2024/09/16
۱۴۰۳ دوشنبه ۲۶ شهريور
پیشنهادات ما
طرز تهیه رشته پلو با گوشت قلقلی

طرز تهیه رشته پلو با گوشت قلقلی

اگر می خواهید با گوشت چرخ کرده رشته پلو درست کنید، این مطلب دستور پخت آن را کامل توضیح داده است.

دوات آنلاین -رشته ‌پلو یکی از انواع غذاهای ایرانی است که قدمت بالایی نیز دارد. رشته ‌پلو یکی از انواع پلوهای طبخ شده در آشپزی ایرانی است و گمان می‌رود اولین بار همدانی‌ها این غذای خوش طعم را طبخ کرده‌اند. امروز اما در سراسر ایران رشته‌ پلو به عنوان یک غذای سنتی و لذیذ پخته و مصرف می‌شود. این غذا برای نذری دادن هم گزینه خوبی به شمار می‌رود.

 

مواد لازم برای رشته پلو

به نوشته چاردیواری جام جم، شما برای درست کردن رشته پلو با گوشت قلقلی برای 5 نفر به مواد زیر نیاز دارید:

برنج: ۳ پیمانه

رشته ‌پلویی: ۱۵۰ گرم

سیب زمینی: یک عدد بزرگ

گوشت چرخ کرده: ۳۵۰ گرم

پیاز: ۲ عدد متوسط

کشمش پلویی: یک پیمانه

زعفران دم کرده: ۲ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه: به مقدار کافی

زردچوبه و روغن: به مقدار کافی

رشته پلو را چطور با گوشت قلقی درست کنیم

دستور پخت رشته ‌پلوبا گوشت قلقلی

برای تهیه رشته ‌پلو مجلسی ابتدا برنج را پس از شستن داخل کاسه‌ای مناسب می‌ریزیم، سپس یک قاشق چایخوری نمک اضافه می‌کنیم و به اندازه‌ای آب روی برنج می‌گیریم که سطح آب دو‌بند انگشت بالاتر از سطح برنج باشد.

 

اجازه می‌دهیم برنج در همین حالت ۲ ساعت خیس بخورد. در ادامه نصف قابلمه را با آب پر می‌کنیم و روی حرارت قرار می‌دهیم، سپس یک قاشق چایخوری نمک به همراه یک قاشق غذاخوری روغن مایع به قابلمه اضافه می‌کنیم‌ آب که به جوش آمد برنج خیس خورده را به قابلمه اضافه می‌کنیم، سپس رشته‌های پلویی خرد کرده را به قابلمه اضافه می‌کنیم.

 

ببینید: طرز تهیه ته چین مرغ و قارچ

 

حالا حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان می‌دهیم تا برنج و رشته‌های پلویی نرم شوند و سپس آنها را آبکشی می‌کنیم.حالا یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می‌دهیم و مقداری روغن داخل آن می‌ریزیم. پس از این‌که روغن داغ شد سیب زمینی را به صورت حلقه‌ای خرد می‌کنیم و کف قابلمه به عنوان ته دیگ می‌چینیم، سپس برنج و رشته‌پلویی آبکش شده را به قابلمه اضافه می‌کنیم.

 

حالا یک قاشق غذاخوری روغن روی برنج می‌ریزیم، سپس زعفران دم کرده را روی برنج به صورت پخش می‌ریزیم و در قابلمه را می‌گذاریم تا برنج به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت دم بکشد.

 

حالا سراغ آماده کردن کوفته‌های قلقلی می‌رویم.برای این منظور پیازها رارنده می‌کنیم و پس ازگرفتن آب اضافی شان به یک کاسه مناسب منتقل می‌کنیم.

 

ببینید: آموزش تهیه خورشت ریحان با سینه مرغ

 

در ادامه گوشت چرخ کرده را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به پیاز اضافه کرده وبه خوبی ترکیب می‌کنیم. مواد را به مدت ۱۰دقیقه با دست ورزمی‌دهیم تا کاملا منسجم شوند.سپس یک سلفون روی کاسه می‌کشیم وبه مدت ۳۰ دقیقه در یخچال قرار می‌دهیم تا گوشت استراحت کند.

 

پس از این‌که از یخچال خارج کردیم مانند کوفته قلقلی شکل می‌دهیم. حالا کوفته‌های قلقلی را در روغن سرخ می‌کنیم و کنار می‌گذاریم. در ادامه کشمش‌ها را هم چند دقیقه در روغن تفت می‌دهیم و زمانی که رشته‌پلو پلو دم کشید به همراه کوفته‌های قلقلی و کشمش تزئین کرده و سرو می‌کنیم.

 

پیشنهادات ما
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.