2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
ضیا عربشاهی: برانکو از کالدرون بهتر بود/ پرسپولیس کار سختی دارد

ضیا عربشاهی: برانکو از کالدرون بهتر بود/ پرسپولیس کار سختی دارد

ضیا عربشاهی پیشکسوت پرسپولیس از جمله کسانی است که به کالدرون انتقاد زیادی دارد او براین باور است که برانکو به لحاظ روانشناسی از کالدرون داناتر بود. ع

دوات آنلاین-ضیا عربشاهی در زمان سرمربیگری برانکو هم منتقد کوچینگ او بود اما درباره کالدرون آتش تندتری دارد. هافبک سابق پرسپولیس می‌گوید فولاد تیم خوبی است که روند رو به رشدی در این فصل داشته و پرسپولیس امروز بازی ساده‌ای نخواهد داشت بخصوص که بازی در اهواز برگزار می‌شود.

 

ایران ورزشی نوشت: به اعتقاد عربشاهی تیمی که در تهران نتوانسته ماشین‌سازی را شکست دهد در اهواز کار سختی خواهد داشت. به زعم او کالدرون تصور می‌کرده بعد از شکست شاهین، مقابل ماشین‌سازی هم کار راحتی دارد اما اینطور نشده.

 

ضیا می‌گوید فولاد فوتبال را بلد است و با نکونام خوب کار کرده. بعد از این صحبت‌های مقدماتی تازه موتور آقا ضیا روشن می‌شود.

 

*شما از نحوه بازی و تغییراتی که کالدرون می‌دهد راضی هستید؟

 به قرآن ما 14 سال در این تیم جای سه نفر بازی می‌کردیم. تمام مدارک دنیا را هم داریم و راحت آنالیز می‌کنیم اما متأسفانه حرف بزنیم می‌گویند این دهه شصتی‌ها دارند انتقاد می‌کنند و دشمنی دارند در حالی که اینطوری نیست.

 

واقعیت این است که کالدرون کوچینگ بلد نیست و با تعویض‌هایش کاری می‌کند که بازیکن رفته‌ رفته زده می‌شود. شما نادری، بشار، شیری، ترابی و انصاری را ببینید که همه‌شان افت کردند و از نظر روانی پایین آمده‌اند.

 

 عامل روانی مهم‌ترین چیز در فوتبال است. شما اگر در طول هفته عالی تمرین کنید اما آمادگی روانی نداشته باشید مشکل دارید. همه جای دنیا اینطوری است که یک مربی با 15‌-14 بازیکن ثابت کار می‌کند و 11 نفر اصلی‌اش هم معلوم است. شما ببینید مهدی شیری را کنار سیامک انصاری دارد اما شجاع که تخصصی در دفاع راست ندارد بازی می‌کند.

 

 آنطرف زمین نادری خوب کار می‌کند. او یکی از مدافعانی است که خیلی دوست دارم چون خوب اضافه می‌شود و در حمله عالی است. من عاشق این بازیکنان هستم اما می‌بینید دقیقه 75 تعویض می‌شود.

 

همین باعث می‌شود شرایط روانی‌اش برای بازی بعد مختل شود. اینها روی فوتبالیست‌های ایرانی خیلی تأثیر‌گذار است چون حساسند.

 

ضیا عربشاهی: برانکو از کالدرون بهتر بود، پرسپولیس کار سختی دارد

ضعف اصلی کالدرون چیست

*ایراد کالدرون را در کوچینگش می‌بینید؟

 به نظر من او روانشناس خوبی نیست، کوچینگش هم ضعیف است. مربی باهوش کسی است که در عرض دو سه ماه تیمش را بشناسد و بعد از 4‌-3 هفته ارنج اصلی دستش بیاید. مربی باید باهوش عمل کند و روانشناس خوبی باشد.

شما در مورد برانکو هم منتقد بودید و می‌گفتید کوچینگش خوب نیست و خوب تعویض نمی‌کند.

 

 بله اما برانکو روانشناس خوبی بود و بازیکن‌ها هم با جان و دل برایش بازی می‌کردند. از همه مهم‌تر اینکه انرژی ورزشگاه و هواداران پشتش بود. کالدرون اما از نظر روانشناسی و مدیریت ضعیف است.

 

علیپور را از ترک پرسپولیس منصرف کردم

*در ماجرای علیپور چه کسی را مقصر می‌دانید؟

 خب ببینید علیپور که قصد نداشته توپ را آنطور بزند. به نظرم باید بعد از آن ضربه حمایتش می‌کردند اما دقیقاً برعکسش عمل کردند. باید همان موقع در ورزشگاه تشویقش می‌کردند.

