2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
در زمستان به کجاها سفر کنیم؛ پیشنهادهای یک راهنمای گردشگری

در زمستان به کجاها سفر کنیم؛ پیشنهادهای یک راهنمای گردشگری

بهترین مقاصد برای سفر زمستانی در جنوب ایران است. استان سیستان و بلوچستان و بوشهر می‌تواند گزینه‌های بسیار جذابی باشد.

دوات آنلاین-اگر قصد دارید برای سفر زمستانی مقصدی جذاب را مشخص کنید می‌توانید به توصیه‌های یک راهنمای گردشگری توجه و از میان پیشنهادهای او مقصد خود را انتخاب کنید.

 

ادریس کوثری، راهنمای گردشگری در خصوص بهترین مقاصد سفر در زمستان، گفت: در واقع با رسیدن سرما و بارش برف و باران مناطق شمالی کشور همچون سرعین اردبیل بیشتر مناسب حضور کوهنوردان حرفه‌ای است.

 

وی افزود: در این فصل، درصد مسافران در مناطقی همچون گلستان، مازندران،گیلان و تبریز کاهش پیدا می‌کند مگر اینکه بخواهند به کوه‌هایی مثل دُرفک، سماموس و یا قلعه بابک بروند که این مناطق هم بیشتر مناسب کوهنوردان حرفه‌ای است که تجهیزات کامل به همراه دارند و با مسیر آشنا هستند.

 

ارتفاع قله درفک 2700 متر از سطح دریاست، از شرق و جنوب شرقی به کوه‌های پیشکوه می‌رسد و از جنوب به کوه‌های منجیل، سماموس هم با 3678 متر ارتفاع، مرتفع ترین قله مشرف به دریای کاسپین در استان گیلان شناخته می‌شود.

 

کوثری در ادامه تصریح کرد: برعکس مناطق شمالی،‌ اوج کار مناطق جنوبی کشور در زمستان است، از خوزستان گرفته تا سیستان و بلوچستان و سواحل بوشهر که با مکان‌های دیدنی و خاص خود گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

گنبد نمکی در بوشهر

گنبد نمکی در بوشهر مقصدی جذاب برای سفر زمستانی

برای مثال شما می‌توانید در سفر به بوشهر به همراه یک راهنما یکی از عجایب فوق‌العاده ایران یعنی گنبد نمکی بوشهر را تماشا کنید، مکانی در فاصله 144 کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر و  64 کیلومتری شهر خورموج که بزرگترین و زیباترین گنبد نمکی جهان به شمار می‌آید.

 

وسعت گنبد در حدود 3 هزار و 666 هکتار بوده و ارتفاع قله آن 1490 متر از سطح دریا بوده و به دلیل قرار گرفتن در مسیر سلسله کوه زاگرس دارای چشمه‌های آب شیرین است.

 

از بوشهر تا بندر سیراف هم می‌توانید از جاذبه‌های زیادی همچون یک گورستان قدیمی و تاریخی بازدید کنید، سیراف از دیدنی‌ترین بنادر کشورمان است که تاریخ کهن آن همواره مورد توجه محققان و تاریخ دانان بوده و از نظر معماری دارای سبک و سیاقی همچون روستای ماسوله در شمال ایران است.

روستای درک در استان سیستان و بلوچستان

باغ‌های موز زرآباد و روستای درک

وی در ادامه سیستان و بلوچستان را یکی دیگر از مقاصد گردشگری در زمستان عنوان کرد و افزود: در این استان می‌توانید به منطقه زرآباد سری بزنید و از باغ‌های موز آنجا که به موز چابهاری معروف است دیدن کنید.

 

کار مردم در این منطقه پرورش موز است و چون معمولاً در ایران پرورش موز نداریم اینجا نوعی جاذبه گردشگری محسوب می‌شود، مردماینجا بسیار مهمان‌نواز هستند و شما به راحتی می‌توانید اجازه ورود به باغ‌ها را بگیرید و به صورت مستقیم از آنها خرید کنید.

 

روستای درک هم در این منطقه طی سال‌های اخیر و به دلیل ساحل زیبا و تک نخل وسط ساحل معروف شده است، این روستا در انتهای نقشه استان سیستان و بلوچستان و نزدیک مرز دریایی 2 استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان واقع شده و گردشگران می‌توانند به صورت زمینی و هوایی به این منطقه بکر سفر کنند.

 

از طریق هوایی بعد از انتخاب مقصد چابهار (فرودگاه کنارک) با پیمودن 135 کیلومتر و عبور از روستاهای کهیر به طرف زرآباد به روستای دَرَک خواهند رسید، مسافرانی هم که از سمت هرمزگان قصد سفر به چابهار را دارند بعد از طی مسیر 160 کیلومتری از جاسک به زرآباد به این روستای ساحلی زیبا می‌رسند.

