2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
آنالیز چهارمین باخت فصل پرسپولیس در برابر مسجد سلیمان

آنالیز چهارمین باخت فصل پرسپولیس در برابر مسجد سلیمان

پرسپولیس در حالی در زمین خود و به مسجد سلیمان باخت که همه انتظار یک برد مقتدرانه را از او داشتند. عدم جاگیری درست نفرات و بهم‌ریختگی تیم از عوامل مهم این باخت بود.

دوات آنلاین-در هفته یازدهم لیگ برتر پرسپولیس میزبان نفت مسجد‌سلیمان بود و مثل چند بازی قبل با یک نمایش نه‌چندان خوب باز‌هم اثری از تیم مدافع عنوان قهرمانی نداشت و سرانجام این بازی ناامید‌کننده، یک شکست خانگی برای پرسپولیس بود. با شکست عصر جمعه‌، پرسپولیس در فاصله 4 هفته مانده تا پایان نیم فصل اول، به آمار 4 باخت رسید.

 

خراسان ورزشی نوشت: این در‌حالی است که پرسپولیس با برانکو در فصل گذشته تنها یک باخت در طول‌30 هفته متحمل شد ولی حالا شکست‌هایش به‌‌طور میانگین حتی در بازه زمانی کمتر از 3 هفته تکرار می‌شوند.

 

 

باخت مقابل 3 تیم مدعی سپاهان، تراکتور، شهرخودرو و حالا شکست خانگی مقابل نفت مسجدسلیمان نشان می‌دهد که هواداران سرخ نباید امید زیادی به کسب چهارمین قهرمانی متوالی داشته باشند.

 

 

هر‌چند که بعد از بازی رسانه‌های سرخ و حتی سیدجلال حسینی باز هم دست‌های پشت‌پرده را به میان آوردند و از تلاش این دست‌ها برای نتیجه نگرفتن پرسپولیس سخن به میان آوردند اما نتایج اخیر سرخ‌پوشان بیش از این‌که به بداقبالی و دست‌های پشت پرده مرتبط باشد، به تصمیم‌های بعضا‌ عجیب و غریب کالدرون برمی‌گردد.

 

 

کالدرون از آغاز فصل بدون این‌که توجیه منطقی وجود داشته باشد، بارها و بارها ترکیب خط دفاعی را تغییر داده و حالا در تازه‌ترین تصمیم، شجاع خلیل‌زاده را از ترکیب بیرون می‌گذارد.

 

 

 مدافعی که در 3 فصل گذشته بازیکن ثابت در مرکز خط دفاع بوده و کسی نمی‌داند کالدرون چطور کنعانی‌زادگان را به او ترجیح می‌دهد. اگر صحنه گل نفتی‌ها را یکبار دیگر مرور کنیم، خواهیم دید که جای خالی شجاع سرزن در محوطه جریمه در به ثمر رسیدن این گل تا حدود زیادی نقش داشته است.

 

 

 طبق آماری که از پرسپولیس در 2 فصل اخیر منتشر شده شجاع خلیل‌زاده به طور میانگین در هر بازی 7 دفع توپ بلند در محوطه جریمه خودی دارد که بیشتر این دفع توپ‌ها روی تیر یک یا دوی دروازه خودی بوده است. در صحنه گل برتری عددی با پرسپولیس است اما با این‌حال شرط عقل حکم می‌کرد تیم پرسپولیس دست‌کم یکی از تیرها را ‌پوشش می‌داد. این اتفاق به وضوح پیداست که صورت نگرفته است.

 

اشتباه در جاگیری

جای‌گیری نفرات به هیچ عنوان درست نیست. دورتر از صحنه‌ای که توپ تبدیل به گل شد؛ نزدیک به نقطه پنالتی یارگیری‌های نفر به نفر است و سیدجلال با استفاده از تجربه خود در بین 2 بازیکن نفت قرار گرفته تا در صورت لزوم توپ را در نزدیکی این 2 بازیکن قطع کند اما در بقیه موارد یارگیری اصولی نیست و کنعانی‌زادگان و نادری و دیگر بازیکنان فقط حضوری فیزیکی در محوطه جریمه خودی دارند و دفاع فردی در این صحنه به خوبی رعایت نشده است.

 

خط دفاعی تیم پرسپولیس نه در این صحنه، بلکه در جریان بازی عملکرد خوبی نداشت، به طوری که نفت مسجد سلیمان بارها و بارها صاحب موقعیت شد و اگر احمد الجبوری روز خوبی‌ داشت، پرسپولیس با نتیجه بدتری شکست را می‌پذیرفت.

 

حالا با توجه به این عملکرد ضعیف یکبار دیگر این سوال مطرح می‌شود که چرا و به چه دلیلی کالدرون زوج موفق سیدجلال- شجاع را تغییر داده است؟! از خط دفاع که بگذریم یک خط جلوتر، ایده استفاده از محمد نادری به‌عنوان بال چپ هم از دیگر ابهامات در ترکیب مربی آرژانتینی است.

 

 فراتر از سلیقه منحصر به فرد کالدرون در انتخاب ترکیب اصلی، آنچه که باعث نگرانی هواداران پرسپولیس شده، افت نسبی اکثر مهره‌های موثر فصل‌های گذشته است و این نشان می‌دهد که تاکتیک‌های مرد آرژانتینی تا به اینجای فصل مناسب نبوده و با توانایی‌های فردی بازیکنان همخوانی نداشته است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.