 

علیپور می‌خواست از پرسپولیس برود اما خود من به او گفتم تا یک تیم خوب اروپایی پیدا نکردی نرو. ما به جای اینکه به این بچه انرژی بدهیم که بیاید جبران کند، خرابش کردیم.

 

با این حال مطمئن باشید جبران می‌کند. مگر این همه گل نزد؟ مگر آقای گل نشد؟ حالا یک حرکتی انجام شد اما به جای تشویق او را هو کردند و علیه‌اش شعار دادند.

 

حالا دو هفته دیگر همین علیپور اگر گل بزند همین هوادار تشویقش می‌کند. البته من اگر جای علیپور باشم دیگر برای هواداران دست تکان نمی‌دهم. تماشاچی باید این بازیکن را درک کند.

 

من که از هر نظر در تیم مفید هستم، حالا در یک صحنه اشتباه کرده‌ام. طرف در دعوا هم یک کار اشتباه می‌کند چون یک لحظه خون به مغزش نمی‌رسد.

 

کالدرون هم ابتدا به او حمله کرد اما امروز (دیروز) قبل از بازی فولاد به نوعی حمایتش کرده.

 

 وظیفه دارد که حمایت کند. در بازی نباید اینطور باشد که وقتی پنالتی می‌شود یکی می‌گوید من بزنم، بگویی تو بزن. یعنی چی؟ شما در تمرین بازیکنان‌تان را می‌بینید و متوجه می‌شوید چه کسی پنالتی‌زن است. کاپیتان هم در زمین باید این مسأله را مدیریت کند.

 

کالدرون صفر است

*صحبت‌هایی درباره بازگشت سیدجلال به ترکیب به گوش می‌رسد.

 خب با این کار روحیه‌اش را بیشتر خراب می‌کند. چون همان مسأله روانی که گفتم در میان است و بازیکن نمی‌داند در تیم چه موقعیتی دارد.

اگر برانکو از نظر روانشناسی 20 و 10 بود یعنی از 20، ده تا هم بال داشت، کالدرون از این نظر زیر صفر است.

 

 مگر همین حسینی پارسال بهترین بازیکن لیگ نبود؟ چه اتفاقی افتاد که یک‌دفعه‌ای پیر شد؟ حسینی در زمین مدیر تیم است و از نظر بدنی هم مشکلی ندارد. من اگر مربی باشم  حتماً از او در ترکیب استفاده می‌کنم.

 

کالدرون می‌گفت بازیکنی که نتواند با فلسفه من هماهنگ شود یا دیر هماهنگ شود از ترکیب بیرون می‌ماند. ظاهراً منظورش سیدجلال بود.

 

 چه فلسفه‌ای آقا؟ اگر می‌گوید می‌خواهم تهاجمی بازی کنم ما که چیزی نمی‌بینیم. این تیم نمی‌تواند 4 تا پاس به هم بدهد. مگر ما 4 تا هافبک ملی‌پوش وسط زمین نداریم.

 

سه تا مال ایران، یکی مال عراق. اینها چرا نمی‌توانند موقعیت بسازند. تیم باید چطور هجومی باشد؟ پرسپولیس از اول هجومی بوده و وقتی جلوی تماشاگر خودی بازی می‌کند  حتماً تهاجمی است.

 

 شما دیدید بازی با ماشین‌سازی این پسر چپ پای حریف چکار کرد جلوی تیم ما. به نظر من سیدجلال اگر بازی کرد باید خیلی چیزها را ثابت کند. او یک بازیکن قابل است و از نظر مدیریت در زمین حرف ندارد.

ضیا عربشاهی: برانکو از کالدرون بهتر بود، پرسپولیس کار سختی دارد

حالا اگر سیدجلال برگردد ممکن است کنعانی را به دفاع راست ببرد و دوباره آزمایش بازیکنان در پست غیر تخصصی کار تیم را خراب کند.

 

چرا انصاری را بیرون نمی‌گذارد؟ ما چرا نیمکت قوی می‌خواهیم؟ برای این است که یازده تا مشخص باشند و سه چهار نفر هم برای پست‌های مشخص داشته باشیم؟ اگر اینطور باشد به بقیه بازیکنان که نیاز نداریم.

