2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
کوه درفک؛ صعود به آشیانه عقاب
یادداشت یک دختر کوهنورد

قله درفک در استان گیلان دهانه آتشفشانی دارد که فوق‌العاده زیبا است. جاذبه دیگر آن وجود غار یخی (برفی) است که منبع آبرسانی احشام و آشامیدن ییلاق‌نشینان و خوش‌نشینان منطقه است.

دوات آنلاین-کوه درفک در استان گیلان جایی است که آرزو اسدیان، دختر کوهنورد این هفته به آنجا رفته و گزارش سفرش را این‌طور برای  شما نوشته است:

کوه درفک؛ طبیعت بکر و بی‌نظیر با جنگل‌های انبوه . درفک که در گویش گیلکی «آشیانه عقاب» معنا می‌دهد، کوهی است منفرد از رشته‌کوه البرز غربی که در عین کم‌بودن ارتفاع، یکی از جذاب‌ترین کوه‌ها برای صعودکنندگان به حساب می‌آید.

برای صعود به قله درفک مسیرهای متنوعی  وجود دارد. ما یکی از بکرترین مسیرهای صعود را انتخاب کردیم؛ صعود از روستای راجعون. اگر موقعیت روستا را می‌خواهی در ٢٢ کیلومتری شهرستان رودبار قرار دارد.

ما کوهپیمایی را از ارتفاع ۶۶۰ متری شروع کردیم. تو هم اگر همین مسیر را بروی بعد از یکساعت خودت را در جنگلی انبوه می‌بینی که مسیر صعود به‌صورت خیلی کمرنگ مشخص است. ماجراجویی اصلی از اینجا شروع می‌شود. هر چی جلوتر می‌روی پیداکردن مسیر سخت‌تر می‌شود. درختان بلندتر می‌شوند و وسعت جنگل بسیار زیاد، اینجا منطقه‌ای است که طبیعت وحشی غالب است اما اگر با تور به اینجا آمده‌ای، نترس. راهنماها مسیر را می‌دانند و خطرات را از حفظ‌ هستند. اجازه نمی‌دهند اتفاقی برایت بیفتد.

آن روز که ما این مسیر را رفتیم در تمام طول راه تنها تیم صعودکننده بودیم. ما ۸ نفر، همه ساکت و مبهوت، نظاره‌گر این طبیعت باشکوه بودیم. آرامش واقعی همان‌جا بود. قرار بود  شب را در ییلاق جیرونی در ارتفاع ۱۸۰۰ متری بخوابیم.  بعد از ۵ ساعت کوهپیمایی سنگین به این ییلاق زیبا رسیدیم و چه خوب که آب همراه داشتیم. تو هم حتما در این سفر به‌اندازه کافی آب با خودت ببر،  چون در طول مسیر چشمه‌ای وجود ندارد.

حدود ساعت ۷ شب کمپ را برپا کردیم. عده‌ای کلبه چوبی را برای خواب انتخاب و بعضی‌ها هم چادر برپا کردند. پایین‌تر از کمپ در  ییلاق جیرونی چشمه‌‌ای وجود دارد که آب آن بسیار گوارا است.

شب را همانجا ماندیم تا سپیده زد. برای صعود به قله از محل کمپ ۴ ساعت زمان لازم بود، اما بدلیل گزارش هواشناسی تصمیم گرفتیم به قله صعود نکنیم. تو هم اگر خواستی بروی حتما از وضعیت آب‌وهوا باخبر شو وگرنه ممکن است گرفتار حادثه‌های پیش‌بینی‌نشده شوی.

روز دوم به‌ناچار به‌سمت پایین حرکت کردیم. در طول مسیر صعود درختانی که بر اثر صاعقه سوخته‌بودند دیده می‌شدند.  اگر آن منظره را تصور کنی می‌فهمی که پرس‌وجو درباره آب‌وهوا چقدر ضروری است.( اگر می‌خواهی بدانی هنگام صاعقه چه باید بکنی، این مطلب را بخوان).

ما آن روز به قله نرفتیم اما اگر تو تصمیم داری بروی، یادت باشد قله درفک دهانه آتشفشانی دارد که فوق‌العاده زیبا است. جاذبه دیگر آن وجود غار یخی (برفی)  است که منبع آبرسانی احشام و آشامیدن ییلاق‌نشینان و خوش‌نشینان منطقه است.

برادرم، آرش اسدیان در طول راه از گروه و البته منظره عکاسی کرده است که می‌توانید عکس‌هایش را اینجا ببینید. همه مطالب قبلی من هم درباره ارفع‌کوه، قله ساکا و قله لاکمر در این قسمت است.

12jav.net

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.