2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
خواص بارهنگ در طب سنتی؛ از کبد و معده تا لاغری و سرماخوردگی

خواص بارهنگ در طب سنتی؛ از کبد و معده تا لاغری و سرماخوردگی

بارهنگ برای چی خوب است؟ جواب این سوال از نظر طب سنتی بسیار گسترده است. با فواید این گیاه در اینجا آشنا شوید.

دوات آنلاین -یکی از گیاهان دارویی که در طب سنتی کاربردهای زیادی دارد و از خاصیت های آن استفاده گسترده می شود بارهنگ است البته مصرف آن بی عارضه نیز نیست و می تواند مضراتی را به ویژه برای زنان باردار به دنبال داشته باشد بنابراین برای استفاده درمانی از این گیاه حتما باید با متخصص مشورت کنید.

 

طبع بارهنگ چیست

برگ‌ها، ریشه و دانه‌های بارهنگ طبع سرد و خشک دارند. شربت بارهنگ را با عسل شیرین و با عرق نعنا طعم‌دار کنید تا از سردی بارهنگ کاسته شود.

 

جایگاه گیاه بارهنگ در طب سنتی

زینب زمانی، محقق طب سنتی در مورد خواص دارویی گیاه بارهنگ گفت: دانه بارهنگ دارای چربی، صمغ، موسیلاژ و ترکیبات گلوکزیدی است. از گیاه بارهنگ به همراه قدومه و به دانه مخلوطی درست می‌کنند که به عنوان نرم کننده سینه و برطرف کننده سرفه وخارش‌های گلو مصرف سنتی دارد.

 

زمانی بیان داشت: ریشه، برگ ودانه این گیاه اثر نرم کننده دارد و از آن‌ها به عنوان تصفیه کننده خون، آرام کننده ناراحتی‌های آسم مرطوب، اسهال‌های ساده و ورم مخاط دهان استفاده می‌شود.

 

این محقق طب سنتی در ادامه افزود: جوشانده دانه بارهنگ در رفع بیماری‌های التهابی کلیه و مثانه موثر است. اگر برگ تازه بارهنگ به مدت چند ساعت در آب جوشیده قرار بگیرد، سپس قطعات آن بر روی زخم‌های باز قرار گیرد، نه تنها زخم‌ها را از خطر آلودگی حفظ می‌کند، بلکه سرعت بهبود را باعث می‌شود. اگر جوشانده ریشه این گیاه همراه با عسل، به صورت غرغره مصرف شود، ورم حلق را از بین می‌برد. همچنین اگر برگ تازه و له شده بارهنگ در محل گزیدگی زنبور عسل و پشه مالش داده شود درد را تسکین می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید: گل گندم برای چی خوب است

 

وی در ادامه گفت: این گیاه برای ناراحتی های تنفسی استفاده می‌شود و یکی از گیاه‌های لعاب دار و دارای ماده سافورین است و مصرف آن عوارض جانبی ندارد. از برگ این گیاه به وفور استفاده می‌شود و برگ آن خاصیت ضد عفونی کننده دارد و همچنین دانه این گیاه هم خاصیت ضد عفونی کننده و خلط آوری خوبی برای دستگاه تنفسی دارد.

بارهنگ برای درمان چه بیماری هایی خوب است

درمان سرماخوردگی با بارهنگ

بارهنگ دارای خواص ضدالتهابی و خنک‌کننده است و تحقیقات اخیر نشان داده که مصرف برگ‌ها و دانه‌های آن برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی، آنفلونزا، سرفه، برونشیت، آسم و گلودرد مفید هستند.

 

برای درمان سرماخوردگی پیشنهاد می شود که یک فنجان چای برگ بارهنگ را با عسل ترکیب کنید و بنوشید.

 

استفاده از بارهنگ برای لاغری

اصولا متخصصان طب سنتی، استفاده از گیاهان دارویی مثل بارهنگ را به جای مصرف داروهای شیمیایی توصیه می‌کنند. از آن جایی که تناسب اندام و لاغری می‌تواند تضمین‌کننده سلامتی، زیبایی و اعتماد به نفس هر شخصی باشد، بسیاری از افرادی به دنبال راهی برای کاهش وزن هستند.

 

در همین زمینه: خاصیت های گیاه رازک

 

مصرف بارهنگ علاوه‌بر خاصت دارویی فوق‌العاده و کمک به درمان بسیاری از بیماری‌ها، برای کاهش وزن نیز تاثیر معجزه‌آسایی دارد؛ از این رو در بسیاری از متون قدیمی، دستور مصرف این گیاه پرخاصیت ذکر شده است.

 

خاصیت بارهنگ برای کبد

کبد یکی از حیاتی‌ترین و حساس‌ترین ارگان‌های بدن است. کبد چرب یک بیماری خاموش است که بدون هیچ نشانه سریع و فوری رشد کرده و ناگهان افراد را زمین‌گیر می‌کند. برای درمان و حتی پیشگیری کبد چرب، می‌توانید از گیاه بارهنگ استفاده کنید. خاصیت سم زدایی بارهنگ، در درمان کبد چرب بسیار موثر است. وقتی از غذاهای چرب و فست فودها به مدت طولانی و بی‌رویه استفاده کنید، میزان چربی انباشته شده در کبد افزایش می‌یابد؛ اگر این چربی از حد مجاز فراتر رود، کبد شما از کار می‌افتد.

 

برای درمان کبد چرب، علاوه‌بر تغییر سبک زندگی، اصلاح رژیم غذایی و انجام فعالیت‌های ورزشی، می‌توانید از گیاهان دارویی مفیدی مثل بارهنگ نیز کمک بگیرید. بارهنگ، خاصیت سم‌زدایی دارد و چربی‌های انباشته‌شده و باکتری‌های موجود در کبد را از بین می‌برد؛ به این ترتیب می‌توانید با یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌ها مبارزه کنید.