 

این شرایط وقتی خوب است که بتوانیم نفرات را خوب بچینیم توی زمین. حالا ‌حتماً انصاری باید بازی کند؟ نادری که برای دفاع میانی خیلی از او بهتر است. من اگر باشم کنعانی را یک خط جلو می‌آورم و نادری را هم بازی می‌دهم.

 

*اما به نظر می‌رسد مشکل تیم بیشتر در فاز حمله باشد که کم موقعیت می‌سازد و کم گل می‌زند.

 به خاطر اینکه ترابی مدام پا به توپ جلو می‌رود و فقط پیش می‌رود. شما یک کار ترکیبی از این بازیکنان نمی‌بینید. فقط زمانی از این خط میانی کار ترکیبی می‌دیدیم که کمال بود.

 

فرشاد، امیری و مسلمان کنار هم بازی می‌کردند. تنها کسی که الان کار ترکیبی می‌کند و تقه تقه پاس می‌دهد وحید امیری است. الان کدام‌شان این کار را می‌کنند؟ شما باید مهاجم را مجبور کنید که به فضا برود. من قبل از بازی با شاهین به علیپور گفتم از هافبک‌ها توپ بخواه.

 

*کالدرون می‌گفت در این فصل کلاً از دو سیستم 2‌-4‌-4 و 3‌-3‌-4 استفاده کرده در حالی که به نظر می‌رسد‌ سیستم ظاهراً تهاجمی او که 3‌-3‌-4 است چندان تهاجمی نیست.

 

 نه اصلاً اینطور نیست. شما دیدید که در بازی سوم نادری را برد گوش چپ. کار در این پرسپولیس با این همه بازیکن خیلی راحت است. شما باید یک هافبک دفاعی بگذارید، سه نفر جلوتر از او و دو مهاجمی که فقط در 18 قدم حریف باشند.

 

وینگرها هم لب خط باشند و توپ‌های قبل از 18 قدم برای دفاع چپ و راست باشد. در این صورت شما آن جلو 5 تا بازیکن دارید.

 

*فکر می‌کنید علت این همه تغییر در دفاع راست چیست؟

نمی دانم اما به نظرم نعمتی را باید آنجا بازی بدهد. البته او ذاتاً مدافع راست نیست اما می‌تواند خوب کار کند. در ضمن اگر وضع بدنی ماهینی خوب است چرا بازی نمی‌کند. شیری جلوتر از او.

 

او که خیلی خوب کار می‌کند هم در دفاع خوب است، هم خوب اضافه می‌شود. متأسفانه آقای کالدرون اینها را بلد نیست. ما دنبال چشم آبی‌ها و چشم خوشگل‌ها هستیم. ما خودمان را باور نمی‌کنیم.

 

جوان هایمان را باور نمی‌کنیم

*درباره جونیور نظر شما چیست؟

 به این بازیکن 500 هزار یورو داده‌اند اما 500 قران هم نمی‌ارزد. چرا جوان‌های‌مان را باور نمی‌کنیم؟ من خودم 16 سال و شش هفت ماه داشتم که با تیم پاس در جام تخت جمشید فیکس بازی کردم چون حسن حبیبی من را باور کرد و من هم باورش کردم.

ضیا عربشاهی: برانکو از کالدرون بهتر بود، پرسپولیس کار سختی دارد

خودباوری و اعتماد، اعتماد به نفس را در بازیکن باعث می‌شود. شما عبدی و روستایی را دارید. همان محمد‌امین اسدی هم مهاجم خوبی بود. من به جرأت می‌گویم از این 500 هزار یورویی که به جونیور دادند 450 هزار تایش را آقایان خوردند.

 

اینها باید به‌عنوان مدیرعامل به بازرسی جواب بدهند. آنهایی که فقط حرف می‌زدند و عکس می‌گرفتند الان کجا هستند؟ همین آقای عرب که عکس می‌گرفت الان کجاست؟

 

 آقای طاهری که می‌گفت من بدهی نداشتم الان کجاست؟ معاون ایشان آقای ترکاشوند الان یا دبی است یا اوکراین. فامیلش هم درفشی‌فر را در دست دارد در حالی که این امکانات را باید به دست قهرمان‌های ملی بدهند که چشمداشت مالی ندارند و ماه‌ها دور از زن و بچه‌شان بوده‌اند.

 

 اگر گوش یکی دو تا از اینها را می‌گرفتند کار به اینجا نمی‌کشید اما متأسفانه هیچ‌کدام از این مدیران به خاطر کارهای غلطی که کردند بازخواست نشدند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.