2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
گلوتامین چیست و مکمل‌های آن چه فایده‌ها و ضررهایی دارد

گلوتامین چیست و مکمل‌های آن چه فایده‌ها و ضررهایی دارد

گلوتامین در بدن ما چه کار می‌کند؟ این ماده چگونه تامین می‌شود و آیا باید برای آن مکمل مصرف کنیم یا خیر؟

دوات آنلاین-گلوتامین نامی است که شاید آن را روی مکمل‌ها زیاد خوانده و دیده باشید اما آیا واقعا مصرف مکمل برای تامین این اسید آمینه لازم است و چه افرادی بیشتر به آن نیاز دارند؟ اصولا کارکرد گلوتامین در بدن چیست و چه فایده‌هایی دارد؟ هر آنچه در این باره باید بدانید در زیر آمده است:

 

گلوتامین چیست؟

گلوتامین، یکی از اسید آمینه غیر ضروری است که توسط بدن ساخته می‌شود و بیشترین اسید آمینه‌ای است که در پلاسما و عضلات اسکلتی یافت می‌شود.

 

غلظت گلوتامین خون در یک فرد سالم ۳ تا ۴ برابر سایر اسید‌های آمینه است، حدوداً ۶۰% اسید آمینه درون سلولی را تشکیل می‌دهد و تقریباً از عضلات به مقدار ۹ گرم در روز به داخل خون ترشح می‌شود.

 

تحقیقات انجام شده در مورد گلوتامین به وضوح نشان داده است این اسید آمینه به راحتی قادر است تا عضلات را از گزند تجزیه شدن پروتئین در امان نگه داشته و پدیده مخرب آتروفی عضلات را به خوبی مهار کند.

 

این اسید آمینه نقش کلیدی در متابولیسم پروتئین، حجم سلولی و ضد کاتابولیسم دارد.

 

این اسید آمینه که به شکل مکمل نیز تهیه و عرضه می‌شود در افزایش حجم سلول‌ها و در تشدید سنتز پروتئین در عضلات نقش مهمی را ایفا کرده و خواص آنتی کاتابولیکی بسیار قدرتمندی نیز دارد.

 

گفته می‌شود گلوتامین تاثیر قدرتمندی در افزایش میزان ترشح طبیعی هورمون رشد در بدن نیز داشته است، لازم به توضیح نیست که تاثیر هورمون رشد در افزایش حجم و قدرت عضلانی و در تشدید فرایند چربی سوزی بر همگان روشن و ثابت شده است.

ترکیبات گلوتامین چیست

گلوتامین از چه تشکیل شده است

گلوتامین از ترکیب گلوتامات و آمونیاک تشکیل شده است و به عنوان یک اسیدآمینه غیرضروری شناخته می شود اما دارای فواید بسیاری است که حتی در بیماران سرطانی نیز از آن استفاده می‌شود.

 

گلوتامین  در بدن چه کار می‌کند

گلوتامین نقش مهمی در حفظ نسبت اسید و باز در بدن ایفا می کند، همچنین بدن از گلوتامین برای دفع آمونیاک استفاده می نماید، آمونیاک ماده ای سمی است که بر اثر واکنش های دامیناسیون تولید می گردد، گلوتامین به آمونیاک متصل شده و دفع آن را از طریق کلیه ها ممکن می سازد.

 

گلوتامین چگونه در بدن تولید می شود

گلوتامین در عضلات ساخته شده و سپس از طریق جریان خون به سایر ارگان های بدن انتقال می یابد، معمولا بدن می تواند مقدار گلوتامین مورد نیاز خود را تولید کند، اما شرایط خاص مانند جراحت و آسیب دیدگی، عمل جراحی، استرس زیاد، ورزش های سنگین، بیماری های عفونی و غیره سطح گلوتامین را کاهش می دهند که در این شرایط نیار است مقدار بیشتری گلوتامین از طریق تغذیه و یا مکمل های غذایی دریافت کنیم.

آیا مصرف گلوتامین مفید است

مصرف مکمل گلوتامین چه فوایدی دارد

گلوتامین از ترکیب گلوتامات و آمونیاک تشکیل می‌شود، مصرف مکمل گلوتامین در زمان آسیب یا ضرب دیدگی می‌تواند بهبودی را تسریع بخشیده و عملکرد سیستم ایمنی را بهتر کند.

 

گلوتامین، برای بیماران سرطانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

مکمل گلوتامین از پوشش داخلی دستگاه گوارش محافظت کرده و به درمان و پیشگیری زخم معده و بیماری‌های التهابی روده کمک کند.

 

مصرف این مکمل می‌تواند به بهبود آسیب معده ناشی از هلیکوباکتر که باعث زخم معده می‌شود، کمک کند.

 

مکمل گلوتامین می‌تواند به حفظ بافت‌های عضلانی در ورزشکاران کمک کند، زیرا ورزش زیاد می‌تواند موجب کاهش سطح گلوتامین خون شود با مصرف این مکمل، بدن برای تامین این گلوتامین مصرفی، از ذخایر گلوتامین عضلانی استفاده نمی‌کند.

