2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
طرز پخت سبزی پلو با گوشت چرخ کرده به سبک دامغانی

طرز پخت سبزی پلو با گوشت چرخ کرده به سبک دامغانی

سبزی پلوی دامغانی با گوشت چرخ کرده درست می شود. طرز تهیه این غذا را اینجا یاد بگیرید.

دوات آنلاین -یکی از غذاهای سنتی دامغان نوعی سبزی پلو است که با گوشت چرخ کرده درست می کنند و بسیار خوشمزه و دوست داشتنی است. طرز تهیه و دستور پخت این غذا در ادامه توضیح داده شده است.

 

مواد لازم برای سبزی پلوی دامغانی

به نوشته فرادید شما برای تهیه این غذا ابتدا باید مواد زیر را فراهم کنید:

برنج ۴ پیمانه

گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم

بادمجان ۲ عدد

پیاز ۱ عدد

گوجه فرنگی ۲ عدد

رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری

سبزی پلویی ۳۰۰ گرم

زعفران دم کرده نصف فنجان

زردچوبه، روغن، نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

سبزی پلو با گوشت چرخ کرده را چطور درست کنیم

دستور تهیه سبزی پلو با گوشت چرخ کرده

برای تهیه سبزی پلوی دامغانی ابتدا برنج را درون یک کاسه حاوی آب می‌ریزیم، سپس ۱ قاشق چایخوری نمک اضافه کرده و اجازه می‌دهیم برنج به مدت یک ساعت خیس بخورد. در همین حین بادمجان‌ها را پوست گرفته و به صورت حلقه‌ای خرد می‌کنیم.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه 3 غذای جدید با گوشت چرخ کرده

 

در این مرحله یک تابه مناسب روی حرارت قرار داده و کمی روغن اضافه می‌کنیم. پس از اینکه روغن به خوبی داغ شد، بادمجان‌ها را به تابه افزوده و هر دو سمت شان را به صورت یکدست سرخ می‌کنیم، سپس از تابه خارج کرده و کنار می‌گذاریم.

 

در این مرحله پیاز را پوست گرفته و به صورت نگینی ریز خرد می‌کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار داده و مقداری روغن اضافه می‌کنیم. پس از اینکه روغن داغ شد، پیاز را به تابه اضافه کرده و تفت می‌دهیم تا سبک شود.

 

حالا گوشت چرخ کرده را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به تابه اضافه کرده و کمی تفت می‌دهیم تا گوشت تغییر رنگ دهد. در ادامه گوجه فرنگی‌ها را درون تابه رنده می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم تا با دیگر مواد ترکیب شوند.

 

در این مرحله مواد را یک سمت تابه جمع کرده و رب گوجه فرنگی را سمت دیگر تابه اضافه می‌کنیم، سپس به خوبی تفت می‌دهیم تا به طور کامل سرخ شود. در ادامه حرارت زیر تابه را کم می‌کنیم تا گوشت به طور کامل بپزد.

 

فیلم: دستور پخت قیمه با گوشت چرخ کرده

 

حلا یک قابلمه مناسب را تا نیمه آب پر می‌کنیم و روی حرارت زیاد قرار می‌دهیم تا آب جوش بیاید. پس از اینکه آب جوش آمد، برنج را به همراه ۱ قشق چایخوری نمک اضافه کرده و اجازه می‌دهیم برنج به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه بپزد تا نرم شود.

 

در همین حین سبزی پلو را به صورت ریز خرد می‌کنیم و پس از گذشت ۶ دقیقه به قابلمه برنج اضافه کرده و با برنج ترکیب می‌کنیم. در ادامه ترکیب برنج و سبزی پلویی را آبکش می‌کنیم، سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می‌دهیم.

 

در این مرحله کمی روغن به قابلمه اضافه می‌کنیم، سپس مقداری نان به عنوان ته دیگ در کف قابلمه قرار می‌دهیم. در ادامه مقداری از ترکیب برنج و سبزی روی ته دیگ میریزیم، سپس مقداری از ترکیب گوشت چرخ کرده روی برنج می‌ریزیم.

 

مواد را به همین ترتیب به صورت لایه‌ای درون قابلمه می‌ریزیم، سپس درب قابلمه را می‌گذاریم و اجازه می‌دهیم سبزی پلو به مدت ۴۵ دقیقه دم بکشد. در نهایت پلو را درون قابلمه ترکیب کرده و درون دیس می‌کشیم، سپس با بادمجان سرخ شده سرو می‌کنیم.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.