2024/05/05
۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
برنج را قبل از پخت بشوییم یا نه؟

برنج را قبل از پخت بشوییم یا نه؟

آیا شستن برنج قبل از پختن کار درستی است یا اینکه عوارضی دارد؟

دوات آنلاین -تقریبا همه ما برنج را قبل از پخت چندبار می‌شوییم و خیس می‌کنیم. این روشی است که در بیشتر آشپزخانه‌های ایران و حتی جهان دنبال می‌شود. حال سوالی برای دانشمندان پیش آمده‌ است که آیا باید برنج را قبل از پختن شست یا نه؟

 

به نوشته روزنامه خراسان، کارشناسان آشپزی ادعا می‌کنند که شست وشوی برنج قبل از پختن میزان نشاسته آن را کاهش می‌دهد اما محققان می‌گویند این نشاسته داخل دانه برنج نیست بلکه نشاسته (آمیلوز) روی سطح دانه برنج است که هنگام فرایند آسیاب تولید شده است. با استفاده زیاد از پلاستیک در زنجیره تامین مواد غذایی، به تازگی میکروپلاستیک‌ها در غذاهای ما از جمله برنج یافت شده است.

آیا شستن برنج قبل از پخت خاصیت آن را از بین می برد

فواید و ضررهای شستن برنج قبل از پخت

تحقیقات نشان می‌دهد که فرایند شست وشو تا ۲۰ درصد از پلاستیک‌های موجود در برنج نپخته را از بین می‌برد،همین‌طور گردو‌غبار، حشرات، سنگ‌های کوچک و پوسته باقی‌مانده از فرایند پوست‌کنی را کمتر می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: ترفندهایی برای استفاده کمتر از روغن در آشپزی

 

صرف‌نظر از بسته‌بندی (کیسه‌های پلاستیکی یا کاغذی) اگر برنج را قبل از پختن بشویید، می‌توانید پلاستیک موجود در آن را تا ۴۰ درصد کاهش‌دهید. همچنین مطالعات نشان داده‌است که شستن برنج حدود ۹۰ درصد از آرسنیک موجود در آن را از بین‌می‌برد.

 

این کار همچنین باعث می‌شود مقدار زیادی از دیگر مواد مغذی مهم برای سلامت بدن مانند مس، آهن، روی و وانادیوم هم  از بین برود.

 

در همین زمینه: چکار کنیم غذا سر نرود

 

به طور خلاصه باید گفت، شستن برنج قبل از پخت هیچ تاثیری بر محتوای باکتریایی آن ندارد، زیرا دمای بالای پخت تمام باکتری‌های موجود را از بین می‌برد. موضوع نگران‌کننده‌تر این است که چه مدت برنج پخته شده یا برنج شسته شده را در دمای اتاق نگهداری می‌کنید.

 

اگر برنج مرطوب یا برنج پخته شده در دمای اتاق نگهداری شود  هاگ‌های باکتری فعال می شوند و شروع به رشد می کنند. سپس این باکتری‌ها سمومی را تولید می‌کنند که با پختن یا گرم کردن مجدد غیرفعال نمی‌شوند.

 

این سموم می‌توانند باعث بیماری شدید دستگاه گوارش شوند. بنابراین، مطمئن شوید که برنج شسته یا پخته شده را برای مدت طولانی در دمای اتاق نگه ندارید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.