2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
سفر به بوشهر ؛راهنمای کامل، جاهای دیدنی، غذاهای محلی و سوغاتی

سفر به بوشهر ؛راهنمای کامل، جاهای دیدنی، غذاهای محلی و سوغاتی

بوشهر شهری با تاریخ غنی است که جاهای دیدنی زیادی دارد؛ از خانه رئیسعلی دلواری و گنبد نمکی جاسک تا بندر سیراف. راهنمای کامل سفر به بوشهر را بخوانید:

دوات آنلاین-بوشهر شهری است که از همه نظر منحصر به فرد است. زیبایی طبیعت، دریا، نخلستان‌ها، آداب و رسوم مردم، غذاها و خوراکی‌ها و صنایع دستی‌اش. پس اگر قصد دارید به سفر زمستانی بروید بوشهر را فراموش نکنید.

 

فاصله تهران تا بوشهر

ایرنا نوشت: سفر زمینی از تهران به بوشهر، طولانی بوده و حدود ۱۰۵۰ کیلومتر است که چیزی در حدود 12 ساعت طول می‌کشد.

 

برای این سفر باید از طریق بزر‎گراه خلیج فارس و با گذشتن از راه‎های تهران به اصفهان و سپس یاسوج برسید. اتوبوس‎های تهران به بوشهر هم از پایانه‎های جنوب، غرب و بیهقی حرکت می‎کنند؛ اما چون قطار به مقصد بوشهر به صورت مستقیم موجود نیست، می‎توانید از قطارهایی به مقصد شیراز یا بندرعباس استفاده کنید.

 

سفر هوایی به بوشهر هم حدود یک ساعت و 30 دقیقه زمان می‌برد و همه روزه از طریق فرودگاه بین‎المللی بوشهر توسط ایرلاین‎های بسیاری انجام می‎شود.

 

محله‌های تاریخی بوشهر

بافت تاریخی بوشهر در دل شهر قرار دارد و شامل چهار محله با معماری خاص است. این بافت زیباترین کوچه‎ها و بناها را در خود جای داده و قدمت آن به دوران نادر شاه افشار باز می‎گردد.

 

عمارت‎های تاریخی گلشن و کازرونی، در محله‎ بهبهانی و در دل بافت تاریخی شهر قرار گرفته‎اند و قدمت آن‎ها به دوران قاجار باز می‎گردد. عمارت قاجاری ملک نیز در محله‎ بهمنی قرار دارد که مشخصه‎ اصلی این بناها، معماری خاص بوشهری و ساحلی بودن آن‎هاست.

بندر سیراف؛ یکی از قدیمی‌ترین بندرهای بوشهر

بندر سیراف؛ یکی از قدیمی‌ترین بندرهای بوشهر

یکی از جاهایی که نباید در سفر به بوشهر از آن غافل شد، شهر باستانی سیراف است. سیراف یکی از قدیمی‌ترین بندرهای بوشهر است که یادگار دوره ساسانیان است. خانه‌های این بندر شبیه به خانه‌های ماسوله و به‌صورت پلکانی ساخته شده بود؛ اما در زلزله‌ای که در سال ۳۶۷ هجری قمری رخ داد شهر تخریب شد و بقایای آن بخشی از جاذبه‌های تاریخی شهر بوشهر است که در محلی به نام سیراف قرار دارد.

 

بیشتر بخوانید: بندر سیراف کجا است و تاریخچه آن چیست؟

 

عمارتی قدیمی با قدمتی حدود 200 ساله به نام عمارت شیخ جبار نصوری از دیدنی‌های بندر سیراف است که به آن قلعه نصوری هم می‌گویند. این عمارت متعلق به خاندان نصوری است که اوایل دوره‌ قاجاریه بر روی تپه‌ای بلند و مشرف به دریا ساخته شده است. آنچه این بنا را از بناهای مشابه متمایز می‌کند، هجده تابلوی بسیار زیبا از مجالس شاهنامه‌ فردوسی است که در ایوان غربی آن نقاشی شده‌اند.

در نخلستان‌های بوشهر قدم بزنید

در نخلستان‌های بوشهر قدم بزنید

وجود نخلستان‌های متعدد و آب‌وهوای مطبوعش باعث شده بوشهر محل گشت‌وگذار گردشگران از شهرهای مختلف باشد. مسافران می‌توانند در نزدیکی نخلستان‌ها خرما خریداری کنند و از خوردن خرمای تازه لذت ببرند. نخلستان‌ها در اطراف بوشهر به فراوانی یافت می‌شوند و امکان کمپ زدن در این مناطق وجود دارد و گردشگران به سرویس بهداشتی و رستوران هم دسترسی خواهند داشت.

