های سرشار از ویتامین سی را بیشتر مصرف کنید و مانند دوران جوانی پوستی درخشان به دست آورید.

 

ویتامین سی کلاژن تولید می‌کند

کلاژن ماده‌ای است که به طور طبیعی توسط بدن تولید می‌شود. با این حال با افزایش سن افراد، تولید این ماده کاهش می‌یابد. ویتامین سی نقش مهمی در تولید کلاژن دارد که باعث کاهش چین و چروک و علائم و نشانه‌های پیری می‌شود.

ویتامین سی مورد نیاز بدن چقدر است

بدن به چه مقدار ویتامین سی نیاز دارد

به گفته مایر، مقدار توصیه شده رژیم غذایی (RDA) برای ویتامین سی بسته به سن و جنس از ۱۵ میلی گرم تا ۱۲۰ میلی گرم در روز است. این میزان، در صورت بارداری و شیردهی افزایش می‌یابد.

 

علی وبستر، مدیر تحقیقات و ارتباطات تغذیه‌ای شورای اطلاعات بین‌المللی غذا می‌گوید: ویتامین سی یک ماده مغذی مهم برای عملکرد مطلوب سیستم ایمنی است. با این حال، مطالعات نشان داده است که مصرف مقادیر زیاد آن به صورت مکمل، هیچ فایده‌ای در مبارزه با بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی ندارد.

 

بیشتر بخوانید: ویتامین دی در چه مواد و غذاهایی وجود دارد

 

به گفته وبستر، مصرف ویتامین سی بیشتر، لزوماً بهتر نیست. زیرا بدن ما می‌تواند همزمان فقط چند صد میلی گرم از آن را جذب کند. بر این اساس مقدار توصیه شده غذایی آن برای زنان بزرگسال، ۷۵ میلی گرم در روز و برای مردان بزرگسال، ۹۰ میلی گرم در روز تعیین شده است. هر مقدار بالاتر از این، از طریق ادرار دفع می شود.

 

عوارض مصرف زیاد ویتامین سی

از آنجا که ویتامین سی محلول در آب است، سمیت کمی دارد و در دوزهای بالا با عوارض جانبی ارتباط ندارد. با این حال، انجمن‌های غذا و تغذیه، سطحی از تحمل برای ویتامین سی در بدن را تعیین کرده‌اند، مبنی بر اینکه مصرف طولانی مدت ویتامین سی بالاتر از مقدار لازم بدن، ممکن است خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش دهد.

 

بیشتر بخوانید: قرص ب کمپلکس چه فایده‌هایی دارد

 

اگرچه ممکن است خطرناک بودن مصرف بیش از اندازه ویتامین سی غیرمحتمل باشد اما طبق گفته پزشکان عوارضی نظیر سردرد، بی‌خوابی، ایجاد سنگ کلیه، آفتاب سوختگی، حالت تهوع، اسهال و گرفتگی عضلات را به همراه دارد.

قرص های مکمل ویتامین سی مفید است؟

قرص‌های مکمل ویتامین سی

اگر مکمل ویتامین C را با نوشیدنی‌های حاوی این ویتامین یا نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های حاوی ویتامین‌های A و E مصرف کنید، جذب آن در بدن بیشتر و بهتر صورت می‌گیرد. اگر مکمل ویتامین C مصرف کرده‌اید، برای کمک به جذب آن، تا حدود 2 ساعت از مصرف چای، قهوه و نسکافه خودداری کنید. همچنین بهتر است مکمل ویتامین C را حدود یک ساعت پیش از صرف غذا، مصرف کنید.

 

اگر داروهای خاصی مصرف می‌کنید، باید نسبت به مصرف مکمل‌های ویتامین سی محتاط باشید. مایر می‌گوید: مکمل‌های ویتامین سی ممکن است با انواع مختلفی از داروها مانند استاتین‌ها، شیمی درمانی و پرتودرمانی تداخل داشته باشند. صرف نظر از سابقه پزشکی و دوز مصرفی، همه باید قبل از مصرف مکمل‌های ویتامین سی حتما با پزشک خود مشورت کنند.

 

بهترین منابع ویتامین سی

مقادیر زیادی ویتامین سی در سبزیجاتی مانند انواع کلم، بروکلی، بروکسل، سیب زمینی، اسفناج و گوجه فرنگی یافت می‌شود. همچنین مرکبات و آب مرکبات و توت فرنگی نیز منبع غنی ویتامین سی محسوب می‌شوند.

 

منابع: ایرنا- همشهری- خبرگزاری دانشجو- تسنیم

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.