 

مصرف این مکمل سبب سرعت بخشیدن به بازسازی عضلات پس از تمرین‌ها و مقابله با ترشح هورمون کورتیزول می‌شود که ترشح آن فرسایش و تحلیل عضلات را در پی دارد.

 

گلوتامین باعث افزایش سنتز پروتئین در عضله‌های اسکلتی و رشد عضلات می‌شود، رشد عضلانی توان میوفیبر‌ها را برای انقباض افزایش می‌دهد.

 

مصرف این مکمل باعث سرعت بخشیدن به سوختن چربی‌های بدن می‌شود و به بدن کمک می‌کند تا مواد غذایی را بهتر جذب کند.

 

یکی دیگر از فواید گلوتامین حفظ توده عضلانی در مواقع استرس است.

 

مکمل گلوتامین در بیمارانی که عمل جراحی خصوصا شکم داشته‌اند کمک می‌کند که از هدر رفتن نیتروژن جلوگیری شود و از استرس جراحی می‌کاهد.

 

بیشتر بخوانید: اسید فولیک؛ خاصیت‌ها و ضررها

 

بازسازی بافت ها و بهبود زخم ها

زمانی که دچار بیماری های عفونی و یا بدنمان دچار آسیب و یا زمانی که استرس زیادی به ما وارد می شود، هورمون کورتیزول(هورمون استرس) به مقدار زیادی در جریان خونمان آزاد می گردد، میزان بالای کورتیزول باعث کاهش ذخایر گلوتامین در بدن می گردد.

 

تحقیقات نشان می دهند که مصرف مکمل های گلوتامین میزان مرگ و میر در افرادی که دچار سانحه و آسیب های بدنی می شوند را کاهش می دهد، همچنین گلوتامین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش احتمال بروز عفونت بویژه بعد از انجام عمل جراحی می گردد. به عبارت دیگر گلوتامین به بدن برای بازسازی بافت ها، اندام ها، مقابله با استرس و تقویت سیستم ایمنی کمک می کند.

 

بیشتر بخوانید: زینک ؛فواید و عوارض مصرف مکمل‌ها

 

گلوتامین و هورمون رشد

گلوتامین به بدن در تولید هورمون رشد(HGH) کمک می کند، تحقیقات نشان می دهند که میزان هورمون رشد تا 400% بعد از استفاده از مکمل های گلوتامین افزایش می باید.

 

از دیگر نقش های گلوتامین می توان کمک به تنظیم میزان هورمون انسولین و تثبیت قند خون اشاره کرد، مصرف مکمل های گلوتامین باعث کاهش نوسانات قند خون و ولع خوردن مواد قندی و شیرینی جات می گردد که نکته بسیار سودمندی برای افراد چاق و مبتلا به دیابت می باشد.

 

التهاب در روده ها

گلوتامین نقش مهمی در حفاظت از مخاط دستگاه گوارش ایفا می کند و محققان تصور می کنند مکمل های گلوتامین می تواند برای افراد مبتلا به التهاب روده ها مفید باشد، برخی تحقیقات نشان می دهند مصرف مکمل های گلوتامین در کنار درمان استاندارد پزشکی باعث کاهش علائم بیماری کرون می شود.

چه غذاهایی گلوتامین دارند

منابع غذایی گلوتامین کدام‌ها هستند

گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، شیر، لبنیات، گندم، کلم، چغندر، لوبیا، اسفناج و جعفری حاوی گلوتامین است.

 

اسید آمینه گلوتامین در اکثر محصولات گوشتی و حیوانی و همین‌طور محصولات لبنی یا محصولی مانند پروتئین آب پنیر یا پروتئین کازئین موجود در شیر وجود دارد.

مکمل گلوتامین چه عوارضی دارد

عوارض مصرف مکمل گلوتامین

مصرف این مکمل عوارض جانبی خاصی ندارد، اما در موارد نادر می‌تواند سبب سرفه و افزایش فشار بر روده‌ها شود.

 

اگر می‌خواهید از عوارض جانبی بالقوه مصرف مکمل گلوتاتیون جلوگیری کنید، مصرف خود را با یک دوز کم شروع کرده و سپس به تدریج آن را افزایش دهید.

 

این مکمل را با آب یا غذا‌های سرد مصرف کنید، زیرا افزودن آن به نوشیدنی‌های گرم سبب از بین رفتن تاثیرگذاری آن می‌شود.

 

همچنین افرادی که مبتلا به بیماری کلیوی یا کبدی هستند نباید از این مکمل استفاده کنند.

 

منابع: باشگاه خبرنگاران - ویکی پدیا – وب سایت دکتر دانیال نصیرزاده، متخصص تغذیه، رژیم درمان و آسیب شناسی مو

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.