 

کویرنوردی در زمستان لذت بخش است

روستای گِل افشان در سیستان و بلوچستان می‌تواند به عنوان یک جاذبه گردشگری برای مسافران جالب باشد، در این منطقه گودال‌هایی وجود دارد که به خاطر گازهای سطح زمین داخل آن همیشه جوشان است.

 

کوثری در ادامه پیشنهادات خود برای سفرهای زمستانی، مناطق کویری را اضافه کرد و گفت: به شدت سفر به کویر شهداد کرمان را در فصل زمستان به مسافران توصیه می‌کنم، برای رفتن به این کویر حدوداً دو ساعتی از مرکز کرمان راه دارید، در این منطقه کلوت‌های فوق‌العاده‌ای وجود دارد و پهناور بودن آن هر مسافری را جذب می‌کند.

 

کلوت به برجستگی‌هایی گفته می‌شود که در بین شیارهای U شکل قرار گرفته‌اند، در رأس این برجستگی‌ها یک صافی به چشم می‌خورد اما در طرف روبه باد این برجستگی یک سطح پر شیب قرار گرفته، این اشکال معمولاً در رسوبات و فرسایش‌های قدیمی‌تر و نرم دریاچه‌ها شکل گرفته و به صورت تپه‌های فرسایشی خودشان را نشان می‌دهند.

 

این کلوت‌ها که به وسعت ۱۱ هزار کیلومترمربع و حدود ۲۰ هزار سال قبل در اثر فرسایش آب و باد تشکیل شده است یکی از نقاط گردشگری است که بسیاری از گردشگران اروپایی هم از آن دیدن می‌کنند، خوبی این منطقه این است که در نزدیکی کلوت‌ها می توانید از اقامتگاه‌های بوم‌گردی به سبک سنتی استفاده کنید و با خانه ‌ای قدیمی و محلی و فرهنگ آنجا آشنا شوید.

 

در صورتی که شب را در کمپ‌های کویری ماندید سعی کنید به هیچ وجه تماشای ستاره‌ها در شب را فراموش نکنید. رقص ستاره ها در آسمان کویر می‌تواند دل هر بیننده ای را ببرد چه برسد به این که ترکیب این هنرنمایی در کنار کلوت‌های شهداد کرمان هم باشد.

خلیج نایبند مقصدی برای سفر زمستانی

سفر زمستانی؛ از عسلویه تا خلیج نایبند

کمی جلوتر هم می‌توانید از طریق عسلویه خودتان را به خلیج نایبند برسانید، تمامی آثار به جا مانده از بندر تاریخی نایبند در دماغه نایبند حاکی از پیشینه تاریخی طولانی مدتی است که این منطقه دارا بوده و یکی از بنادر مهم و از مراکز عمده صید و تجارت مروارید در خلیج فارس به شمار می‌رفته است.

 

این راهنمای گردشگری در ادامه با پیشنهاد سفر به هرمزگان گفت: هوای بندرعباس در این فصل کاملاً بهاری است و می‌تواند انتخاب مناسبی برای گشت و گذار باشد، بندرعباس یک بازار ماهی معروفی دارد که تمامی ماهی‌های صید روز صیادان در آنجا به فروش می‌رسد و شما این امکان را دارید که در لحظه ماهی انتخابی خود را به صورت سرخ شده نوش جان کنید، معروف‌ترین ماهی‌ها در این بازار ماهی پرستو، ماهی شهری و شیرماهی است.

تنگه چاهکوه در جزیره قشم

به تماشای تنگه چاهکوه و دره ستارگان بروید

وی با بیان اینکه جزیره قشم بزرگترین جزیره خاورمیانه است، گفت: یک دور کامل در این جزیره حدود 5 ساعت طول می‌کشد اما ایرادی که دارد این است که در مواقع بارانی خاک در جاذبه‌هایی همچون تنگه چاهکوه و دره ستارگان نرم می‌شود و همین موضوع رفتن به این مناطق را سخت می‌کند، ضمن اینکه امنیت این جاذبه‌ها در زمان باران کم می‌شود.

 

البته این به آن معنا نیست که امکان رفتن وجود ندارد اما متأسفانه در این گونه مناطق ایمنی ضعیف است و هیچ امکاناتی وجود ندارد، نه تنها در قشم بلکه در بسیاری از جاذبه‌های گردشگری که در خط کلاسیک ما نیستند با این مشکل مواجه هستیم، اما در صورتی که هوا بارانی نباشد یا یک روز از باران بگذرد و آفتاب بتابد وضعیت متفاوت می‌شود.

