2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
طرز تهیه پتله پلوی همدانی چگونه است

طرز تهیه پتله پلوی همدانی چگونه است

همدانی های پتله پلو را با چی و چطور درست می کنند؟

دوات آنلاین -پتله پلو یکی از غذاهای سنتی همدان است که با بلغور درست می شود و طعم بسیار خوبی دارد و با نوشیدنی شربت شیره خورده می‌شود. این غذا به ویژه در شهرهای تویسرکان و ملایر زیاد طبخ می شود.

 

دستور پخت پتله پلو

آن طور که فریبا نعمتی ـ کارشناس مردم‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان ـ به ایسنا گفته: پتله در گویش محلی به معنی بلغور است وهمدانی‌ها همان گندم خرد شده، اما پخته را «پتله» گویند.

 

فیلم: طرز تهیه کتلت شیرازی بدون گوشت

 

برای تهیه «پتله» در وهله اول گندم را شسته و می‌پزند، سپس گندم پخته شده را روی پارچه‌ای ریخته و جلوی آفتاب در چند روز خشک می‌کنند. دوباره گندم  خشک شده را در آب خیس کرده با وردنه روی آن می‌کوبند تا پوسته گندم جدا شود. دوباره گندم را روی پارچه ریخته و آن را جلوی آفتاب خشک می‌کنند تا بلغور  برای پخت آماده شود.

طرز تهیه و دستور پخت پتله پلو چگونه است

برای تهیه این غذا ابتدا بلغور یا پتله را به مدت ۲۰ دقیقه در آب‌جوش می‌ریزند تا کمی پخته شود. سپس برنج را اضافه می‌کنند.  بعد از این‌که پتله و برنج نیم پخت شد، سیب‌زمینی نگینی شده را به مواد اضافه می‌کنند و بعد از چند دقیقه برنج را آبکش کرده و در قابلمه ریخته و می‌گذارند تا پلو کاملا دم بکشد.

 

بیشتر بخوانید: طرز پخت سبزی پلوی دامغانی با گوشت چرخ کرده

 

در این فاصله گوشت خرد شده را پخته به همراه پیاز داغ و مقداری کشمش در ماهی‌تابه با روغن حیوانی تفت می‌دهند و به دلخواه داخل برنج یا هنگام سرو در دیس با برنج مخلوط می‌کنند. البته بعضی‌ها نیز به دلخواه گوشت چرخ‌کرده را به صورت کوفته قلقلی سرخ کرده و در کنار پلو سرو می‌کنند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.