 

مسجد جامع بردستان از مکان‌های تاریخی بوشهر

مسجد جامع بردستان یکی از بناهای تاریخی است که در روستای بردستان، از توابع شهرستان دیر، قرار دارد. قدمت این مسجد به قرن دهم بازمی‌گردد و به گفته تاریخ‌نویسان این مسجد یکی از کهن‌ترین بناهای زمان ورود اسلام به ایران است. این مسجد بنایی مستطیل‌ شکل با یک محراب، دو اتاق و یک شبستان است که طرح اولیه آن به‌صورت صلیب بود. در قسمت خارجی مسجد یک بادگیر بزرگ قرار دارد تا در روزهای گرم هوای داخل مسجد را خنک کند.

گنبد نمکی جاشک یکی از جاذبه‌های بوشهر

گنبد نمکی جاشک یکی از جاذبه‌های بوشهر

گنبد نمکی جاشک در بخش جنوبی بوشهر و در نزدیکی روستای گنخک قرار گرفته است. این گنبد یک اثر طبیعی است که از نمک ساخته شده و در واقع بیشتر شبیه به کوه است. در این کوه غار هم وجود دارد و کلا پدیده‌های طبیعی مختلفی در کنار هم جمع شده‌اند. اگر به کمپ زدن در این منطقه فکر می‌کنید باید بدانید این منطقه چون کوهستانی است، امکان زدن کمپ در آن وجود ندارد و گردشگران حتی به سرویس بهداشتی و رستوران هم دسترسی نخواهند داشت.

در سفر به بوشهر به خانه رئیسعلی دلواری سری بزنید

در سفر به بوشهر به خانه رئیسعلی دلواری سری بزنید

خانه رئیسعلی دلواری یکی از دلیران اهل تنگستان بود که به مدت هفت سال رهبری قیام مردمی علیه اشغالگران انگلیسی در بوشهر و تنگستان را بر عهده داشت. خانه او در حال حاضر به موزه تبدیل شده و قدمت آن به دوران قاجار برمی‌گردد. بخشی از خانه متعلق به نگهداری سندهای تاریخی مبارزه‌های رئیس‌علی و اسلحه بوده و بخش دیگر مربوط به تندیس‌ها، سوگندنامه‌ها و وصیت‌نامه‌ او و یارانش است.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به 3 بندر عسلویه، کنگان و بندر دیر در استان بوشهر

 

غذاهای محلی بوشهر

مثل سایر جنوبی‌ها مردم بوشهر در غذاهای محلی‌شان از ادویه و سیر زیادی استفاده می‌کنند. فلفل هم یکی از ادویه‌های محبوب در بوشهر محسوب می‌شود.

 

خاصیت نزدیکی به دریا باعث شده مردم بوشهر ماهی و میگو را به عنوان یکی از غذاهای اصلی در برنامه غذایی‌شان بگنجانند. بنابراین اگر اهل غذاهای دریایی هستید بوشهر جای خوبی است برای امتحان کردن طعم ماهی‌های مختلف.

 

غذاهای محلی بوشهری‌ها عبارت است از: قلیه ماهی، دمی لخلاخ، یتیمک، للک یا گمنه؛ و اما برای اقامت مشکلی نخواهید داشت، چون در بوشهر به اندازه کافی هتل و اقامت‌گاه بومگردی هست که می‌توانید بسته به سلیقه و بودجه‌ای که قرار است هزینه کنید، جای مناسب پیدا کنید.

 

سوغاتی‌های بوشهر

گلیم و گبه، عبای پشم شتر، گرگوربافی، حصیربافی، نمدمالی، توربافی، تونیره بافی، دولچه، سفال و سرامیک از سوغاتی‌های بوشهر هستند.

 

اگر دوست دارید به جای لباس، سوغاتی‌های خوشمزه بگیرید، انواع خرما، حلوای مسقطی، ارده، حلوا راشی، حلوای سنگک، خارک پخته و رنگینک هم گزینه‌های خوبی هستند.

 

ماهی و میگو هم گزینه‌های خوبی هستند برای اینکه دست‌خالی برنگردید. می‌توانید برای خرید ماهی و میگو، به بازار بروید و یا اینکه به اسکله‌های فروش ماهی سری بزنید که هم فال است و هم تماشا!

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.