2024/09/19
۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۹ شهريور
پیشنهادات ما
راه حل زود پختن نخود و لوبیا

راه حل زود پختن نخود و لوبیا

اگر می خواهید بدانید چه کار کنیم که انواع حبوبات به ویژه نخود و لوبیا زود بپزند این مطلب را بخوانید.

دوات آنلاین -حبوبات از جمله گروه‌های اصلی غذایی است که هم پروتئین بالایی دارد و هم غذاهای خوشمزه‌ای می‌توان با آن درست کرد. اما جدی‌ترین مشکل حبوبات آن است که نفاخ است و سخت می‌پزد! با تمام اینها راهکارهایی برای پخت سریع حبوبات و گرفتن نفخ آن وجود دارد که می‌تواند ما را برای پختن غذای گیاهی سالم و پرپروتئین یاری دهد.

 

روش پخت سریع حبوبات

به نوشته چاردیواری جام جم، حبوبات شامل نخود، لوبیا سفید،عدس و...هرکدام به زمان‌ خاصی برای پخت نیاز دارند.از طرفی استفاده ازآنها درغذا ممکن است با زمان پخت مواد غذایی دیگر یکسان نباشد وآشپزی رادشوار کند. ازاین رونیاز است حبوبات پیش ازاضافه‌شدن به سایر مواد غذایی و جداگانه پخته شوند. این کار علاوه‌بر کوتاه‌ترکردن پخت غذاباعث حفظ موادمغذی درحبوبات خواهد شد، همچنین هماهنگی بیشتری در پخت همه مواد ایجاد می‌شود.

چندراه برای پختن سریع‌ حبوبات قبل ازاضافه‌کردن آن به سایر مواد غذایی وجود دارد،هرکدام ازآنها نیز به زمان خاصی نیاز دارد.

 

پخت سریع نخود و لوبیا در آب‌جوش

یکی ازراه‌های پخت سریع‌تر حبوبات،جوشاندن آنها درون آب به مدت یک‌ساعت است، سپس اجازه می‌دهیم یک ساعت دیگر نیز در همان آب جوشیده باقی مانده وخیس بخورند.

 

فیلم: ترفندی برای پوست کندن درسته تخم مرغ

 

با این کارحبوبات کاملا پخته شده وآماده استفاده خواهندشد؛البته بایدتوجه داشت آب‌گرمی که حبوبات در آن پخته شده مجددا استفاده نشود، زیرا از این طریق نفخ حبوبات نیز گرفته و آب آن باید دور ریخته شود.

روش زود پختن انواع حبوبات را یاد بگیرید

استفاده از زودپز برای پخت سریع‌

استفاده از ابزار‌های مختلف برای پخت حبوبات نیز می‌تواندراهکار دیگری برای پخت سریع آن باشد. زودپز می‌تواند خیلی سریع‌تر اززمان موردنیازبرای پخت سریع حبوبات، آنها را نرم ومغزپخت کند؛ البته باید توجه داشت انواع حبوبات را نمی‌توان به‌طور یکجا درون زودپز قرارداد، زیراهرکدام از آنها زمان پخت مجزایی داردواین کار باعث نپختن یا له‌شدن برخی ازآنها می‌شود.

 

حبوبات را قبل از پخت بخیسانید

برای این‌که حبوبات زودتروبهتر پخته شوندلازم است ابتدا چند ساعت قبل ازمصرف درون آب خیسانده و همچنین برای از بین بردن نفخ آنها نیز باید آب حبوبات هر یک‌ساعت تعویض شود.

 

فیلم: چطوری تلخی بادمجان را بگیریم

 

دراین زمان برای پخت سریع حبوبات می‌توان نمک هم به حبوبات خیسانده اضافه کرد.البته دراین هنگام نمک می‌تواند مفید باشدودرپختن سریع‌تر حبوبات کمک کند،اما هنگام قراردادن حبوبات روی اجاق‌گاز نباید از نمک استفاده کرد. استفاده زودهنگام ازنمک در زمان پخت حبوبات باعث سفت‌شدن آن می‌شود، به طوری که دیگر نمی‌توان آن را مغزپخت کرد.

 

قرار دادن حبوبات خیس‌ شده در فریزر

درصورتی که حبوبات به‌طور مداوم مورداستفاده قرارگیرند، می‌توان ازروش ساده‌تر وسریع‌تر برای مصرف آن استفاده کرد. برای این کار می‌توانید حبوبات را به همان روش سنتی، درون آب خیس داده و۱۲ساعت دراین حالت بگذارید.

 

بیشتر بخوانید: اگر برنج شفته و خمیر شد چه کار کنیم

 

سپس درهمین وضعیت آن را درون فریزر قراردهید. این کار باعث می‌شود تا در زمان خارج‌کردن از فریزر زمان کمتری را صرف پختن آن بکنید.

 

علت دیر پختن حبوبات چیست؟

حبوبات خیس‌خورده به‌راحتی پخته می‌شوند.درصورتی که اقدامات لازم رابرای پخت سریع حبوبات انجام دادید، اما حبوبات همچنان سفت باقی ماندند، این مسأله می‌تواند دلایل دیگری داشته باشد.درصورتی که حبوبات کهنه باشند کیفیت پخت آنها پایین می‌آید و ممکن است هرگز به‌طور کامل نپزد.

 

پیشنهادات ما
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.