 

تنگه چاهکوه یکی ازعجیب‌ترین جاذبه های ژئوپارک قشم به حساب می‌آید که در 70 کیلومتری قشم واقع شده، با دیواره هایی به ارتفاع 100 متر که باعث شده فضایی ساکت وکم نور و در برخی مواقع وهم انگیز ایجاد شود.

 

دره ستارگان هم با قرارگرفتن در 20 ‏کیلومتری شهر قشم از پدیده‌های منحصر به فرد زمین شناسی ایران و جهان محسوب می‌شود. ‏

 

آنچه که از آن به عنوان دره ستارگان یاد می‌شود ‏عمقی در حدود 15 متر دارد، این دره در داخل روستای خلف قشم واقع شده است که 2 میلیون ‏سال قدمت دارد و اشکال و تندیس‌های زیبای آن در اثر فرسایش حاصل از ماسه، خاک ‏و سنگ به وجود آمده است.

ساحل سرخ در جزیره هرمز

سواحل سرخ و زعفرانی؛ مقصدی مناسب برای گردشگران زمستانی

کوثری در ادامه گفت: شما می‌توانید در جزیره قشم از اسکله کندالو با قایق و با فاصله 5 دقیقه خودتان را به جزیره هنگام برسانید و در آن‌‌جا از تماشای ساحل‌های بکر این منطقه همچون ساحل‌های صخره‌ای و خزه‌ای و همچنین دلفین‌‌ها در آب لذت ببرید.

 

جزیره هرمز هم یکی از جاهایی است که در جنوب‌گردی خود نباید از دست بدهید، باران های اخیر باعث شده خاک هرمز رنگ های واقعی خودش را نشان دهد و تماشای ساحل سرخ و ساحل زعفرانی که جدیداً یکی از محلی‌های هرمز آن را معرفی کرده می‌تواند برایتان جالب باشد، خاک‌های این منطقه به دلیل وجود املاح و آهنی که در خود دارد با طرفداران زیادی مواجه است.

 

ورودی قلعه پرتغالی‌ها؛ بازار ساحلی جزیره هرمز

در ورودی قلعه پرتغالی‌ها، بازار ساحلی جزیره هرمز است که زنان جزیره صنایع دستی خود را در آن به فروش می‌رسانند، برای رفتن به جزیره هرمز می‌توانید از دو راه دریایی اقدام کنید.

 

یک راه این است که ابتدا به بندرعباس رفته و در راه آهن و فرودگاه با تاکسی‌های خطی به اسکله حقانی بروید. سپس از اسکله حقانی از طریق لنج به جزیره بروید، راه دوم رفتن به جزیره از طریق اسکله قشم به هرمز است که قبل از ساعت 7 باید در اسکله ذاکری باشید و از اسکله می‌توانید به جزیره بروید. بلیط کشتی قشم به هرمز را هم می‌توانید در اسکله یا به صورت اینترنتی تهیه کنید، شناورهای قشم هم ساعت ۷ صبح و ۱۴ ظهر به سمت هرمز حرکت می‌کنند.

جزیره تیاب

پرنده‌نگری در میناب را از دست ندهید

این راهنمای گردشگری با معرفی میناب به عنوان یکی دیگر از مقاصد گردشگری در زمستان گفت: میناب دومین شهر بزرگ هرمزگان در حاشیه دریای عمان است که با مساحت 30هزار و 952 کیلومتر مربع در جنوب شرقی هرمزگان 27 متر ارتفاع از سطح دریا قرار دارد.

 

یکی از جاذبه‌های گردشگری میناب جزیره ای به نام تیاب است که علاوه بر بوم‌گردی امکان پرنده ‌نگری را برای گردشگران فراهم کرده است، در این منطقه فرهنگ مردم خاص‌تر است و اگر به بازار میناب بروید تفاوت را در لباس و گویش مردم محلی بیشتر می‌بینید، در این منطقه خانم‌ها همچنان برقع بر صورت دارند و مردان دستار به سر بسته‌اند.

 

بازار محلی میناب از جمله قدیمی‌ترین بازارهای دست‌فروشان است که تمامی محصولات آن صنایع دستی واقعی بوده و خبری از جنس‌های چینی در آن نیست، این بازار محل عرضه صنایع‌دستی و تولیدات سنتی و خانگی است و انواع حصیربافی، ظروف حصیری، سفال، لوازم دوخت لباس، برقع، ماهی و انواع مواد غذایی عرضه می‌شود. اداره میراث فرهنگی هرمزگان پنجشنبه بازار شهر میناب را در فهرست میراث ملی ثبت کرده است.

 

تنها مشکلی که طی چند سال اخیر در میناب داشتیم نبود رستوران‌های خوب بود که خوشبختانه با راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی این مشکل هم برطرف شده است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.