گیاه بارهنگ را چگونه مصرف کنیم

گیاه مفید برای معده و روده

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف دانه‌ها و برگ‌های تازه بارهنگ می‌تواند بسیاری از مشکلات گوارشی را درمان کند. دانه‌های دارویی بارهنگ به طور طبیعی حاوی ماده‌ای به نام پسیلیوم هستند. پسیلیوم نوعی فیبر و یک نوع ملین طبیعی و کم عارضه است. مصرف منظم این دانه‌ها در ترکیب با آب و مقداری عسل می‌تواند یبوست را رفع و بیماری‌های روده را درمان کند.

 

جالب است بدانید که مصرف برگ‌های تازه بارهنگ به حرکات روده‌ها نظم می‌دهند و اسهال را نیز درمان می‌کنند. در مطالعه دیگری مشخص شد که عصاره بارهنگ باعث بهبود زخم معده می‌شود. علاوه‌بر این خاصیت ضد التهابی بارهنگ بیماری‌های التهابی روده را درمان می‌کند و علائمی مانند درد معده، نفخ و اسهال را از بین می‌برد.

 

از شوره سر تا درمان جوش

برگ‌های بارهنگ خاصیت ضد التهاب و ضد باکتریایی دارند. استفاده از ضماد برگ بارهنگ روی محل جوش یا التهاب باعث تسریع در روند بهبودی جوش صورت خواهد شد. از عصاره برگ بارهنگ می‌توان برای رفع آفتاب سوختگی یا التهاب پوست ناشی از نیش حشرات نیز استفاده کرد.

 

بدانید: گیاه خرفه چیست و چه خاصیت‌هایی دارد

 

استفاده از عصاره بارهنگ سوزش، خارش، التهاب و قرمزی محل گزش را از کاهش می‌دهد یا از بین می‌برد. بارهنگ همچنین ضد شوره سر است. برای رفع شوره سر می‌توان پودر برگ‌های خشک شده بارهنگ را با آب ترکیب و مو‌ها را به آن آغشته کنید. این گیاه دارویی هر گونه التهاب پوست سر را از بین می‌برد و به تنظیم چربی پوست سر کمک می‌کند.

 

فواید دیگر گیاه بارهنگ

  • بارهنگ اثر ضد التهابی دارد.
  • مصرف بارهنگ به بهبود زخم کمک می‌کند .
  • این گیاه خاصیت ضد باکتریایی دارد.
  • مصرف بارهنگ می‌تواند مشکلات ریوی را درمان کند.
  • این گیاه دارویی خواص آنتی‌اکسیدانی دارد.
  • رفع مشکلات حلق، گوش و بینی از دیگر خاصیت های این گیاه است.
  • دمنوش برگ‌های بارهنگ خاصیت ضد اسپاسم دارد؛ در نتیجه درد‌های قاعدگی را تسکین می‌دهد.
  • مصرف بارهنگ می‌تواند جلوی انواع خونریزی به‌خصوص خونریزی‌های دوران ماهیانه زنان را بگیرد.
  • از قطره دمنوش سرد بارهنگ در قدیم برای کاهش التهاب چشم، روز کوری و گل مژه استفاده می‌شده است.
  • بارهنگ خاصیت ادرارآور دارد.

 

طریقه مصرف بارهنگ چگونه است

بر روی 2 تا 4 گرم برگ خرد یا پودر شده، یک لیوان آب سرد ریخته و تا حد جوشیدن، حرارت دهید و بعد از آن حرارت را خاموش کنید. سپس 10 دقیقه صبر کرده و محصول را صاف و میل کنید.فرآورده‏های گیاهی‏ برگ بارهنگ، بیشتر به صورت تی بگ حدود یک گرمی عرضه می ‏شود و داروهای گیاهی تهیه شده از برگ، به صورت قطره یا شربت، به عنوان ضد سرفه و خلط ‏آور در بازارهای جهان، در دسترس هستند.منابع مختلف، مصرف روزانه بین 5 تا 15 گرم دانه‏ را توصیه کرده‏‏ اند. دانه‏ ها را داخل نصف استکان آب ریخته، مخلوط کرده و میل نمایید.

بارهنگ چه مضراتی دارد

تاثیر بارهنگ در دوران بارداری و شیردهی

مصرف بارهنگ باعث می‌شود تا رحم تحریک شود و احتمال سقط جنین در زنان باردار را افزایش دهد. همچنین توصیه می‌شود که زنان در دوران شیردهی از مصرف بارهنگ اجتناب کنند.

 

مضرات بارهنگ

بارهنگ یک گیاه بی‌خطر دارویی است؛ اما ممکن است در صورت مصرف بیش از حد آن عوارض جانبی مانند تهوع، استفراغ، اسهال، بی‌اشتهایی، نفخ و... برای شما اتفاق بیفتد.

 

در مصرف بارهنگ و فرآورده‌های آن زیاده روی نکنید. برای تهیه دمنوش بارهنگ به اندازه ۳ تا ۵ گرم از برگ خشک شده را در لیوان آب جوش بریزید و روزی ۱ تا ۳ بار مصرف کنید. خوردن ۱۵۰ گرم دانه بارهنگ روزی دو مرتبه بی‌خطر است.

 

برگ‌های تازه بارهنگ مقدار کمی اگزالات کلسیم دارند. این میزان در برخی از گونه‌های بارهنگ بیشتر یا کمتر است. مصرف اگزالات کلسیم می‌تواند عوارضی مانند خارش و التهاب گلو را برای شما ایجاد کند.

 

منابع: فرارو – صدا و سیما – سایت دانشیاری – تبیان - ایمنا

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.